۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
علم و شبه‌علم در گفت‌وگو با موسی غنی‌نژاد (۲)/ کدام تحولات فکری باعث شد اروپا در مسابقه خلق ثروت جلو بیفتد؟ /بسترهای توسعه اقتصادی چگونه شکل گرفت؟

دکتر موسی غنی‌نژاد در این قسمت از برنامه «علم و شبه‌علم» در گفت‌وگویی با علی‌ میرزاخانی سردبیر «فردای اقتصاد» به این پرسش پاسخ داده است.

فردای اقتصاد: انگیزه‌ای که در اروپا برای نجات از فقر در هزاره دوم میلادی به وجود آمد باعث گرایش به علوم طبیعی و علم حقوق  شد. اما همه اینها برای شکل‌گیری رفاهی ‌پایدار کافی نبود. آخرین موانع انقلاب اقتصادی بزرگی که در قرن هجدهم به وقوع پیوست با آموزه‌های آدام اسمیت از بین رفت.

فلسفه برای قرن‌ها بود که تجارت را امری غیراخلاقی مطرح می‌کرد که بعدها کلیسا آن را تکمیل کرد و تجار را دشمنان خدا معرفی کرد. اما آدام اسمیت تفسیری جدید از تجارت و خلق ثروت ارائه کرد که نه تنها اخلاقی‌تر از استدلال‌های مخالفان بود بلکه از همه روش‌های مرسوم ثروتمندتر شدن نیز انسانی‌تر و صلح‌آمیزتر بود.

اما پیوند علوم طبیعی و علم حقوق با آموزه‌های آدام اسمیت چگونه اروپا را ثروتمند کرد و چهره تکراری جهان پس از چند هزار سال را تغییر داد؟ دکتر موسی غنی‌نژاد در این قسمت از برنامه «علم و شبه‌علم» در گفت‌وگویی با علی‌ میرزاخانی سردبیر «فردای اقتصاد» به این پرسش پاسخ داده است.

قسمت اول:

علم و شبه‌علم در گفت‌وگو با موسی غنی‌نژاد(۱) /نخستین کشورها چگونه ثروتمند شدند؟ چه چیزی در برخی کشورها تغییر کرد که باعث رشد اقتصادی و افزایش رفاه شد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن احمدیان سهی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    بسیار خرسندم از اینکه به جای مسؤلین کشور که در این برهه از زمان کم اطلاع و کم تجربه هستند. از اساتید بر جسته و مطرح کشور عودت می کنیدو نطرات آنان را به گوش اندیشمندان می رسانید .شاید این کار باعث شود تعداد کمی بیشتر فکر و مطالعه کنند. خدا یار شما باشد.
  • طاهر IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    چقدر لذت بخش بود بنازم عشق خالص...
  • حسین IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    درود برشما امیدوارم هر شب تو این ایام عید منتظر برنامه هاتون هستم با شور شوق از شما می‌آموزم بهترین ارزو هارو برای رسانه فردای اقتصاد و استاد عزیزم دارم
  • علیرضا IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    دُرّ می بارد از دهان استاد .🌹
  • ابراهیم اسلامی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    با درود و سپاس
  • میلاد IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    بسیار عالی، با آرزوی سلامتی برای اساتید گرامی.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار