۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶
ماموریت ریاست سازمان بورس چیست؟

کارشناسان و صاحبنظران بازار سرمایه از ماموریت‌های ریاست سازمان بورس می‌گویند.

◽️عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:
مسئول ریزساختارهای بازار همانند هسته معاملاتی، دامنه نوسان، نحوه انجام معاملات و مسائلی از این دست مدیریت سازمان بورس است اما سازمان بورس را نمی‌توان مسئول اثرات ناشی از مسائل بیرونی همچون تغییرات نرخ بهره، تصمیمات دولت و مجلس، تنش‌های غیراقتصادی و غیره دانست. در یک جمع‌بندی کلی، دو گروه از عوامل بر بورس اثرگذار هستند:
۱- عوامل خارج از کنترل سازمان که لازم است مدیریت سازمان ابزارهای لازم برای روشنگری و کاهش ابعاد اثرات آن‌ها جهت صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران در دست داشته باشد اما نمی‌تواند مانع از آن‌ها شود.
۲- موضوعات درون سازمان بورس همچون بهبود ریزساختارها که مستقیما زیر نظر ریاست سازمان بورس است و باید مورد مطالبه از سوی سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

◽️احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس:
اقای عشقی در موضوع قیمت انرژی، معافیت‌های مالیاتی، قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز بیش از مسئولیت سازمانی پیگیری کرد ولی متاسفانه در بسیاری موارد به نتیجه نرسید. باید توجه داشت اساسا شرایط بیرونی ارتباطی با رییس سازمان ندارد. اختلاف  قیمت دستوری ارز صادرکنندگان در مرکز مبادله ایران و نرخ دلار آزاد مهمترین عامل سرکوب بورس بوده و تا این موضوع حل نشود، بازار سهام همین وضعیت را خواهد داشت.

◽️سعید اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه:
در پازل سیاست‌گذاری بازار سرمایه ایران، سازمان بورس و اورق بهادار نقش پررنگی ندارد. از رییس سازمان اصلاح ریزساختارها و دفاع از حقوق بازار سرمایه در شورای عالی بورس و هیات دولت انتظار می‌رود. متاسفانه توان سازمان بورس و اوراق بهادار در قانون ایران بسیار کم است و اتفاقات سطح کلان آنقدر اثرگذار هستند که تاثرات سیاست‌گذاری سازمان در داخل بازار و در روندها هم کم خواهد بود. یک رییس سازمان بورس دیگر هم نمی‌تواند ترند بازار را تغییر دهد و باعث رشد بازار به لحاظ شاخصی شود.
اساسا نه فقط ریاست فعلی بلکه تمام روسای پیشین هم در ترندهای بزرگ، نقش کمی داشتند. در حوزه ارزیابی عملکردی حال باید دید که در اصلاح ریزساختارها موفق بوده‌اند یا خیر؟

◽️سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه:
مشکلات بازار سرمایه ارتباطی با جایگاه ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ندارد چرا که اساسا جایگاه سکاندار بازار، جایگاه سیاست‌گذاری اقتصادی نیست. بازار سرمایه دارای جایگاه نظارتی بوده و معلول سیاست‌های اقتصادی دولت و شرایط اقتصادی سیاسی کشور است.  در حال حاضر بانک مرکزی نرخ نیما را در سطوح پایین و غیر واقعی قرار داده که این اقدام طبعا باعث آسیب و زیان بازار سرمایه خواهد شد. در شرایطی که افزایش نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری و... مورد تایید دولت است طبعا کاری از دست رییس سازمان بر نخواهد آمد. اساسا جایگاه ریاست سازمان، جایگاه تعیین‌کننده‌ای در دولت نیست چه بسا یک وزیر هم در دولت تا حدی اختیار دارد. در واقع به دلیل عملکرد دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای در نتیجه برآینده تصمیمات، سیاست‌هایی می‌شود که به بازار سرمایه و اقتصاد جهت می‌دهد. انتظارات برخی از فعالان مبنی بر بالا بردن قیمت‌ها از سوی ریاست سازمان واقعا نابجااست، چراکه سکاندار بازار قدرتی برای انجام چنین اقداماتی ندارد. رییس سازمان باید به توسعه زیرساخت‌ها، ریزساختارها، نهادها و ابزارهای مالی در بازار سرمایه بپردازد. در عین حال در مسیر بهبود حاکمیت شرکتی که در وظایف سازمان بورس تعریف شده گام بردارد.

◽️علی اسلامی، کارشناس بازار سرمایه:
مشکلات بازار سرمایه نشات‌ گرفته از یکسری متغیرهای برون‌زا است. جابجایی و تغییرات فارغ از اینکه چه کسی سکاندار سازمان بورس و اوراق بهادار شود، اساسا تغییر با اهمیتی را در وضعیت موجود بازار سرمایه ایجاد نخواهد کرد. وضعیت موجود بازار سرمایه ناشی از پیش‌بینی‌ناپذیر بودن وقایعی بوده که برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس روی می‌دهد و تاثیر آن در سایر آلترناتیوها نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهای مشتقه و... قابل مشاهده خواهد بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha