۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸
معرفی ۱۳ راسته‌ بازار بزرگ تهران

راسته‌ها بخش مسقف و محل اصلی فعالیت‌های اقتصادی در بازار تهران هستند که به‌عنوان شریان‌های حیاتی بازار، نقش مهمی در تردد افراد و جابه‌جایی کالاها دارند.

همشهری آنلاین: تنوع کالایی و صنفی در راسته‌ها، امکان انتخاب و خرید را برای مشتریان فراهم می‌کند و علاوه بر کارکرد اقتصادی، محلی برای تعاملات اجتماعی و فرهنگی نیز محسوب می‌شوند. راسته‌ها در بازار تهران غالباً براساس نوع کالای عرضه شده در مغازه‌ها و حجره‌ها، به صنف‌های مختلف تقسیم می‌شوند و معمولاً مسیری طولانی دارند که از یک نقطه به نقطه دیگر در بازار امتداد می‌یابند. در دو طرف راسته‌ها، مغازه‌ها و حجره‌های متعددی وجود دارند که در آنها انواع کالاها و خدمات عرضه می‌شوند.

در تمام راسته‌های بازار تهران رستوران‌ها و چایخانه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید برای صرف غذا و نوشیدنی از آنها استفاده کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از راسته‌های مهم بازار تهران می‌پردازیم.

راسته‌بازار

راسته‌بازار، اصلی‌ترین راسته در بازار تهران است و از میدان توپخانه تا مسجد جامع امتداد دارد. از میدان امام خمینی (ره) با کمی پیاده‌روی می‌توانید به ورودی بازار تهران و راسته‌بازار برسید.

اجناس

در راسته‌بازار، انواع فرش، طلا و جواهر، پوشاک و لوازم منزل به فروش می‌رسد. این راسته به‌عنوان قلب بازار تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بی‌نظیری از کالاها را پیدا کنید. در دو طرف راسته‌بازار، سراها و تیمچه‌های متعددی وجود دارد که هر کدام به یک صنف خاص اختصاص دارند.

تاریخچه

راسته‌بازار در دوران صفویان ساخته شده است. در آن زمان، این راسته به‌عنوان محل اصلی دادوستد و تجارت در تهران شناخته می‌شد. در دوران قاجار، این راسته رونق و توسعه بیشتری پیدا کرد و به یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی و تجاری ایران تبدیل شد. همچنین در طول تاریخ، راسته‌بازار به‌عنوان مرکز ثقل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در تهران شناخته می‌شد.

راسته چهلستون

راسته چهلستون در شمال راسته‌بازار و در نزدیکی مسجد جامع واقع شده است. برای دسترسی به این راسته می‌توانید از طریق مترو یا اتوبوس به میدان امام خمینی (ره) بروید و سپس با کمی پیاده‌روی به ورودی بازار تهران و راسته چهلستون برسید.

اجناس

در راسته چهلستون، انواع لوازم‌التحریر، کتاب و لوازم هنری به فروش می‌رسند. این راسته به ‌عنوان مرکز اصلی فروش لوازم‌التحریر و کتاب در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید انواع کتاب‌های درسی، کمک درسی، رمان، علمی و … پیدا کنید. همچنین در این راسته، مغازه‌های متعددی برای فروش لوازم نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی و سایر لوازم هنری وجود دارد.

تاریخچه

قدمت راسته چهلستون به دوران صفویان بازمی‌گردد. در آن زمان، این راسته به‌ عنوان محل فروش پارچه و لباس شناخته می‌شد، اما در دوران قاجار، به‌دلیل رونق صنعت چاپ و نشر در ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز فروش کتاب و لوازم‌التحریر تبدیل شد.

راسته پامنار

راسته پامنار در شمال بازار تهران و در نزدیکی خیابان پامنار واقع شده است. برای رسیدن به این راسته می‌توانید از تاکسی، مترو و یا اتوبوس استفاده کنید. ‌در این راسته، کنیسه‌های متعددی وجود دارد که ازجمله آنها می‌توان به کنیسه یوسف آباد، کنیسه ملا عزرا و کنیسه نوری اشاره کرد.

اجناس

در راسته پامنار، انواع پارچه، لباس و لوازم خرازی به فروش می‌رسد. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش پارچه و لباس در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از پارچه‌ها و لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه را پیدا کنید. همچنین در این راسته، مغازه‌های متعددی برای فروش لوازم خرازی مانند نخ، سوزن، دکمه و … وجود دارد.

تاریخچه

راسته پامنار نیز در دوران صفویان ساخته شده است. در آن زمان، این راسته به‌عنوان محل اصلی فروش پارچه‌های ابریشم و ترمه شناخته می‌شد. در دوران قاجار، این راسته رونق و توسعه بیشتری پیدا کرد و به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری در ایران تبدیل شد.

راسته بازار بین‌الحرمین

راسته بازار بین‌الحرمین در مرکز بازار بزرگ تهران و در نزدیکی مسجد امام واقع شده است. برای دسترسی به این راسته می‌توانید از طریق مترو یا اتوبوس به خیابان پانزده خرداد و سبزه میدان بروید.

اجناس

راسته بازار بین‌الحرمین به‌عنوان بورس لوازم‌التحریر در تهران شناخته می‌شود و در آن انواع لوازم‌التحریر اعم از دفتر، خودکار و مداد، مدادرنگی و سایر نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر اداری مثل سررسید به فروش می‌رسند. با نزدیک‌شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، مردم به این بازار می‌آیند تا وسایل مورد نیاز خود را به‌صورت یک‌جا خریداری کنند.

این راسته در طول روز، به‌خصوص در ساعات اداری و نزدیک به آغاز سال تحصیلی، بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است.

تاریخچه

راسته بازار بین‌الحرمین در دوران پهلوی اول و در پی تخریب قسمتی از بازار بزرگ تهران ساخته شد. پیش از آن، این محل به‌عنوان محل انبار و کارگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت.

راسته بزازان

راسته بزازان در جنوب بازار بزرگ تهران و در نزدیکی خیابان مولوی واقع شده است. برای رفتن به این بازار می‌توانید از ایستگاه‌های مترو ۱۵ خرداد و مولوی استفاده کنید.

معماری

راسته بزازان دارای معماری به سبک قاجاریه است با نمای آجری و سقف‌های گنبدی‌شکل. در طول راسته، حجره‌ها و مغازه‌های متعددی در دو طرف وجود دارند که در آنها انواع پارچه و لباس به فروش می‌رسند.

اجناس

در راسته بزازان، انواع پارچه، لباس و لوازم خرازی به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش پارچه و لباس در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از پارچه‌ها و لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه را پیدا کنید. همچنین در این راسته، مغازه‌های متعددی برای فروش لوازم خرازی مانند نخ، سوزن، دکمه و ... وجود دارند. این راسته در طول روز، به‌خصوص در ساعات اداری، بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است.

تاریخچه

از دوران صفویه این راسته به‌عنوان محل فروش پارچه و لباس‌های فاخر و نفیس، برای افراد متمول شناخته می‌شد، اما در دوران قاجار، با رونق صنعت نساجی در ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز فروش پارچه و لباس برای اقشار مختلف جامعه تبدیل شد.

راسته سراج‌ها

راسته سراج‌ها در شمال بازار بزرگ تهران و در نزدیکی مسجد جامع واقع شده است. ایستگاه متروی میدان امام خمینی (ره) نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به راسته سراج‌هاست. راسته سراج‌ها با تنوع کالایی، معماری زیبا و تاریخچه دیرینه، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران است.

تاریخچه

راسته سراج‌ها در ابتدا به‌عنوان محل فروش شمع و چراغ‌های روغنی شناخته می‌شد، اما در دوران قاجار، با ورود تکنولوژی جدید به ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز فروش لوازم روشنایی مدرن مانند چراغ‌های نفتی و گازی تبدیل شد.

اجناس

در راسته سراج‌ها، انواع لوازم روشنایی سنتی و مدرن، چراغ‌های نفتی و گازی، لوستر و آباژور به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش لوازم روشنایی در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از لوازم روشنایی برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی پیدا کنید.

راسته مسگرها

راسته مسگرها در مرکز بازار بزرگ تهران و در نزدیکی چهارسوق بزرگ واقع شده است. اگر با مترو قصد رفتن به بازار مسگرها را دارید، ایستگاه متروی خیام نزدیک‌ترین ایستگاه به راسته مسگرهاست. راسته مسگرها یکی از ۴ راسته اصلی چهارسوق بزرگ، واقع در بازار بزرگ تهران است. این بازار از چهارسوق بزرگ شروع شده و تا گذر لوطی صالح ادامه پیدا می‌کند.

تاریخچه

معماری راسته مسگرهای بازار تهران به عصر صفوی و قاجار بازمی‌گردد، با گذشت زمان و اقبال کمتر به ظرف مسی، تعدادی از مغازه‌های راسته مسگرها در حال حاضر به فروش پوشاک و لوازم دیگر تغییر کاربری داده‌اند و دیگر تنوع ظروف مسی در این راسته به اندازه گذشته نیست، اما همچنان متنوع‌ترین ظرف مسی را در این مکان می‌توان یافت.

اجناس

در راسته مسگرها، انواع ظروف مسی، سماور و قلیان به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش ظروف مسی در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از ظروف مسی با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف را پیدا کنید. با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد مسگرانی که در راسته مسگرها به تولید ظروف مسی می‌پردازند بسیار کم است، این راسته بیشتر به‌عنوان محلی برای فروش ظروف مسی تولید شده در سایر نقاط ایران شناخته می‌شود.

راسته بلورفروش‌ها

راسته بلورفروش‌ها در جنوب بازار بزرگ تهران و در نزدیکی خیابان شوش واقع شده است. برای دسترسی به این راسته می‌توانید از طریق مترو و یا اتوبوس به میدان شوش بروید.

تاریخچه

راسته بلورفروش‌ها در دوران قاجار ساخته شد. در آن زمان، این راسته به‌عنوان محل فروش ظروف بلوری و کریستالی وارداتی از اروپا شناخته می‌شد. در دوران پهلوی، با رونق صنعت بلورسازی در ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز اصلی فروش ظروف بلوری و کریستالی تولید داخل تبدیل شد.

اجناس

در راسته بلورفروش‌ها، انواع ظروف بلوری، کریستالی و شیشه‌ای به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش ظروف بلوری و کریستالی در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از ظروف بلوری و کریستالی با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف پیدا کنید.

راسته چاقوسازها

راسته چاقوسازها در جنوب بازار بزرگ تهران و در نزدیکی خیابان مولوی واقع شده است. برای دسترسی به این راسته می‌توانید با مترو، تاکسی یا اتوبوس به چهارراه مولوی بروید.

تاریخچه

راسته چاقوسازها در دوران صفویان بنا شده که در آن زمان، این راسته به‌عنوان محل اصلی تولید و فروش چاقو در تهران شناخته می‌شد. در دوران قاجار، با رونق صنعت چاقوسازی در ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز اصلی فروش چاقو در ایران تبدیل شد.

اجناس

در راسته چاقوسازها، انواع چاقو، تیغه، ساطور، قیچی و سایر ابزار برش به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش چاقو در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از چاقو با طرح‌ها و اندازه‌های مختلف، از چاقوهای آشپزخانه و قصابی گرفته تا چاقوهای جیبی و قلم‌تراش پیدا کنید. راسته چاقوسازها با تنوع کالایی، معماری زیبا و تاریخچه دیرینه، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران است.

راسته عطاران

راسته عطاران در بازار بزرگ تهران و در نزدیکی خیابان ۱۵ خرداد واقع شده است. این راسته در امتداد پله‌های نوروزخان قرار دارد.

تاریخچه

راسته عطاران قدمتی دیرینه دارد و ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این راسته از ابتدا به‌عنوان محل اصلی فروش گیاهان دارویی و ادویه‌جات شناخته می‌شد. در دوران قاجار، با رونق طب سنتی در ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز اصلی فروش گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی در کل کشور تبدیل شد.

اجناس

در راسته عطاران، انواع گیاهان دارویی، ادویه، عرقیات گیاهی، دمنوش‌ها و سایر محصولات مرتبط با طب سنتی به فروش می‌رسند. در این راسته می‌توانید تنوع بسیار زیادی از گیاهان دارویی با خواص مختلف پیدا کنید.

علاوه بر این، فضای بین کاسبان این راسته از بازار به‌گونه‌ای است که بر بارها و کالاهای موجود یکدیگر تسلط نسبی دارند و به همین علت درصورتی که یک عطاری جنس مدنظر شما را موجود نداشته باشد، می‌تواند به شما اطلاع دهد که آن محصول را از کدام همکار باید تهیه کنید.

راسته فرش فروش‌ها

راسته فرش‌فروش‌ها از قسمت شرقی بازار بزرگ در خیابان ۱۵ خرداد آغاز می‌شود و تا مولوی امتداد پیدا می‌کند.

راسته فرش‌فروش‌ها نیز مانند خیلی از قسمت‌های بازار بزرگ تهران در زمان صفویه ساخته شده است. این راسته از حدود ۴۰۰ سال قبل مهم‌ترین مرکز خرید و فروش فرش‌های نفیس و دستباف بوده و هست.

در راسته فرش‌فروش‌ها، انواع فرش‌های ماشینی و دستباف، تابلو فرش، گلیم، جاجیم و سایر محصولات مرتبط با فرش به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش فرش در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از فرش‌ها با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را پیدا کنید.

راسته زرگرها

راسته زرگرها در شمال بازار بزرگ تهران در ابتدای ورودی بازار خیابان ۱۵ خرداد و در نزدیکی مسجد جامع واقع شده است.

قدمت بازار زرگرها به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. این بازار نخستین بازار رسمی طلافروش‌های تهران محسوب می‌شود که تا امروز رونق خود را حفظ کرده ‌است. سنگ بنای بازار زرگرها در زمان شاه‌ طهماسب صفوی گذاشته شد و توسط شاه عباس اول پنجمین شاه صفویان گسترش داده شد.

در راسته زرگرها، انواع طلا و جواهرات، سکه، شمش طلا، نقره و ساعت به فروش می‌رسند. این راسته به‌عنوان مرکز اصلی فروش طلا و جواهرات در تهران شناخته می‌شود و در آن می‌توانید تنوع بسیار زیادی از طلا و جواهرات با طرح‌ها و قیمت‌های مختلف پیدا کنید.

ناصر خسرو

راسته ناصرخسرو در جنوب بازار تهران و در نزدیکی خیابان ناصرخسرو واقع شده است. میدان امام خمینی (ره) نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به راسته ناصرخسرو است.

معماری

راسته ناصرخسرو نیز دارای معماری قدیمی با سقفی بلند و گنبدی است که حجره‌های بسیاری را در بر می‌گیرد.

اجناس

این راسته به ۲ بخش مجزا تقسیم می‌شود، در بخش اول، انواع لوازم پزشکی و بهداشتی، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و لوازم الکتریکی به فروش می‌رسد. در بخش دوم که به داروخانه سنتی معروف است، حجره‌های فروش داروهای گیاهی و سنتی، گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی فعالیت می‌کنند.

تاریخچه

راسته ناصرخسرو نیز در دوران صفویه بنا شده است. در آن زمان، این راسته به‌عنوان محل فروش گیاهان دارویی و حجره‌های عطاری شناخته می‌شد، اما در دوران قاجار، با رونق علم پزشکی در ایران، این راسته به‌تدریج به مرکز فروش لوازم پزشکی و دارو تبدیل شد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها