۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
انفجار استفاده از فیلترشکن در بحران‌های جهانی

براساس داده‌های سایت top۱۰vpns از میزان رشد استفاده از فیلترشکن‌ها در زمان بحران در کشورهای متفاوت، استفاده از این برنامه‌ها در زمانی محدودسازی اینترنت اوج می‌گیرد و ایران موفق به کسب رتبه سوم در این فهرست شده است.

فردای اقتصاد :‌ براساس داده‌های top۱۰vpns از میزان استفاده از فیلترشکن‌ها در زمان بحران در کشورهای متفاوت، استفاده از این برنامه‌ها در زمانی محدودسازی اینترنت اوج می‌گیرد. در اینفوگرافیک فوق کشورهایی مشاهده می‌شود که در دوران بحران خود در سال میلادی جاری بیشترین میزان رشد استفاده از فیلترشکن را تجربه کرده‌اند.

رتبه اول در این فهرست به کشور سریلانکا تعلق می‌گیرد. در سوم اوریل سال ۲۰۲۲ دولت این کشور اقدام به فیلتر کردن پلتفرم‌های فیس‌بوک، یوتیوب، توییتر، واتساپ، وایبر و غیره کرد و این قطعی تا ۱۲ ساعت ادامه پیدا کرد. این اتفاق پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور سریلانکا قدرت زیادی را به نیروهای امنیتی داد و پس از آن شاهد شکل گرفتن اعتراضات گسترده‌ای در این کشور بودیم که با مطالبه استعفای رییس جمهور ادامه پیدا کرد. مردم این کشور در این برهه رشد خیره‌کننده ۱۷۰۷۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

رتبه دوم این فهرست به کشور قزاقستان اختصاص پیدا کرده است. اواخر دسامبر ۲۰۱۷ دولت این کشور به اقدامات شدید متوسل شد و قطعی گسترده اینترنت را که حداقل هشت ساعت طول کشید را رقم زد و دسترسی مردم به اخبار و رسانه‌های اجتماعی را مسدود کرد. در نهایت صحنه هایی از هرج و مرج و خودروهای سوخته به توانست به شبکه‌های خبری در جهان راه یافت. این اختلالات در بحبوحه اعتراضات گسترده علیه افزایش ناگهانی قیمت انرژی که در آخر هفته در شهر غربی Zhanaozen  آغاز شد، به اوج خود رسید که اثر آن را می‌توان در میزان افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها که در نمودار آمده است، مشاهده کرد.

در رتبه سوم هم ایران قرار می‌گیرد که بعد از این دو کشور قرار گرفته است و رشد ۳۰۵۶ درصدی را تجربه کرده است. عمده رشد استفاده از فیلترشکن در ایران پس از فوت مهسا امینی و محدودیت‌های گسترده در اینترنت و همچنین فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ رخ داد. تفاوتی که فیلترینگ در ایران با سایر دنیا تا اینجای کار داشته است، تفاوت در مدت زمان فیلتر بودن است. چراکه در حال حاضر بیش از ۱۰ روز است که این پلتفرم‌ها در ایران فیلتر هستند.

علاوه بر این کشور ها می‌توان به دوکشور روسیه و اوکراین هم اشاره کرد که در وضعیت جنگی به سر می‌برند و به ترتیب رشدهای ۲۶۹۲ و ۶۰۹ درصدی را پشت سر گذاشته‌اند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار