۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
خسارت کرونا به اقتصاد گردشگری چقدر بود؟

کمیسیون گردشگری اتاق ایران در گزارشی به بررسی وضعیت صنعت گردشگری جهان در دوره همه‌گیری کرونا پرداخته است.

فردای اقتصاد: کمیسیون گردشگری اتاق ایران در گزارشی به بررسی وضعیت صنعت گردشگری جهان در دوره همه‌گیری کرونا پرداخته است. بر اساس این گزارش، ورود گردشگران بین‌المللی (گردشگران با اقامت شبانه) از حدود یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۴۰۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که مبین کاهشی معادل ۲۲ درصد طی یک سال بوده است. بر اساس گزارش کمیسیون گردشگری اتاق ایران، مجموع کل خسارات بر بخش گردشگری بین‌المللی در سه سال دوره کرونا حدود چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۲۱ ورود گردشگران بین‌المللی افزایش نسبی پیدا کرد، اما همچنان حدود ۶۹ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود که علت آن تداوم محدودیت پرواز ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ بوده است. همچنین طی این دوره گردشگری داخلی در بسیاری از بازارها تا حدودی رونق پیدا کرد. بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ و به موازات کاهش محدودیت‌های سفر ناشی از کووید-۱۹ رونق و شکوفایی دوباره‌ای را شاهد بوده است که علت آن کاهش محدودیت‌های پرواز و سفر بوده است؛ به طوری که ورود گردشگران بین‌المللی نسبت به سال ۲۰۲۱ به دو برابر افزایش پیدا کرد، با این وجود همچنان شمار گردشگران بین‌المللی حدود ۲۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود.

این گزارش نشان می‌دهد، در مجموع شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث از دست رفتن ۲.۶ میلیارد گردشگر بین‌المللی در سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شد که تقریباً معادل دو برابر شمار گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ بوده است.

درآمدهای حاصل از گردشگری بین‌المللی به ترتیب حدود ۶۲ درصد و ۵۹ درصد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرد اما در سال ۲۰۲۲ درآمدها افزایش یافت. اما همچنان حدود ۲۴ درصد کمتر از دوران پیش از کووید-۱۹ باقی ماند.

بر اساس این گزارش، سهم بخش گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان در نتیجه شیوع کووید-۱۹ از ۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹ به ۲ درصد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد؛ اما بر اساس برآوردهای مقدماتی این سهم ۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. در نتیجه مجموع کل خسارات بر بخش گردشگری بین‌المللی در این سه سال حدود ۴.۲ تریلیون دلار (۴۲۰۰ میلیارد دلار) بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha