۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
قیمت‌گذاری دستوری آفت اقتصاد دیجیتالی کشور

مدیرعامل ازکی‌وام گفت: قیمت‌گذاری دستوری آفت اقتصاد و اقتصاد دیجیتالی در کشور است.

به گزارش فردای اقتصاد: مهدی مومنی با بیان اینکه نرخ تورم درکشور حدود ۶۰ درصد و نرخ اعلام شده از سوی دستگاه های ذیربط  ۴۰ درصد است، تصریح کرد:  اما بانک مرکزی خواستار ارایه تسهیلات ۲۳ درصدی از حوره لندتک است.

به گفته وی، بانک‌ها برای تخصیص وام به کاربران گزینشی رفتار می کند و تنهابه تعداد محدودی از کاربران خاص وام اختصاص می یابد از این رو با ابلاغیه بانک مرکزی فشار روی بانک‌ها نیز بیشتر شده است و تمایل کمتری به همکاری با لندتک‌ها دارند.

مدیرعامل ازکی‌وام با اشاره به ایتکه تنها ۲درصد تراکنش‌های پرداختی ایران اعتباری است، گفت: این درحالی است که در کشورهای پیشرفته این عدد به ۷۰ درصد نیز می‌رسد، که در مقایسه به نسبت به کشورهای دیگر یک سی و پنجم است، از این رو وظیفه فعالان حوزه لندتک آشنا کردن فضای جامعه با حوزه اعتباری است.

وی در باره دسترسی پذیری و فراگیری مالی در کشور تصریح کرد: با تمامی چالش‌هایی که در در زمینه فعالیت شرکت‌های لندتک در کشور وجود دارد در تلاش هستیم طی سال های  آینده عدد دو درصد را به ده درصد افزایش دهیم.

مومنی با بیان اینکه متاسفانه فشارهای رگولاتوری در زمینه حوره لندتک از زمستان سال گذشته به شدت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با همه مشکلات پیش‌رو درصدد هستیم با امکانات فناورانه و شخصی‌سازی شده تسهیلات بیشتری را در اختیار کاربران بگذاریم.

وی در مورد فعال نبودن تسهیلات از طریق سفته در ازکی‌وام گفت: اقدامات صحیحی در زمینه مصرف کننده در حوزه سفته شکل نگرفته و رفتار نهاد قانون‌گذار در قبال سفته الکترونیکی نیز مشخص و شفاف نیست وهمچنین در زمینه سفته الکترونیکی و سامانه‌های آن نیز بلوغ کافی شکل نگرفته است و ایرادات زیادی به آن وارد است.

مدیرعامل ازکی‌وام خاطرنشان کرد: هم اکنون ما به ازای ارایه چک، تسهیلات اختصاص می دهیم  و تا کنون بالغ بر۳۰۰ هزار اعتبار از طریق پلتفرم ازکی به کاربران پرداخت شده است.

وی همچنین درباره داده‌های مشتریان بدحساب به سایر پلتفرم‌ها گفت: به صورت کامل اطلاعات اعتباری تمامی مشتریان را در اختیار سامانه اعتبارسنجی ایرانیان قرار می‌دهیم از این رو در گسترش فرهنگ اعتباری تاثیر بسزایی داریم، چنانچه اقتصاد دیجیتالی بخواهد رشد پیدا کند باید تمام نهادها و سامانه‌های وابسته در این زمینه همراهی کنند.

قانون‌های نادرست رگولاتوری فعالیت ما را محدود کرده است

محمود میرزایی معاون محصول ازکی‌وام نیز در این نشست گفت: در شرایط کنونی بیش از اینکه بتوانیم‌ نوآورانه رفتارکنیم، درگیر بازه فعالیت‌های فعلی شده‌ایم و با اینکه لندتک‌ها می‌توانستند بازوی فراگیری و دسترسی‌پذیری کاربران شوند، هر روز دایره فعالیت‌های ما با قانون‌های نادرست رگولاتوری تنگ‌تر می‌شود.

تاثیر منفی مهاجرت بر حوره فناوری

محمد جواد محمودی معاون فناوری اطلاعات ازکی‌وام هم نیز به مشکلات پیش‌روی شرکت‌های فناور اشاره و تصریح داد: موضوع مهاجرت شرکت‌های حوزه فناوری را آزار می‌دهد و با فشارهای همه جانبه از اختلال اینترنت و فشارهای رگولاتوری انگیزه‌های نیروهای فعال این حوزه کم شده است. قوانینی که در این حوزه تدوین و تصویب می‌شود بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه است و تمرکز تیم ما را به جای توسعه روی محصول، مشغول به فعالیت‌های بیهوده می‌کند.

رویداد پرسه در ماجرا با هدف بررسی اخبارلندتک‌ها و موضوعات پیرامون کسب و کارهای تسهیلات‌یار توسط ازکی‌وام برگزار شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار