۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹
خطر بزرگ برای طلای جهانی

پس از ریزش طلای جهانی تا کف حدودا ۲.۵ ساله تحلیلگران می‌گویند این خطر وجود دارد که طلا به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس سقوط کند.

فردای اقتصاد: طلای جهانی پس از تلاش ناموفق برای صعود به ۱۷۰۰ دلار در هر اونس، در پایین ترین سطح از آوریل ۲۰۲۰ معامله می‌شود. تحلیلگران می گویند که روند نزولی به نظر هنوز به پایان نرسیده و این خطر بزرگ وجود دارد که طلا به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس سقوط کند. در جدیدترین نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز هم ۱۰ نفر از ۱۹ تحلیلگر وال‌استریت به ادامه روند نزولی طلای جهانی در هفته پیش رو رای دادند. در حالی که تنها ۶ تحلیلگر صعود و سه نفر روند خنثی را برای آن پیش‌بینی کردند.

نزول به کف ۲.۵ ساله پس از آن اتفاق افتاد که فدرال رزرو آمریکا چهارشنبه گذشته برای سومین مرتبه متوالی نرخ بهره خود را ۰.۷۵ واحد افزایش داد. قیمت طلای جهانی پیش از بسته شدن معاملات هفتگی بازار جهانی در روز یکشنبه با افت ۱.۷ درصدی به ۱۶۴۴ دلار بر اونس رسید.

بارت ملک، رئیس جهانی استراتژی بازارهای کالایی TD Securities به کیتکونیوز گفت: «ما شاهد افزایش قابل توجهی در تخمین بازارها از نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده هستیم. تفاوت نسبتاً زیادی نسبت به یک ماه قبل پیدا کرده و با تهاجمی‌تر بودن فدرال رزرو مطابقت دارد». او افزود: «نرخ‌های واقعی (نرخ بهره اسمی منهای تورم) در حال افزایش هستند. این برای طلا منفی است. هزینه حمل و نقل و هزینه فرصت بالا احتمالا سرمایه‌ها را از طلا دور کند».

همچنین، این نوع رفتار تهاجمی فدرال رزرو به این معنی است که تا رسیدن دلار آمریکا به اوج خود هنوز مدتی باقی مانده است که خبر بدی برای طلا است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار OANDA هم عقیده دارد «به نظر می‌رسد که صعود دلار به اوج خود نمی‌رسد. فضای فعلی بازار احتمالا ناآرام خواهد ماند. انتظارات از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به طور گسترده‌ای در حال نوسان است. ما تا زمانی که شاهد کاهش تورم نباشیم، شاهد کاهش آن نخواهیم بود». او همچنین به کیتکونیوز گفت: «مشکل این است که ما شاهد تضعیف سریع اقتصاد نیستیم. وقتی این اتفاق بیفتد، آن زمان است که شما اوج قیمت دلار را خواهید دید».

با رسیدن شاخص سهام داو جونز به پایین‌ترین سطح یک ساله در روز جمعه و انتظار برای افزایش نوسانات طلای جهانی در آینده، بعید به نظر می رسد که طلا در کوتاه مدت یک صعود قوی داشته باشد. مویا افزود: «ما هنوز عجله زیادی برای خرید طلا نخواهیم داشت. ابزارهایی با نوسانات کم‌تر وجود دارند که اکنون کمی بازدهی به شما می‌دهند. این اتفاق برای طلا خوب نیست».

در نهایت، با کاهش اشتها برای سهام، طلا دوباره به پناهگاه امن سرمایه‌گذاران تبدیل خواهد شد. اما قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، اقتصاد باید کند شود و تورم کاهش یابد. بارت ملک خاطرنشان کرد بعید است این اتفاق به این زودی‌ها بیفتد.

احتمال از دست دادن مرز ۱۶۰۰ دلار

خطر بزرگ برای این فلز گرانبها سقوط به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس است. به گفته ادوارد مویا «اگر ۱۶۰۰ دلار را بشکنیم، آنگاه ۱۵۴۰ دلار سطحی خواهد بود که می‌توانیم شاهد ظهور خریداران در آن باشیم».

ملک نیز کاهش قیمت طلا به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس را محتمل می‌داند. او توضیح داد: "نوسانات در آینده بیشتر خواهد شد. با افزایش نوسانات، مارجین کال‌ها (مارجین کال یا فراخوان اعتبار حالتی است که زیان معاملات معامله‌گر از درصد مشخصی از وجه تضمین بالاتر رود که منجر به صدور اخطار افزایش وجه تضمین برای جبران این موضوع خواهد شد) افزایش می‌یابد. پوزیشن‌های خرید قابل تمدید نخواهند بود و شاهد ورود مجدد مجدد سرمایه‌گذاران نیستیم که محیطی ناخوشایند برای طلاست».

ملک گفت: «بازار همچنان به شرایط بسیار سخت کار در ایالات متحده نگاه می‌کند و به این معناست که فشار دستمزدها همچنان یک موضوع خواهد بود».

فعالان بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد ایالات متحده در ماه سپتامبر ۳۰۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد کند که نرخ بیکاری را به ۳.۵ درصد برساند که نزدیک به پایین‌ترین حد در ۵۰ سال گذشته است.

فرصت ورود برای سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت

اما یک نکته مثبت آن است که طلا در این سطوح یک نقطه ورود عالی برای خریداران است.

ملک می‌گوید این یک فرصت خرید است و فدرال رزرو با تحت کنترل گرفتن تورم، در سال ۲۰۲۳ به سرعت سیاست خود را معکوس می‌کند. او می‌گوید انتظار دارد طلا در بلندمدت خوب عمل کند.

با این حال، در حال حاضر، مقاومت در ۱۶۷۸-۸۰ دلار پیش روی طلای جهانی است و حمایت آن در حدود ۱۵۸۰ دلار در هر اونس ارزیابی می‌شود.

منبع: کیتکونیوز

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار