۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۶
بازدهی منفی خرید خودرو؛ پایان قصه سرمایه‌ای شدن یک کالای مصرفی؟

در سال گذشته در شرایطی که تورم حدود ۳۲ درصد بود و قیمت دلار هم ۲۴ درصد رشد کرد، بازار خودرو جا ماند و نفعی به کسانی که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده بودند نرساند.

در سال گذشته در شرایطی که تورم حدود ۳۲ درصد بود و قیمت دلار هم ۲۴ درصد رشد کرد، بازار خودرو جا ماند و نفعی به کسانی که به قصد سرمایه‌گذاری خودرو خریده بودند نرساند. به طوری که خودروهای داخلی به طور متوسط تنها ۶ درصد رشد کردند و خودروهای چینی با افت ۱۰ درصدی میانگین قیمت‌ها مواجه شدند.

البته اگر قیمت خودروها را به صورت تورم در رفته محاسبه کنیم و بازدهی حقیقی آن را به دست بیاوریم اوضاع از این هم بدتر می‌شود. به طوری که خودروهای داخلی بازده حقیقی منفی ۱۹ درصدی داشته‌اند و خودروهای چینی با بازده حقیقی منفی ۳۲ درصدی مواجه شده‌اند. به عبارتی دیگر کسانی که ابتدای سال گذشته خودروی چینی خریده بودند با افت حداقل ۳۰ درصدی ارزش حقیقی سرمایه‌گذاریشان مواجه شده‌اند.

قیمت دلاری خودروی پرتیراژی مثل پژو ۲۰۶ طی سال گذشته با افت حدودا ۱۴ درصدی مواجه شده و از سقف تاریخی بیش از ۱۱ هزار دلاری به کمتر از ۱۰ هزار دلار رسیده است.  
البته این به معنی ارزان شدن و به صرفه بودن قیمت خودرو نیست. چرا که میانگین قیمت دلاری پژو ۲۰۶ طی ۷ سال گذشته حدود ۸ هزار دلار بوده و حتی با وجود افتی که در سال گذشته داشته همچنان حدود ۲۰ درصد گران‌تر از میانگین تاریخی‌اش معامله می‌شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار