خطاهای فکری علم اقتصاد

علم اقتصاد در بحران علمی
۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
خطاهای فکری علم اقتصاد

حتی گریگوری منکیو، اقتصاددان پرآوازه جریان اصلی علم اقتصاد و نویسنده کتاب‌های درسی نیز می‌گوید که کارهای چندین دهه گذشته در علم اقتصاد یک چرخش اشتباه بوده است.

حتی گریگوری منکیو، اقتصاددان پرآوازه جریان اصلی علم اقتصاد و نویسنده کتاب‌های درسی نیز می‌گوید که کارهای چندین دهه گذشته در علم اقتصاد یک چرخش اشتباه بوده است. جریان اصلی علم اقتصاد که باور داشت با ابزار ریاضیات می‌تواند به دستاوردهای علوم طبیعی نزدیک شود، نتوانست بزرگ‌ترین اتفاق اقتصادی قرن بیست و یکم یعنی بحران مالی ۲۰۰۸ را پیش‌بینی کند. اما پرسش اصلی این است که چگونه علم اقتصاد از جهان واقعی فاصله گرفت؟

در این قسمت از برنامه کتاب فردا، درباره کتاب «خطاهای فکری علم اقتصاد» با نویسنده آن دکتر محمدقلی یوسفی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طبابایی گفت‌وگو کرده‌ایم. نحوه شکل‌گیری اقتصاد نئوکلاسیک، دلیل بحران در علم اقتصاد، نقد روش ریاضی در علم اقتصاد، شباهت‌های اقتصاد جریان اصلی به سوسیالیسم بازار محورهای اصلی این گفت‌وگوست و تمرکز این جلسه بر موضوع تاریخ اقتصاد و اشکالات اقتصاد جریان اصلی در بحث معرفت شناسی است. در جلسه‌های بعد به تفاوت مکاتب مختلف اقتصادی خواهیم پرداخت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    سپاس از برنامه خوبتان و عرض خسته نباشید به دکتر یوسفی
  • عادل شکیبایی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    بسیار این گفتگو ساختار شکنانه و عالی بود به عنوان یک دانشجوی اقتصاد با ابهاماتی ک گفته شد سر و کار داشته ام و فقط اشکال را از فهم یا مطالعه کم خودم به حساب می اوردم ولی این کتاب نشان میدهد چه اشکالات اساسی و مهمی در جریان اصلی علم اقتصاد وجود دارد حال ایا این اشکالات تصادفا در این علم بوجود آمده؟
  • رادمرد IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
    فوق العاده خوب بود برخلاف بررسی کتابهای قبلی حرف جدید زیاد داشت