۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
پیش شرط جهش تولید/بخش خصوصی به دولت بسته پیشنهادی می‌دهد

اتاق ایران برای تحقق شعار سال برنامه‌ریزی کرده و بسته پیشنهادی خود در این رابطه را هفته آینده به وزارت صمت ارائه خواهد کرد.

فردای اقتصاد: صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پیشنهادهای این اتاق برای تحقق شعار سال، هفته آینده به دولت ارائه خواهد شد، گفت: بدون حل مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، جهش تولید محقق نخواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران برای تحقق شعار سال برنامه‌ریزی کرده و بسته پیشنهادی خود در این رابطه را هفته آینده به وزارت صمت ارائه خواهد کرد.

صمد حسن‌زاده، در نشست مشترک با استاندار همدان، هیات رئیسه اتاق همدان و برخی مدیران دولتی و فعالان اقتصادی این استان، ادامه داد: همه باید برای تحقق شعار سال تلاش کنیم. اما یادمان باشد که تحقق این شعار، نیازمند زیرساخت‌های اولیه است. یک واحد تولیدی با بهره بانکی ۴۰ درصد نمی‌تواند فعالیت اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: سال گذشته بانک مرکزی ۲۸۵ همت اوراق با بهره ۳۰ درصد توسط بانک‌ها منتشر کرد. هدف این بود که نقدینگی کنترل شود که این امر رخ نداد. این در حالی بود که کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی مشکلات زیادی ایجاد کرده و حتی بسیاری از آن‌ها در پایان سال توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نداشتند. بدون حل مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی، چطور می‌توان جهش تولید را رقم زد.

حسن‌زاده، بیان کرد: از اولین روز دوره دهم اتاق ایران در خرداد تمام برنامه‌های اتاق با محوریت شفاف‌سازی و توسعه عدالت اجتماعی پی‌ریزی شد تا در چهارچوب تکالیف و وظایف قانونی تعیین‌شده برای اتاق، در کنار دولت پیش برویم و به توسعه کشور کمک کنیم؛ اما باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی افزود: در کنار برنامه‌های ملی، اتاق ایران مسئولیت سنگینی در قبال اتاق‌های سراسر کشور دارد. بنابراین در راستای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب کسب‌وکار در استان‌ها نیز برنامه‌ریزی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه اتاق ایران در چارچوب وظایف قانونی خود از اتاق‌های سراسر کشور حمایت کرده و خواهد کرد، گفت: در چارچوب قانون بودجه مناسبی برای توسعه اتاق‌های سراسر کشور در نظر گرفته‌ایم.

پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران هم در این نشست با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر تحقق رشد ۸ درصد اقتصادی به دست بخش خصوصی، گفت: رسالت اصلی ما همرسانی ظرفیت‌های بالای فعالان اقتصادی کشور با بخش تقاضا در داخل و یا خارج از کشور (صادرات) است. این امر مستلزم رفع موانع موجود از پیش پای فعالان اقتصادی است که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها مسئله ارز باشد.

باقری افزود: موضوع ارز را به دستور معاون اول رئیس‌جمهور و از طریق تعامل با بانک مرکزی پیگیری می‌کنیم. همچنین ارتباط منسجمی بین اتاق ایران و وزارت کار به ویژه تأمین اجتماعی برای حل مسائل برقرار است.

نایب‌رئیس اتاق ایران، گفت: برای تأمین نیروی ماهر در کشور طرح مهارت‌آموزی و بورسیه نخبگان را با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کرده و درصدد اجرایی کردن آن هستیم که در این زمینه اتاق‌های سراسر کشور بازوی اجرایی مهمی محسوب می‌شوند.

باقری با اشاره به طرح توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها در وزارت کشور، افزود: اتاق ایران، در مذاکراتی با وزارت کشور بستر انجام این کار برای زنجیره ارزش خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha