۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
رتبه ایران در تولید تخم مرغ

بنابر آمار ایران از بین ۱۶۰ کشور تولیدکننده تخم مرغ رتبه نهم تولید در دنیا را داراست که این امر موجب شده طی ۳ سال اخیر نه تنها نیازی به واردات نداشته باشیم، بلکه با صادرات مازاد تولید به سمت مثبت شدن تراز تجاری صنعت مرغداری گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران: بنابر آمار در حال حاضر ایران از بین ۱۶۰ کشور تولیدکننده تخم مرغ، رتبه نهم در دنیا را داراست که این امر نشان دهنده ظرفیت بی نظیر صنعت مرغداری است. همچنین ایران پس از هند، دومین کشور تولیدکننده تخم مرغ ارزان در دنیاست.

علی رغم آنکه تا سال ۱۴۰۰ واردکننده تخم مرغ در راستای تامین کسری نیاز کشور و تنظیم بازار بودیم،اما با اتخاذ برنامه مدون و افزایش ضریب مکانیزاسیون به جایی رسیده ایم که نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه صادرکننده محصول به بازارهای دنیا هستیم.

بنابر آمارهای اعلامی سال گذشته ۱۳۶ هزارتن تخم مرغ با ارزش بیش از ۱۳۰ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که امسال هم صادرات ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن تخم مرغ هدف گذاری شده است، هرچند با ظرفیت فعلی صنعت مرغداری، پتانسیل صادرات ۲۵۰ هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف وجود دارد که می تواند در مثبت شدن تراز تجاری صنعت مرغداری تاثیر بسزایی دارد.

در همین ارتباط ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد صنعت طیور وابسته به درآمدهای نفتی است که با افزایش صادرات مرغ و تخم مرغ تراز تجاری به سمت مثبت شدن می رود به طوریکه دیگر نیازی به درآمدهای نفتی برای تامین نهاده های دامی نداریم.

با توجه به آنکه مسئولیت اصلی وزارت جهاد کشاورزی تولید غذای سالم، کافی و در دسترس در داخل کشور و برداشتن محدودیت‌های صادراتی است، از این رو انتظار می رود که تولیدکنندگان تخم مرغ در راستای افزایش تولید به منظور توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی گام بردارند.

تولید تخم مرغ به یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن می رسد

محمد مرادی مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری  ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان است، درحالیکه این قیمت مربوط به ۱۵ ماه گذشته است.

به گفته او، با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه تمام شده، قیمت منطقی هرکیلو تخم مرغ ۶۰ هزار تومان است که تقاضای بازنگری آن به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

مرادی ادامه داد: بنابر اعلام بانک مرکزی طی یک سال اخیر قیمت تخم مرغ با کمترین نوسان همراه بود، در حالیکه ریز مغذی‌ها و نهاده‌های دامی نوسان چشمگیری داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن از روند افزایش تولید تخم مرغ در سنوات قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته تولید تخم مرغ با رشد ۱۰۰ هزارتنی یک میلیون و ۳۳۰هزارتن تخم مرغ صنعتی و ۱۰۰ هزارتن محلی تولید شده که امسال هم برای تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن تخم مرغ هدف گذاری شده است.

به گفته او، بنابر آمار سال گذشته ۱۳۷ هزارتن تخم مرغ صادر شد و امسال هم پیش بینی می شود که صادرات تخم مرغ به ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن برسد.

مرادی درباره سرانه مصرف تخم مرغ افزود: بنابر آمار در مقایسه با ۳ سال گذشته، سرانه مصرف تخم مرغ برای هر فرد از ۱۱.۵ کیلو به ۱۴.۴ کیلوگرم افزایش یافته است که بالاتر از میانگین ۱۰.۵ کیلوگرم جهانی قرار دارد؛ سرانه مصرف تخم مرغ در کشورهای توسعه یافته ۱۸ تا ۱۹ کیلوگرم است که تلاش می‌شود سرانه این محصول در کشور کماکان افزایش یابد.

بنابر آمار ۳۰ درصد تولید تخم مرغ کشور در قالب زنجیره ها صورت می گیرد، درحالیکه سه سال قبل دو شرکت زنجیره ای در تولید تخم مرغ داشتیم که در سال ۱۴۰۱ این دو شرکت به ۶ مورد و امروز به ۱۹ شرکت افزایش یافته است.

نیازی به واردات تخم مرغ طی سه سال اخیر نداریم

در ادامه حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت:طی سنوات گذشته تولید تخم مرغ به حدی افزایش داشت که نیازی به واردات برای تنظیم بازار نداشتیم.

به گفته او، بنابر آمار سال ۹۹ بیش از ۲۰ هزارتن و سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزارتن تخم مرغ وارد شد و در برخی سال ها  ۳۰ تا ۴۰ هزارتن وارد شده بود.

کاشانی ادامه داد: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته تولید تخم مرغ به حدی افزایش یافت که نه تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه در راستای تنظیم بازار، صادرات به بازارهای هدف انجام می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن افزود: با توجه به ظرفیت فعلی واحدهای مرغداری، پتانسیل تولید یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه امسال سومین سالی است که نیازی به واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار نداریم، گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن تخم مرغ تولید می شود که حداقل ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزارتن از این میزان باید صادر شود.

کاشانی با بیان اینکه تولید تخم مرغ اردیبهشت به ۱۰۵ هزارتن رسیده است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که با خرید حمایتی تخم مرغ در راستای تنظیم بازار، تولید تخم مرغ خرداد همین میزان باشد.

تخم مرغ یکی از اقلام پروتئینی سبد خانوار محسوب می شود که خوشبختانه طبق آمارهای اعلامی کمترین نوسان قیمت را داشته  که همین امر منجر به افزایش سرانه مصرف این محصول شده است که امیدواریم با اتخاذ سیاست های حمایتی همانند سنوات قبل علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، کماکان صادرکننده به بازارهای هدف هم باشیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها