۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
گپ بزرگ بین تخصص و توسعه در تکنولوژی ایران
رتبه نسبتا ضعیف ایران در زمینه شاخص جهانی اکوسیستم رایانش ابری

یک گزارش جدید جهانی در زمینه رایانش ابری نشان دهنده قابلیت‌های بالای ایران از نظر نیروی متخصص در یکی از حوزه‌های اصلی تکنولوژی یعنی رایانش ابری و درعین حال رتبه پایین کشور از نظر  توسعه و تجاری سازی آن است.

فردای اقتصاد - ایرانیان متخصص در حوزه‌های مختلف تکنولوژی را می‌توان در بسیاری از مشهورترین شرکتهای جهان دید. چرخی در برخی شبکه‌ها مانند لینکدین نشان می‌دهد مهندسان ایرانی در رده‌های بالای شغلی مشهورترین شرکتهای تکنولوژی جهان مشغول به کارند. اما شرکتهای ایرانی فاصله زیادی حتی با رقبای منطقه‌ای خود در زمینه توسعه تکنولوژی و توسعه کسب و کار دارند.

یک گزارش جدید جهانی در زمینه رایانش ابری نشان دهنده قابلیت‌های بالای ایران از نظر نیروی متخصص در یکی از حوزه‌های اصلی تکنولوژی یعنی رایانش ابری و درعین حال رتبه پایین کشور از نظر  توسعه و تجاری سازی آن است.

گزارش شاخص جهانی اکوسیستم کلاد ( Global Cloud Ecosystem Index 2022 ) نشان می‌دهد ایران در رده سوم کشورها از نظر نیروی انسانی متخصص قرار دارد. کشورهای آلمان و سنگاپور در رده‌های اول این جدول هستند و کشورهایی چون کره جنوبی، فنلاند، سوئد، بریتانیا، روسیه، دانمارک و سوئیس بعد از ایران قرار دارند.

با این حال رتبه کشور ایران در زمینه اکوسیستم رایانش ابری جهان جایگاه ۵۴ در بین ۷۶ کشور مورد بررسی است. اوضاع در برخی از حوزه‌ها مانند امنیت چندان جالب نیست و رتبه کشورمان در این زمینه ۷۱ از ۷۶ کشور مورد بررسی است.

گپ بزرگ بین تخصص و توسعه در تکنولوژی ایران
رتبه ۷۱ ایران در زمینه اینترنت رایانش ابری - گزارش ام آی تی
گپ بزرگ بین تخصص و توسعه در تکنولوژی ایران
رتبه ۳ ایران از نظر نیروی انسانی متخصص رایانش ابری - گزارش ام آی تی

این گزارش همچنین در بخشی ویژه به ایران به عنوان کشوری با استعدادهایی در فضای محدود شده اشاره کرده است. در این گزارش با اشاره به سطح بالای نیروی تخصصی و فارغ التحصیلی نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر در سال در زمینه‌های مهندسی آمده است که ایران بعد از چین، هند، روسیه و آمریکا دارای بیشترین متخصص مهندسی و بر اساس تخمین یونسکو دارای بیشترین زنان دارای مدرک مهندسی در جهان است. با توجه به گزارش UNDP تعداد کارکنان شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان در ایران از ۸۶۰۰۰ در سال ۲۰۱۶ به ۲۲۷ هزار در سال ۲۰۲۱ رسید. این در حالی است که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی عملا از دسترسی به بازارهای جهانی محروم بوده و همچنین در داخل نیز پهنای باند و دسترسی به تکنولوژی محدود شده است. در این گزارش از طرح صیانت به عنوان یکی از موانع دسترسی به اینترنت در ایران یاد شده است.

بازار رو به رشد کلاد در جهان

بر اساس تازه‌ترین پیش بینی گارتنر بازار کلاد عمومی در سال ۲۰۲۲ با ۲۰.۴ درصد افزایش به ۴۹۴ میلیارد دلار می‌رسد. همچنین میزان هزینه کرد کاربران اینترنت در این بخش تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس گزارش گارتنر، نرم‌افزار به عنوان سرویس(SaaS) همچنان بزرگترین بخش عمومی حوزه کلاد را به خود اختصاص داده و اغلب محصولات رایانش ابری در این بخش قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود میزان هزینه‌کرد کاربران در این بخش تا پایان ۲۰۲۲ به ۱۷۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

بازیگران بزرگ کلاد در جهان بر اساس این گزارش به ترتیب آمازون، مایکروسافت، علی بابا و هواوی هستند که ۸۰ درصد بازار را در اختیار دارند. درآمد آمازون با سهم بازار ۳۸.۹ درصدی از بازار کلاد بالغ بر ۳۵.۴ میلیارد دلار بوده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار