۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
نمرات نیمسال تجارت خارجی

تصویر تجارت خارجی ایران در ۶ماه منتهی به شهریور امسال حاکی از عبور ارزش تجارت از مرز ۵۰میلیارد دلار است.

فردای اقتصاد: کارنامه تجارت خارجی ایران در نیمسال اول ۱۴۰۱ اعلام شد. آمار مقدماتی گمرک ایران حاکی از این است که ارزش تجارت خارجی کشور در ۶ماه منتهی به شهریور امسال با رشد ۱۳.۲درصدی در ارزش از مرز ۵۰میلیارد دلار گذشت. مطابق آمارهای گمرک ایران، در این مدت ۵۱میلیون و ۷۸۳هزار تن کالا به ارزش ۲۴میلیارد و ۲۵۱میلیون دلار صادر شد که این میزان صادرات از نظر وزنی افت ۱۲.۵درصدی و به لحاظ ارزش رشد ۱۳.۳۲درصدی را نشان می دهد. در عین حال، در این مدت، ۱۶میلیون و ۳۲۰هزار تن کالا به ارزش ۲۶میلیارد و ۳۱میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن افت ۱۴.۷۲درصدی و از لحاظ ارزش رشد ۱۳.۱۵درصدی داشته است.

بر این اساس، تجارت خارجی کشور در ۶ماه منتهی به شهریور سال جاری با رشد ۱۳.۲درصدی در ارزش به رقم ۵۰میلیارد و ۲۸۲میلیون دلار رسیده است. میزان وزنی تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال جاری نیز به میزان ۶۸میلیون و ۱۰۳ هزار تن بوده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور منفی یک میلیارد و ۷۸۰میلیون دلار بوده است.

پنج مقصد صادراتی کجاست؟

گمرک ایران در گزارش خود در خصوص ۵ قلم عمده صادرات در ۶ ماهه امسال اعلام کرد که پروپان مایع شده به ارزش ۲میلیارد و ۱۷میلیون دلار، متانول به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵میلیون دلار، بوتان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۱۶۵میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده‌ به ارزش ۹۷۷میلیون دلار و پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش ۹۷۶میلیون دلار، ۵ قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند. حدود ۲۶.۵ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به ۵ قلم کالای فوق الذکر اختصاص داشته است.

این گزارش می افزاید: کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران شامل چین با ۷میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار، عراق با ۳میلیارد و ۳۸۲میلیون دلار، امارات ۳میلیارد و ۱۱۲میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار و هند ۹۰۴میلیون دلار بود.

معرفی مبادی اصلی وارداتی

براساس این‌ گزارش ۵ قلم اول کالاهای وارداتی به کشور در نیمه اول امسال شامل برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸میلیون دلار، گندم معمولی یک میلیارد و ۱۹۱میلیون دلار، ذرت دامی یک میلیارد و ۱۷۱میلیون دلار، دانه سویا ۹۲۵میلیون دلار و گوشی تلفن همراه ۸۶۷میلیون دلار بوده است. ۵ قلم اول کالاهای وارداتی حدود ۲۰.۶۳ درصد ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داد.
در این‌ گزارش در خصوص ۵ کشور اول مبدا واردات در ۶ ماهه امسال اعلام شد که در این مدت امارات متحده عربی با ۷میلیارد و ۲۰۶میلیون دلار، چین با ۶میلیارد و ۸۴۶میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۶۸۰میلیون دلار، هند با یک میلیارد و ۳۸۰میلیون دلار و فدراسیون روسیه با ۸۷۶میلیون دلار ۵ کشور اول مبدا واردات بوده‌اند.

جزییات تجارت در شهریور ماه

جزییات آمار گمرک نشان می‌دهد که در شهریور ماه امسال معادل ۳میلیارد و ۳۲۷میلیون دلار کالا صادر شده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته افت حدود ۲۵درصدی داشته است. در شهریور ماه سال گذشته ۴میلیارد و ۴۳۴میلیون دلار کالا صادر شده بود. همچنین در شهریور ماه امسال ۴میلیارد و ۳۶۶میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته افت بیش از ۱۷درصدی داشته است. در شهریور ماه سال گذشته ۵میلیارد و ۲۹۱میلیون دلار کالا وارد کشور شده بود. تراز تجاری در شهریور ماه نیز منفی یک میلیارد و ۳۹میلیون دلار ثبت شده است. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار