۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
در نخستین رویداد "چادرو" چه گذشت؟

مراسم پایانی رویداد فناورانه و نوآورانه (چادرو) با معرفی و تقدیر از ۱۰ طرح برگزیده در محورهای زنجیره ارزش فولاد، انرژی، آب‌ و محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال و در نهایت اعلام ۳ تیم برتر به عنوان نخستین دوره رویداد چادرو به کار خود پایان داد.

فردای اقتصاد: رویداد جذب ایده ها و طرح های فناورانه و نوآورانه مرکز نوآوری نوچاد  با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو و جمعی از مقامات کشوری و استانی، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکت‌های استارتاپ و مدیران چادرملو برگزار شد.

در نخستین دوره رویداد چادرو  از۷۰ ایده و طرح فناورانه و نوآورانه ارائه شده و از میان۱۰ طرح برگزیده نهایتا ۳ طرح برتر منتخب هیات داوران شد.

میرسینا امیر شنوا مدیر مرکز نوآوری چادرملو و دبیر رویداد چادرو به عنوان نخستین سخنران با تاکید بر اینکه نوچاد برند نوآوری چادرملو و مسیری برای آغاز تحولی بزرگ در اکوسیستم چادرملو است، گفت: نوچاد اسم رمزی برای یک پیوند بلندمدت با بخش معدن است.

وی گفت: در حقیقت مدیریت عالی این شرکت با ایجاد فضای باز و مهندسان با انگیزه معمار نوچاد است. اگر اعتماد مدیرعامل چادرملو نبود این مرکز بعد از یک سال به این نقطه نمی رسید.

امیرشنوا با تاکید بر اینکه نوچاد برند چادرملو و مسیری برای آغاز تحولی بزرگ در اکوسیستم چادرملو است، افزود:  با وجود اینکه در آغاز، راه اندازی این مرکز سخت بود اما چراغ امیدواری در مسیر پیشرفت روشن بود.

وی با تاکید بر اینکه ۳۵ تیم با مرکز نوچاد در یک سال اخیر همکاری کردند، تصریح کرد: فراخوان دور بعدی رویداد هفته های آینده منتشر خواهد شد.

امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در مراسم اختتامیه نخستین رویداد چادرو گفت: پلتفرم نوچاد با حمایت از پایان‌نامه ها، تولیدات دانش بنیان‌ها و پروژه‌ها ایجاد شده و مرکز نوچاد بعنوان سکوی سرمایه‌گذاری در پارک علم و فناوری یزد تاسیس شد.

وی ادامه داد: آنچه در بخش بومی‌سازی نوچاد انجام شده است تولید ۱۴۶۳ قطعه یدکی و مواد اولیه در سال گذشته که با صرفه‌جویی ارزی ۴۷/۸ میلیون‌ یورویی همراه است و این امر نشان‌دهنده رشد ۷۶درصدی در تعداد قطعات اولیه و رشد۹۱ درصدی در مبلغ صرفه‌جویی ارزی نسبت به سال۱۴۰۱ می‌باشد.

مدیر عامل چادرملو اظهار داشت: مهمترین فعالیت مجموعه نوچاد صدور ضمانت ها، انواع تسهیلات و کارگزاری مالی است.

وی درخصوص کچاد گفت: چادرملو به لحاظ ارزش بازار با ۱۴۵ هزار میلیارد تومان جز ۳۰ شرکت فعال در بورس است. این مجتمع در بخش های گسترده ای از اکتشاف، استخراج، تولید گندله، فولاد و آهن اسفنجی فعالیت دارد و موقعیت های زیادی را برای مجموعه های نوآور ایجاد کرده است.

معاون وزیر صمت :تحول بخش معدن بدون نخبگان ممکن نبود

محمدرضا موثقی نیا، معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین رویداد چادرو نیز خاطرنشان کرد :پیشرفتی که  سال‌های  اخیر در صنعت معدن صورت گرفته است بدون حضور افراد نخبه و شرکت های دانش بنیان ممکن نبود.

وی تصریح کرد: این رویدادها از این جنبه می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد که امروزه فاصله‌ فناوری کشوربا سایر کشورهای پیشرفته بسیار زیاد شده و نمی‌توانیم با روش‌های معمول این فاصله را پر کنیم به ویژه این که تحریم هستیم و برای کمک به اقتصاد کشور و کاهش اثرات تحریم‌ها در اقتصاد، حتما باید از نظرات اندیشمندان و خبرگان استفاده کنیم.

وی افزود:  در این رویداد جوانان خوش فکر شناسایی شده و وارد چرخه اقتصاد و صنعت می‌شوند که حرکت بسیار مثبتی برای کشور است، و این هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و باید علاوه بر شناسایی نخبگان زمینه و بستر مناسب برای رشد فعالان این حوزه را نیز فراهم کنیم.

معاون وزیر صمت در خصوص حضور مجموعه‌های دانش بنیان در این رویداد بیان کرد:  آمارهای متفاوتی در این زمینه ارائه می‌شود اما مسئله مهم پیشرفتی است که در سال‌های اخیر در حوزه صنعت،   فناوری و اقتصادی کشور شاهد آن بودیم و بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان،   افراد خبره و دانشگاهیان میسر نبود و امیدوارم در سال‌های آتی بتوانیم با سرعت بیشتری روند رو به رشد خود را ادامه دهیم و درنهایت اثر آن را در رشد و توسعه کلی کشور شاهد باشیم.

موثقی نیا در خصوص مشوق‌های دولت در این حوزه اظهارداشت:  دولت مشوق‌های زیادی را در نظر گرفته است، مشوق‌هایی به صورت معافیت‌های مالیاتی و وام‌های کم بهره برای حضور نخبگان در صنعت و فناوری تعریف کردیم، ضمن این که سازمان‌های مرتبط با صنعت و معدن موظف شدند بخشی از درآمدشان را به این بخش اختصاص دهند و تقریبا تمام نهادهای تصمیم گیر برای رشد این حوزه بسیج شدندـ

معاون وزیر صمت در پایان در خصوص تاثیر رویداد جذب ایده‌های فناورانه بر کاهش چالش‌های معدن بیان کرد: در رویداد امروز تعداد قابل توجهی پروژه و نمونه سازی به بهره برداری رسیده اما کافی نخواهد بود و برای این که به رشد ۱۳درصدی معدن کشور که در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده برسیم باید تلاش‌های بیشتری انجام دهیم. گفتنی است عصر روز چهارشنبه مراسم پایانی رویداد جذب ایده های برتر(چادرو) از سوی مرکز نوآوری چادرملو در سالن آمفی تاتر مجتمع معدنی این شرکت، باحضور ایده پردازان، مقامات کشوری و استان یزد، اساتید دانشگاهها، دانشجویان و  مدیران چادرملو برکزار شد که ضمن معرفی ۱۰ طرح برتر، ۳ تیم اول تا سوم این رویداد نیز معرفی شدند.

رویداد (چادرو) بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهد

احمدرضا فقیه خراسانی، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه یزد و از داوران رویداد چادرو در این باره گفت:رویداد فناورانه و نوآورانه چادرو، یک رویداد ارزشمند و یادماندنی برای کسانی است که تمایل دارند ارتباط خود را با شرکت‌ معدنی و صنعتی چادرملو گسترش دهند و با طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی با این مجموعه همکاری کنند. این شرکت از طریق مرکز نوآوری نوچاد نیاز خود را به طرح‌های فناورانه و نوآورانه مطرح می‌کند که این مسئله به منزله تحول عظیمی است که در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در حال وقوع است و امید می‌رود که مسیر ایجادشده به سمت توسعه نوآوری و فناوری ادامه‌دار باشد.

وی با اشاره به این مطلب که مهمترین قسمت از داوری در حوزه فناوری این است که یک ایده بتواند نیاز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را برطرف کند تصریح کرد: نباید یک ایده به سرعت به بخش معدن و صنعت تحمیل شود. بنابراین برطرف

وی بر این باور است که توسعه نوآوری در کنار حمایت از ایده‌های فناورانه می‌تواند بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش دهد. تجربه در حوزه فناوری نشان می‌دهد که بازار، بزرگترین مشکل شرکت‌های فناوری است. به طور کلی مجموعه‌ای از نهنگ‌های فناوری در کشور وجود دارند که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یکی از آن‌ها است.

فقیه خراسانی با اشاره به برگزاری رویدادهای فناوری و نوآوری در سطوح مختلف در کشور گفت: این اقدام به تنهایی کافی نیست. به بیانی دیگر، صرفا برگزاری رویداد به تنهایی به معنای ورود به توسعه نوآوری در کشور نیست. برگزاری رویدادها ممکن است فقط برای تعدادی از افراد مفید باشد و پل ارتباطی را میان دانش و صنعت ایجاد کند. در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور در رویدادهای نوآورانه تجربه کسب می‌کنند و با تجربه‌ شکست در رویدادهای قبلی، به دنبال وسیله‌ای برای برقراری ارتباط دوباره هستند تا بتوانند به شرکت‌های معدنی و صنعتی بزرگ متصل شوند. بنابراین شرکت معدنی و صنعتی چادرملو قطعا باید رویدادهای فناوری را به طور سالانه و مستمر برگزار کند.

دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان

 محسن اکبرپور شیرازی، عضو هئیت علمی دانشگاه امیرکبیر و یکی از اعضای هیئت داوران رویداد (چادرو) افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های متعدد و گوناگونی برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان صورت گرفت و بر اساس آن نقش سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف تبیین شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سال‌های اخیر به منظور ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان و نهادهای فعال در اکوسیستم فناوری گام برداشته است. خواه‌ناخواه باید پذیرفت که دانش یکی از مولفه‌های ایجاد تولید ارزش افزوده در کشور است و بر تولید ناخالص ملی اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد : حرکت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مسیر حمایت از ایده‌ها، به معنای پذیرش حرکت در مسیر اقتصاد دانشبنیان است. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اولین بار با قرار گرفتن دانشگاه استنفورد در کنار سیلیکون ولی اتفاق افتاد؛ به این صورت که ایده‌هایی که از این دانشگاه آمدند، توانستند بازدهی بالایی داشته باشند و این موضوع مهم در مقیاس جهانی مورد توجه قرار گرفت. اکبرپور ادامه داد: نظریه‌پردازان علوم اقتصادی نیز پذیرفته‌اند که ایده‌ها و فناوری می‌توانند منبع تولید ناخالص داخلی و افزایش آن باشند. بنابراین در برنامه پنجم توسعه که برنامه‌ای دانایی‌محور بود، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رشد اقتصادی کشور پذیرفته شد و در برنامه برنامه پنجم توسعه تحت عنوان نظام نوآوری ملی، مولفه‌های مختلفی تعیین شد، مباحث مرتبط با پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مطرح شد تا موضوعات علمی و جهت‌گیری به سمت توسعه فناوری در دانشگاه‌ها است، محقق شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار