۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
نحوه دریافت و ثبت‌نام وام اجاره

جزییات افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن و نحوه دریافت وام اجاره اعلام شد.

خبر آنلاین: مدیرعامل بانک مسکن، از افزایش ۱۷۰ درصدی مبلغ وام ودیعه مسکن و تسهیلات حمایتی بانک مسکن برای مستاجران خبر داد.

بر این اساس مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی می‌توانند در سال ۱۴۰۳ بالاتر از سقف معمول از وام ودیعه مسکن استفاده کنند. اما متقاضیان از چه طریق می‌توانند برای این تسهیلات ثبت‌نام کنند؟

دی‌ماه سال ۱۴۰۲ بود که بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل ابلاغ شد. بر این اساس، وام ودیعه مسکن در شهر تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها ۴۰ میلیون تومان اعلام شده است.

اکنون پس از گذشت حدود سه ماه، مدیرعامل بانک مسکن دوباره از افزایش ۱۷۰ درصدی سقف این تسهیلات در قالب حمایتی برای معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی و مددجویان سازمان بهزیستی کشور خبر داده است.

نخستین شرط برای مشمولان تسهیلات ودیعه مسکن حمایتی، همان‌طور که از نام آن پیداست، تحت پوشش بودن متقاضی در سازمان‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی است.

در قدم بعدی، متقاصی باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد. همچنین در صورت مجرد بودن، متقاضی باید از شرط سنی پیش‌بینی شده برای مجردهایی که می‌توانند درخواست وام ودیعه مسکن ثبت کنند، دارا باشد.

همچنین فرد باید اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‍‌نامه‌ای ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور داشته و تاریخ قراداد اجاره و تنظیم اجاره‌نامه تا پایان زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باشد.

برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن حمایتی ۱۴۰۳ دو شیوه وجود دارد. در نخستین روش، متقاضی می‌تواند درخواست خود برای تسهیلات ودیعه مسکن را به سازمان مربوطه ارائه کند. در این روند کارشناس، شرایط و مدارک مددجو را بررسی می‌کند.

در صورتی که مددجو درخواست خود را به‌طور مستقیم به سازمان تحت پوشش ارائه داده باشد، برای پیگیری درخواست نیز باید به کمیته امداد و مسئول مربوطه مراجعه کند.

در شیوه دوم متقاضی می‌تواند برای ثبت‌نام وام ودیعه مسکن به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند.

در شرایطی که متقاضی از این طریق درخواست خود برای تسهیلات ودیعه مسکن را ثبت کرده باشد، برای پیگیری درخواست نیز باید به سایت ودیعه مسکن مستاجران مراجعه کرده و از طریق گزینه «وضعیت درخواست‌ها» از آن اطلاع یابد.

روش ثبت‌نام و دریافت وام اجاره و وام ودیعه مسکن حمایتی در ۱۴۰۳

ثبت‌نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می‌گیرد.

افرادی که در خانه‌های استیجاری سکونت می‌کنند و قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، لازم است ابتدا، مراحل ثبت نام مستاجران در سامانه املاک را انجام دهند.

در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ هستند، می‌بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

۱- درخواست‌کننده، می‌بایست متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

۲- زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست هستند، نیز می‌توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن، اقدام کنند.

۳- همچنین، مردانی که در گذشته، سرپرست خانواده بوده‌اند، اما درحال‌حاضر، به دلیل طلاق یا مرگ همسر، مجرد هستند نیز مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه هستند.

۴- متقاضی وام، باید اجاره‌نامه رسمی داشته باشد و یا اجاره‌نامه او، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت گردیده و کد رهگیری دریافت کرده باشد.

۵- قرارداد اجاره متقاضی وام، باید حداقل تا پایان زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باشد.

۶- پس از اینکه درخواست‌کننده وام، به شعبه بانک برای دریافت این وام معرفی شد، می‌بایست مدارک خود را تکمیل کرده و به بانک ارائه دهد.

همچنین، ضامنین خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی کند؛ در غیر این صورت، درخواست او رد می‌شود.

گفتنی است که سایت tem.mrud.ir اختصاص به ثبت‌نام وام ودیعه مسکن نداشته، بلکه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن و انجام امور مربوط به آن نیز از طریق این سایت، امکان‌پذیر است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها