۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
بازگشت دلار به کف یک ماهه

با راهی شدن مذاکره‌کنندگان ارشد برجامی به وین قیمت دلار ۴۰۰ تومان کاهش یافت و به ۳۱۳۵۰ تومان رسید.

فردای اقتصاد: بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد گفت‌وگوهای رفع تحریم به وین موجب عقب‌نشینی دلار تا نزدیکی مرز ۳۱ هزار تومان شد و قیمت دلار در بازار آزاد دیروز طبق اعلام کانال‌های غیررسمی و تلگرامی با افت ۶۰۰ تومانی (۱.۸ درصدی) به ۳۱۱۵۰ تومان رسید. این نرخ امروز بازگشتی ۲۰۰ تومانی به سمت بالا داشت و در محدوده ۳۱۳۵۰ تومان قرار گرفت. دلار در مقیاس هفتگی (نسبت به چهارشنبه گذشته) نزدیک به هزار تومان کاهش داشته است.

با وجود آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه سه‌شنبه خبر داده بود که احتمالا دور جدیدی از مذاکرات در کار است، اما معامله‌گران دلار نسبت به باور آن محتاط بودند و تا شنیدن اخبار جدی‌تر از فروش ارز دست نگه داشته بودند. اما چهارشنبه ابتدا با خبر عازم شدن انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به وین و سپس راهی شدن علی باقری کنی به سمت اتریش، فروش‌ها در بازار ارز شدت گرفت.

این کمترین قیمت دلار از ۷ تیر (۳۶ روز پیش) است. در آن تاریخ دلار با مذاکرات قطر تا کف ۳۰ هزار تومان هم کاهش یافته بود اما این افت قیمت چندان به طول نیانجامید و کمتر از یک هفته بعد با ناکامی مذاکرات، دلار تا نزدیکی ۳۳ هزار تومان بازگشت. حال این تهدید بار دیگر مقابل شاخص ارزی کشور قرار دارد؛ اینکه در صورت شکست گفت‌وگوها دلار با شتاب بیشتری به ریل صعودی برگردد. به ویژه آنکه تصور می‌شود مذاکرات کنونی برای جمع‌بندی و امضای توافق نهایی در حال برگزاری است و اعلام شکست آن می‌تواند امیدواران به توافق را سرخورده‌تر از قبل کند.

البته نباید شانس احیای برجام را دست کم گرفت. پولتیکو گزارش کرده که چادر رسانه‌ها بار دیگر مقابل هتل کوبورگ وین (محل برگزاری مذاکرات) بر پا شده است. احیای برجام قطعا اثری کاهشی بر قیمت دلار خواهد داشت؛ هر چند میزان افت آن بین کارشناسان محل اختلاف است. برخی عقیده دارند دلار آزاد می‌تواند تا سطوح کنونی نرخ نیمایی (کانال ۲۶ هزار تومان) کاهش یابد.

قیمت سکه امامی هم به دنبال اخبار مذاکرات و افت دلار تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت سکه هم همچون دلار کمترین قیمت از ۸ تیر ماه محسوب می‌شود.

ریزش دلار به کف یک ماهه با خبر خوب وین
با بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به وین، دلار به کمترین قیمت از ۷ تیر رسید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار