۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
خیز قیمت دلار برای رکوردشکنی؟

قیمت دلار با رسیدن به سقف ۳.۵ ماهه، وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد که رکورد تاریخی نرخ دلار در این کانال قرار دارد.

فردای اقتصاد: نرخ ارز که پنجشنبه وارد کانال ۳۲ هزار تومان شده بود، امروز تا ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه روز شنبه از مرز ۳۳ هزار تومان عبور کرد. این بیشترین قیمت دلار از ۲۳ خرداد امسال یعنی طی ۳.۵ ماه گذشته است.

در روزهای گذشته در گزارش‌های متعددی به پیش بینی قیمت دلار و امکان رشد قیمت دلار در هفته جدید پرداخته بودیم. برای مثال، در گزارش ۳ دلیل برای احتیاط خریداران دلار اشاره شده بود که «به عقیده بسیاری از معامله‌گران، آنچه دلار را در پایین مرز ۳۲ هزار تومان نگه داشته و مانع صعود بیشتر آن شده است درواقع امید به دیدارهای نیویورک و همچنین عرضه بازارساز است»، اما به چند دلیل از جمله سفر مذاکره‌کننده ارشد برجامی ایران به نیویورک در آن زمان توصیه می‌شد خریداران ارز احتمال پیشرفت در مذاکرات برجام طی این سفر را مد نظر داشته باشند. هر چند این سفر در نهایت بدون تحولی خاص پایان یافت. در ادامه، فعالان بازار ارز مطرح می‌کردند که کمرنگ شدن چشم‌انداز احیای برجام در کنار ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور، می‌توانند موجب افزایش تقاضای ارز شود. اگرچه بازار ارز در هفته نیمه تعطیل گذشته به این اتفاقات بی‌واکنش بود و ثبات نسبی را تجربه کرد اما دیروز در گزارش سومین آژیر دلار در دولت سیزدهم به احتمال آنکه این رویدادها در ابتدای هفته جاری در قیمت دلار منعکس شوند اشاره کرده بودیم.

ثبات قیمت دلار شکست

قیمت دلار رکورد جدید می‌زند؟

رشد بیش از ۱۵ درصدی دلار از ابتدای شهریور تا کنون را می‌توان سومین موج صعودی نرخ ارز از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم دانست. امید می‌رود این بار هم همچون دو مرتبه پیشین پس از رسیدن قیمت دلار به سطوح حساس برای بازارساز، شاهد تحولی مثبت باشیم. هر چند هر چه می‌گذرد، به دلیل سابقه ناکامی‌های پیشین، معامله‌گران در خوشبینی به اوضاع محتاط‌تر خواهند شد. چنانکه مشاهده می‌شود دلار هر بار تا اوج بالاتری رشد می‌کند و تا کف بالاتری هم پایین می‌آید.

رشد بیش از ۱۵ درصدی دلار از ابتدای شهریور تا کنون را می‌توان سومین موج صعودی نرخ ارز از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم دانست

در این شرایط، دیروز شاهد یک عرضه سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری در بازار توافقی دلار بودیم. گویی بازارساز سعی داشت با نمایش توان عرضه خود، خریداران را عقب بنشاند. هر چند چنین عرضه‌هایی در صورتی که انتظارات تورمی کاهش محسوسی نداشته باشد و تصور شود ارزش ریال در ادامه بیشتر کاهش خواهد یافت ممکن است نتواند التهابات را به طور موثر بخواباند و از طرف دیگر، در صورت باقی ماندن تحریم‌ها و ادامه تنگنای ارزی، دست بازارساز را خالی‌تر خواهد کرد. این موضوع خود می‌تواند ادامه رشد دلار را در بلندمدت نتیجه دهد.

رسیدن نرخ برابری دلار به ریال تا حوالی ۳۲۸۵۰ تومان به لحاظ تکنیکال هم بدان معناست با سقف تاریخی دلار تنها کمتر از ۱.۵ درصد فاصله داریم و به محدوده آخرین مقاومت استاتیک دلار رسیدیم. به عبارت دیگر، دلار در حال حمله به سقف تاریخی خود (۳۳۳۰۰ تومان) است. با نگاهی بر شاخص‌ها و اندیکاتورهای این نرخ متوجه آن خواهیم شد که تقریبا غالب آنها سیگنال صعودی صادر می‌کنند. به طور مثال اندیکاتور RSI که در میزان بیش خرید و بیش فروش شدن را نشان می‌دهد، در حال حاضر مقاومت داینامیک خود را شکسته است و با قرار گرفتن در سطح ۷۷ واحدی مومنتوم صعودی گرفته است. جدی‌ترین مقاومت پیش روی دلار قیمت ۳۳۲۳۰ تومانی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار