۷ تیر ۱۴۰۵ - ۱۷:۰۰

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد هرمزگان با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته و تشریح برنامه‌های پیش‌روی این شرکت برگزار شد؛ مجمعی که در آن مدیرعامل شرکت از رشد تولید، بهبود سودآوری و برنامه‌های افزایش تاب‌آوری در برابر چالش‌های صنعت فولاد خبر داد.

علیرضا رحیم، مدیرعامل فولاد هرمزگان، در این مجمع با اشاره به شرایط دشوار اقتصادی سال گذشته گفت: سال گذشته سال بسیار سختی به لحاظ شرایط اقتصادی و بحران‌های مختلف برای صنعت فولاد بود و به طور خاص فولاد هرمزگان نیز با چالش‌های متعددی مواجه شد، اما برآیند عملکرد همکاران در این مجموعه قابل تقدیر است.

او حمایت سهامدار عمده شرکت را در تحقق این نتایج موثر دانست و افزود: بخش مهمی از این موفقیت‌ها ناشی از حمایت‌های سهامدار عمده یعنی شرکت فولاد مبارکه، شخص آقای دکتر زرندی و همراهی اعضای هیأت مدیره بوده است.

موقعیت جغرافیایی مزیت فولاد هرمزگان

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اشاره به ویژگی‌های این مجموعه گفت: نخستین اسلب این شرکت در ۲۶ فروردین ۱۳۹۰ تولید شد و این شرکت از سال ۱۳۹۲ در بازار فرابورس پذیرش شده است.

به گفته او، این شرکت با در اختیار داشتن حدود ۹۶ هکتار زمین و نزدیکی به دریا از نظر مکان‌یابی یکی از مناسب‌ترین واحدهای فولادی کشور به شمار می‌رود.

رحیم در این باره گفت:  اگر بخواهیم از مجموعه‌هایی یاد کنیم که در صنعت فولاد مکان‌یابی مناسبی داشته‌اند، فولاد هرمزگان قطعاً یکی از بهترین نمونه‌ها به دلیل نزدیکی به دریا است.

وی همچنین به ساختار تولید این شرکت اشاره کرد و گفت ظرفیت‌های اصلی تولید شامل دو واحد احیای مستقیم و یک واحد فولادسازی با ظرفیت حدود ۱.۵ میلیون تن است که با واحدهای جانبی مانند اکسیژن‌پلنت و تأسیسات برق پشتیبانی می‌شوند.

ترکیب سهامداری و شرکت‌های زیرمجموعه

مدیرعامل فولاد هرمزگان اعلام کرد سهامدار اصلی این شرکت فولاد مبارکه است که حدود ۹۵ درصد سهام را در اختیار دارد.

به گفته او، فولاد هرمزگان دارای پنج شرکت فرعی است که در حوزه‌های مختلفی از جمله پروژه‌های توسعه‌ای، اقتصاد چرخشی، خدمات صنعتی و تأمین مواد فعالیت می‌کنند. مجموع سرمایه‌گذاری شرکت در این زیرمجموعه‌ها حدود ۳.۴ همت برآورد می‌شود و در سایر شرکت‌ها نیز حدود ۶.۱ همت سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

تغییرات صنعت فولاد در جهان

رحیم در ادامه به روندهای جهانی صنعت فولاد اشاره کرد و گفت رشد تولید فولاد در جهان در حال کاهش است.

او توضیح داد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ متوسط رشد تولید فولاد در جهان حدود ۱۴ درصد بود اما از سال ۲۰۲۱ به بعد این رشد به حدود یک درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، در کنار چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد، کشورهایی مانند هند و اندونزی در حال تبدیل شدن به بازیگران مهم این صنعت هستند. مدیرعامل فولاد هرمزگان همچنین به تغییرات فناوری در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: جهان به سمت کاهش کربن و تولید فولاد سبز حرکت می‌کند و استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی، قراضه و حتی هیدروژن به عنوان عامل احیا در حال افزایش است.

وی افزود که در ایران نیز حدود ۹۵ درصد فولاد با فناوری قوس الکتریکی تولید می‌شود و این موضوع از نظر انتشار کربن مزیتی برای کشور محسوب می‌شود.

چالش‌های صنعت فولاد در ایران

رحیم با اشاره به افق تولید فولاد در کشور گفت بر اساس برنامه‌های موجود، ظرفیت تولید فولاد ایران تا سال ۱۴۱۰ می‌تواند به حدود ۷۰ میلیون تن برسد، اما تحقق کامل این ظرفیت با چالش‌های جدی روبه‌رو است.

او در این باره گفت:  کمبود سنگ‌آهن، محدودیت‌های انرژی و مشکلات حمل‌ونقل از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد کشور هستند. به گفته وی، عدم توسعه شبکه ریلی به طور مستقیم بر سودآوری واحدهای فولادی به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اثر می‌گذارد.

رشد تولید و فروش

مدیرعامل فولاد هرمزگان در ادامه به عملکرد تولید شرکت اشاره کرد و گفت :در سال ۱۴۰۴ تولید آهن اسفنجی و اسلب با رشد همراه بوده است.

او توضیح داد:  اگر شرایط خاص اسفند ماه و محدودیت‌های ناشی از جنگ رخ نمی‌داد، به‌طور قطع رکورد بیشترین تولید از زمان تأسیس شرکت ثبت می‌شد. با این حال به گفته رحیم، در همین شرایط نیز ظرفیت اسمی تولید در بخش اسلب محقق شد و تولید نسبت به سال قبل حدود ۳۴ درصد افزایش یافت.

در بخش فروش نیز عملکرد شرکت مثبت ارزیابی شد. مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت :فروش شرکت به حدود یک میلیون و ۳۹۱ هزار تن رسید، هرچند محدودیت‌های ایجاد شده در اسفند ماه باعث شد بخشی از محموله‌های صادراتی امکان حمل پیدا نکنند.

افزایش هزینه‌ها و بهبود سودآوری

رحیم با اشاره به افزایش بهای تمام شده تولید در سال گذشته گفت: سه عامل اصلی در این افزایش نقش داشته‌اند.

به گفته رحیم  «افزایش حجم تولید، رشد حدود ۷۰ درصدی قیمت برق و گاز و همچنین افزایش ۷۷ درصدی قیمت مواد مصرفی از عوامل اصلی افزایش بهای تمام شده در سال ۱۴۰۴ بودند.»

با وجود این، عملکرد مالی شرکت بهبود یافت. به گفته مدیرعامل فولاد هرمزگان، درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۴ حدود ۵۶ درصد رشد داشته است. وی افزود:  در حالی که سود عملیاتی کل زنجیره فولاد حدود ۴ درصد رشد داشت، سود عملیاتی فولاد هرمزگان حدود ۲۸ درصد افزایش یافت.

عملکرد مثبت نماد بورسی

رحیم همچنین به عملکرد نماد بورسی فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت در یک ماه اخیر این نماد رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

وی گفت:  در یک ماه گذشته نماد فولاد هرمزگان بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و بازدهی آن از بازارهای موازی مانند سکه، ارز و حتی شاخص کل بورس بیشتر بوده است. به گفته وی، این رشد ناشی از عملکرد عملیاتی و گزارش‌های مالی شرکت بوده است.

طرح‌های توسعه شرکت

مدیرعامل فولاد هرمزگان اعلام کرد :در مجموع ۳۳ پروژه در این شرکت تعریف شده که شامل چهار پروژه توسعه‌ای اصلی و ۲۹ پروژه زیرساختی است.

به گفته رحیم، در سال گذشته هفت پروژه تحویل موقت و چهار پروژه نیز تکمیل شد. وی درباره مهم‌ترین پروژه توسعه‌ای شرکت گفت: پروژه مگامدول احیای مستقیم از پروژه‌های اساسی شرکت است که تاکنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

افتخارات فولاد هرمزگان

رحیم در ادامه از کسب برخی دستاوردهای سازمانی خبر داد و گفت فولاد هرمزگان برای نخستین بار موفق به دریافت تندیس سیمین تعالی سازمانی شده است. وی همچنین افزود: این شرکت در سال گذشته عنوان صادرکننده نمونه ملی را نیز کسب کرده است.

چالش‌های پیش‌روی سال ۱۴۰۵

مدیرعامل فولاد هرمزگان در پایان به چالش‌های پیش‌روی شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: اثرات اقتصادی جنگ، محدودیت‌های انرژی، تأمین ارز و تهدیدات سایبری از مهم‌ترین ریسک‌های پیش‌رو هستند.

وی تأکید کرد: برای افزایش تاب‌آوری شرکت برنامه‌هایی از جمله تأمین انرژی، احداث نیروگاه، تأمین پایدار مواد اولیه و بهینه‌سازی مصرف در دستور کار قرار گرفته است. رحیم در پایان گفت: فولاد هرمزگان با حداکثر ظرفیت در حال تولید است و هدف‌گذاری شرکت برای سال جاری نیز ثبت رکوردهای جدید تولید و تداوم نقش‌آفرینی در تأمین نیاز صنعت ورق کشور است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha