۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
سایه رکود بر سیلیکون ولی

با جدی شدن احتمال رکود جهانی، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای فعال در دره سیلیکون‌ولی دچار سرگیجه و ابهام بزرگی در اتخاذ استراتژی خود شده‌اند.

فردای اقتصاد: با جدی شدن احتمال وقوع رکود جهانی، استارتاپ‌ها و کسب و کارهای فعال در دره سیلیکون‌ولی دچار سرگیجه و ابهام بزرگی در اتخاذ استراتژی خود شده‌اند.
با افزایش نگرانی‌ها در خصوص وقوع رکود جهانی و دورنمای تیره و تار بازارهای مالی استارتاپ‌ها که ماهیتی توسعه‌ای و رشدی دارند، با موجی از سیگنال‌های متناقض از جانب سرمایه‌گذاران خود مواجه شده‌اند. برخی سرمایه‌گذاران خطرپذیر، استارتاپ‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش هزینه‌ها می‌کنند اما از سوی دیگر آن دست از سرمایه‌گذارانی که رکود شدید را پیش‌بینی می‌کنند، استارتاپ‌ها را به سمت کاهش هزینه‌هایشان سوق می‌دهند.

پارادوکس بزرگی بین واقعیت‌های کلان اقتصادی و ساختار انگیزشی دره سیلیکون‌ولی به وجود آمده است که باعث می‌شود بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران با ذره‌بین دقیق‌تری عملکرد و بازدهی کسب و کارهای خود را پیگیری کنند. 
رخدادهای کم‌سابقه‌ای همچون شکست رکورد ۴۰ ساله تورم در آمریکا و بیشترین افزایش نرخ بهره در سه دهه اخیر احتمال وقوع  رکود شدید را در ذهن سرمایه‌گذاران قوت می‌بخشد. از سوی دیگر به سبب تازه بودن خاطرات ترکیدن حباب دات کام و بحران مالی سال ۲۰۰۸، سرمایه‌گذاران راه‌حل‌های آماده‌ای را در جیب خود دارند، در صورتی که نسبت به وقوع رکود مطمئن شوند، سریعا از آنها استفاده خواهند کرد.

سرمایه‌گذاران بزرگی همچون آرون متیو سرمایه‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه Accel معتقدند که از تجربیات پیشین نمی‌توان استفاده خاصی کرد و شرایط فعلی بسیار خاص و منحصر به فرد است. تقریبا می‌توان گفت همه افراد حقیقی و حقوقی فعال در «سیلیکون‌ولی» در فضایی ابهام‌آلود قرار دارند و نمی‌تواند استراتژی مشخصی را برای شش الی دوازده ماه آینده اتخاذ کنند.

سایه رکود بر سیلیکون ولی
نمایی از دره سیلیکون‌ولی

اخراج‌های پی در پی 

استارتاپ‌های آمریکایی از ابتدای ماه ژوییه بیش از شش هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده‌اند. مدیران شرکت‌های بزرگ در اکوسیستم استارتاپی «سیلیکون‌ولی» برنامه‌های استخدامی خود را کنار گذاشته‌اند و حتی بسیاری از آنها در خروجی و محصول نهایی خود تجدید نظر کرده‌اند.
در سوی دیگر با استارتاپ‌هایی مواجه هستیم که کارمندان خود را منطبق بر برنامه‌های قبلی خود به استراحتگاه‌های ساحلی می‌برند و بزرگترین برنامه‌های خود برای برگزاری مراحل توسعه‌ای را اجرایی می‌کنند. آنها اینگونه ادعا می‌کنند که این دست اقدامات، متداول است و نباید از مسیر اصلی خود دور شویم.

علی پرتوی یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین سرمایه‌گذاران استارتاپی در سیلیکون‌ولی همچنان نسبت به وضعیت حاکم بر اکوسیستم استارتاپی خوشبین است. به عقیده او ما به سوی رکودی وحشتناک پیش نمی‌رویم و اکنون زمان آن است که سرعت خود را افزایش دهیم و در این رابطه من به نظرات مخالف که می‌گویند اقدام به پس‌انداز کنید، گوش نمی‌کنم.
به گفته پرتوی، تورم همانند سطلی سوراخ است. به این معنا که پولی که امروز یک استارتاپ پس‌انداز می‌کند، فردا ارزش کمتری دارد. بنابراین بهتر است این پول را به جای پس‌انداز کردن در کسب و کار خودشان سرمایه‌گذاری کنند. رویکرد این سرمایه‌گذار مشهور استارتاپی را می‌توان در سرعت رشد سرمایه‌گذاری شرکت «نئو» مشاهده کرد که بیش از دو برابر میانگین ماهانه‌اش در سال ۲۰۲۱ است.
 پرتوی در اتخاذ این رویکرد تنها نیست.  به راحتی می‌توان مدیر عاملان بزرگ و کوچکی را در این اکوسیستم پیدا کرد که با تمام قوا رو به جلو حرکت می‌کنند و تعداد کارکنان خود را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

سایه رکود بر سیلیکون ولی
علی پرتوی: تورم سطلی سوراخ است. به جای پس انداز، در کسب وکارتان هزینه و سرمایه‌گذاری کنید. ​​​​​​

تعدیل بزرگ در بزرگترین مارکت پلیس ان.اف.تی

تمام مدیران در «سیلیکون‌ولی» با رویکرد توسعه‌ای مذکور موافق نیستند. دوین فینزر، مدیر عامل OpenSea بزرگترین پلتفرم داد و ستد توکن‌های غیر مثلی ( ان اف تی )  در یادداشتی خطاب به کارکنان خود نوشت: «ما باید شرکت را برای مواجه شدن با رکودی طولانی و شدید آماده کنیم. این شرکت ۱۳ میلیارد دلاری اعلام کرده است قصد تعدیل ۲۰ درصد از نیروی انسانی خود را دارد.»

به گزارش Pitch Data، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه استارتاپی در ایالات متحده در سه ماه دوم سال میلادی نسبت به مدت مشابه قبلی ۲۳ درصد کاهش پیدا کرده است. سرمایه‌گذاران، ذخایر عظیمی از پول نقد را ذخیره کرده‌اند اما در انتخاب مقصد سرمایه‌گذاری خود بسیار وسواسی عمل می‌کنند. این موضوع باعث شده‌است که استارتاپ‌هایی محدود با حجم پول زیادی مواجه شوند. آمارهای این موسسه حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر در نیمه اول سال میلادی جاری ۱۲۲ میلیارد دلار سرمایه جدید جذب کردند که ۸۷ درصد رکورد تمام سال ۲۰۲۱ بیشتر است. 

الاد گیل، سرمایه‌گذار استارتاپی و مشاور سرمایه‌گذاری بسیاری از موسسات و افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپی دارند به «وال استریت ژورنال» گفت که سرمایه‌گذاران خطرپذیر از او می‌خواهند که سرعت سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهد که ناشی از تحولاتی است که در حوزه کلان رخ می‌دهد.
بسیاری از بنیان‌گذاران و فعالین استارتاپی معتقدند که در صورت نیاز؛ پول به اندازه نیاز وجود دارد زیرا پرداخت‌هایی که از سوی سرمایه‌گذاران جسورانه انجام می‌شود، ناشی از کارمزدها و سودهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های دیگران است.

به گفته منابع آگاه «سکویا کپیتال» در نیمه اول سال جاری میلادی، این شرکت ۲۲ سرمایه‌گذاری استارتاپی بیشتر نسبت به مشابه در سال گذشته را کلید زده است. این موضوع نشانگر آن است که این شرکت هنوز از نوسانات و اتفاقات پیش روی بازار سهام دلسرد نشده است. این شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری جسورانه در ماه ژوییه ۲.۲۵ میلیارد دلار بودجه جدید تصویب کرده است.

سیگنال اقتصاد آمریکا به سرمایه‌گذاران استارتاپی

اقتصاد ایالات متحده در شش ماه آغازین امسال به واسطه سیاست‌های فدرال رزرو «بانک مرکزی آمریکا» منقبض شده  و بازار مسکن این کشور هم تحت تاثیر این سیاست‌ها، تحت فشار قرار گرفته است که با تعاریف سنتی رکود مطابقت دارد. با این وجود نرخ بیکاری در ماه ژوئن، ۳.۶ درصد کاهش پیدا کرده‌است و شاخص‌ها نشانگر آن است که مصرف‌کنندگان حتی با وجود تورم ۹.۱ درصدی در مخارج خود تجدید نظر نکرده‌اند که متعاقبا باعث افزایش فروش خرده فروشی در ماه ژوئن شده است.
عموما رویکرد یک استارتاپ زمانی که اقتصاد دچار تلاطم می‌شود، با اعتقادات بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران آن منطبق می‌شود.

آستین روزن مدیرعامل Electric Feel Entertainment  که یک شرکت فعال در حوزه سرگرمی است و در حوزه جسورانه هم به فعالیت می‌پردازد، در تشریح رویکرد خود گفت: «ما فکر می‌کنیم وقوع رکود اثبات شده است. استارتاپ‌های این مجموعه شامل یک استارتاپ مراقبت از پوست وگان و دو استارتاپ در حوزه نوشیدنی گازدار است. روزن در ادامه این نکته را افزود: «شرط تحقق نیافتن این ایده آن است که خانوارها در استفاده از این نوع محصولات و خدمات صرفه‌جویی نکنند.»

بسیاری از بنیان‌گذاران استارتاپ‌های بزرگ معتقدند که باید به اندازه سرمایه‌گذاری‌های سه تا چهار سال پس‌انداز کنند. این مبلغ هنگفت مستلزم تجدید نظر در برنامه‌های استخدامی جدید است. در همین راستا می‌توان به استارتاپ Thumbtack اشاره کرد که یک اپلیکیشن برای استخدام افراد حرفه‌ای برای تعمیرات خانه است. این استارتاپ در ابتدای سال برای افزایش ۶۰ درصدی نیروهای خود برنامه‌ریزی کرده بود اما این میزان را به حدود ۳۰ درصد کاهش داده است.
با این همه استراتژی اتخاذ شده توسط همه استارتاپ‌ها یک شکل نیست. به طور مثال مدیر عامل شرکت Velocity Global که یک استارت تاپ فروش نرم افزار است، در ماه مه، ۴۰۰ میلیون دلار جمع‌ آوری کرده است.

منبع: وال استریت ژورنال

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار