۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸
خطر پنهان استعفای دومینویی مدیران

روندی که چندی است در جهان آغاز شده و نام "استعفای بزرگ" گرفته است، دیگر فقط مختص کارکنان عادی نیست. حالا مدیران هم در موارد قابل توجهی از مشاغل خود استعفا ‌می‌کنند. به نظر می‌رسد این موج استعفای بزرگ هر روز قوی‌تر می‌شود.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که مدیران در سطوح عالی هم تصمیم گرفته‌اند به امید رسیدن به موقعیت‌های بهتر، از مشاغل خود دست بکشند. اگر چه در مجموع نرخ استعفای کارکنان، اوج خود را پشت سر گذاشته است، اما هنوز افراد بسیار زیادی در سراسر جهان در حال ترک کار و استعفا هستند. آنچه به عنوان "استعفای بزرگ" یا "تغییر سازمانی بزرگ" یا " تجدید نظر بزرگ" لقب گرفته است، بازار کار از پیش مشکل‌دار را با مشکلاتی جدید مواجه کرده است. چون استعفاها در یک حوزه کاری، استعفاهایی در حوزه دیگر را در پی دارد و به نظر می‌رسد این چرخه چنان ادامه دارد که قرار نیست در کوتاه‌مدت از حرکت باز ایستد. 

شتاب خروج مدیران از کارمندان بیشتر شد

شبکه خبری ووکس آمریکا با استناد به منابعی متنوع از جمله مرکز تحلیل آماری "ویزیر" نوشته است که نرخ استعفا بین مدیران در نیمه نخست سال میلادی 2021، حدود 8/3 درصد بود در حالی‌ که این نرخ در نیمه نخست سال جاری میلادی به 5 درصد رسیده است، افزایشی که بسیار بزرگتر از افزایش آمار ‌استعفای کارکنان رده پایین است. آمار ‌بدست آماده از یک مرکز نرم‌افزاری مدیریت دستمزدها به نام گاستو و داده‌های لینکدین هم از بالاتر بودن آمار ‌استعفای مدیران نسبت به کارکنان عادی حکایت دارند. آمار ‌استعفای مدیران در پلتفرم کاریابی "زیپ‌رکریتر" هم بیشتر از آمار ‌استعفای کارکنان رده‌های پایین‌تر است. در این پلتفرم طی ماه ژوئن سال گذشته 10 درصد از فرصت‌های شغلی خالی مربوط به مشاغل مدیریتی بود در حالی‌که امسال این نرخ 12 درصد شده است. 

چرا خداحافظی مدیران نگران‌کننده است؟

نکته مهم استعفای مدیران این است که استعفای آن‌ها فقط بر زندگی خودشان تاثیرگذار نیست بلکه به طور مستقیم افرادی که برایشان کار می‌کنند و همچنین شرکتشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. درست مثل این است که سپاهی از سربازان به ناگهان فرمانده خود را از دست بدهند. هر چه تعداد مدیرانی که استعفا می‌کنند بیشتر شود، تعداد کارکنان و دیگر مدیرانی که به استعفا فکر می‌کنند نیز بیشتر می‌شود و چرخه حیات "استعفای بزرگ" طولانی‌تر می‌شود.

پنج دلیل موج استعفای مدیران

مدیران هم انسان‌هایی هستند که در معرض فشار قرار دارند و همچون سایرین در برابر فشارها به فکر تجدیدنظر در محل کارشان می‌افتند. اما از سویی دیگر ترک کار آن‌ها عللی مختص به مدیران دارد. یک نظرسنجی انجام شده در آمریکا نشان می‌دهد که طی سال گذشته، دو چالش بزرگ مدیران، حفظ کارکنان و استخدام نیروی متخصص بوده است. در شرایطی که همه در حال ترک کار هستند یا درخواست دورکاری و یا افزایش دستمزد دارند، این وظیفه بر دوش مدیران است که نیروهای کاربلد خود را حفظ کنند یا بتوانند نیروهای مناسبی برای شرکت استخدام کنند.

از دیگر چالش‌های مدیران این است که نیروهای تحت مدیریت خود را در برابر تغییرات و رویدادهای پیش‌بینی نشده رهبری کنند. از آنجا که انتخاب مدیران در بسیاری مواقع بر پایه مهارت‌های فنی آن‌هاست و نه مدیریت‌شان، این یک چالش بزرگ برای آن‌ها ایجاد می‌کند چون به ابزارهای لازم برای آن مجهز نیستند. این در حالی است که یک مدیر نیاز دارد بتواند در دوره‌های دشوار، هیجانات را مدیریت کند و تیم خود را یاری نماید تا تعادل خود را حفظ کند. جسی ویزدام، یکی از موسسان مرکز "هومو" می‌گوید: «این روزها افراد دوران سختی را در زندگی سپری می‌کنند و شما به عنوان یک مدیر نیاز دارید که در این مسیر یاریشان کنید. بخشی از شغل شما این است که بتوانید تا حدودی مانند یک روان‌درمانگر عمل کنید

از سوی دیگر استعفاهای مدیران حاصل فراوانی فرصت‌های حرفه‌ای و شخصی دیگر هم هست. آمار ‌نشان می‌دهد معیار اصلی پذیرش یک شغل میزان انعطاف‌پذیری آن است. نزدیک به نیمی از مدیران ابراز داشته‌اند که تمایل دارند کاری داشته باشند که بتوانند از خانه هم آن را انجام دهند.

نکته مهم دیگر این است که به دلیل دستمزدهای بالاتر مدیران، سطح امنیت مالی آن‌ها بالاتر است و بنابراین دستشان برای استعفا بازتر است.

معنای استعفای بزرگ مدیران برای آینده بازار کار

آمارها نشان می‌دهد که این روند همچون یک جرقه کوتاه‌مدت نیست و پدیده‌ای است که مدام خود را تغذیه می‌کند. در چنین شرایطی شرکت‌ها مجبور می‌شوند افرادی را جایگزین این مدیران کنند که از شایستگی‌های لازم برخوردار نیستند و همین مساله بر وخامت شرایط می‌افزاید. بی‌شک جایگاه یک مدیر مستعفی، برای مدیر دارای لیاقت و شایستگی‌های بالا، جایگاه جذابی نیست و در نتیجه یافتن فرد توانمند برای پر کردن این موقعیت شغلی دشوار است.

آنچه مسلم است، مدیران قطعاتی مهم از پازل یک شرکت هستند و تصمیمات آن‌ها اثرات مهمی بر انتخاب‌های دیگر کارکنان بر جای می‌گذارد. به همین دلیل پیوستن آن‌ها به موج استعفای بزرگ به هیچ وجه خبر خوبی برای شرکت‌ها و بازار کار نیست. با سرعتی که این چرخه استعفاهای بزرگ دارد، هیچ معلوم نیست این چرخه تا چه زمانی کُند خواهد شد و شرایط به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

نویسنده: شادی آذری

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha