سلامت روانی کارکنان زیر ذره‌بین

دستورالعمل جهانی برای حفظ سلامت روانی نیروی کار
۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
سلامت روانی کارکنان زیر ذره‌بین

سازمان بهداشت جهانی نخستین دستورالعمل مکتوب خود در مورد حفظ سلامت روانی را منتشر کرد. این راهنما که بر پایه شواهد تهیه شده است، پاسخی است به این پرسش که چگونه مشاغل می‌توانند به موثرترین روش ممکن از سلامت ذهنی کارکنان حمایت کنند.

فردای اقتصاد: برآوردها نشان می‌دهد که افسردگی و اضطراب به شکل بهروری از دست رفته سالانه بیش از یک تریلیون دلار هزینه برجای می‌گذارد. در این راستا مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به  دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی نوشته است که محیط‌های کاری نقشی مهم را در سلامت روانی افراد ایفا می‌کنند. تحقیقات در هفت کشور جهان نشان داده است که ۷۸ درصد از کارکنان به کارفرماهای خود اعتماد دارند و این موضوع کارفرماها را به یک نیروی بالقوه قدرتمند برای پشتیبانی و حمایت از سلامت روانی کارکنان تبدیل می‌کند. اشتغال می‌تواند از سلامت خوب روان حمایت کند و آن را ارتقا دهد اما در عین حال می‌تواند در آسیب‌های بالقوه هم سهم داشته باشد. با وجود افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری مشاغل بر سلامت روانی، به‌ویژه طی دوره پاندمی کووید-۱۹، ما هنوز درباره رویکردهای موثر بر آن چیز زیادی نمی‌دانیم.

در دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی آمده است استفاده از آموزش مدیران برای کمک به حمایت و ارتقا سلامت روانی در کار ضروری است. البته بر این اساس، قرار نیست مدیران مشکلات سلامت کارکنان را آسیب‌شناسی یا "درمان" کنند. بلکه این آموزش با افزایش آگاهی مدیران و بهبود رفتار آنان، می‌تواند باعث شود مدیران فشارهای روحی پرسنل را شناسایی کنند و به درستی به آن پاسخ دهند. با این آموزش‌ها مدیران همچنین قادر خواهند بود مهارت‌های بین فردی خود را در مدیریت ارتقا دهند و میزان استرس کاری را در تیم تحت مدیریت خود تنظیم کنند. البته سازمان بهداشت جهانی اذعان داشته است که خلاءهای زیادی در شواهد مربوط به این بررسی وجود داشته است و نیازی حیاتی به بهبود کیفیت تحقیق در این زمینه وجود دارد. در این تحقیق موارد موثر بر سلامت روانی افراد مورد واکاوی قرار گرفته است. از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

کمک به کارکنان در تنظیم ساعات کاری برای برخورداری از خواب بهتر، بهره‌گیری از هنر، اتخاذ سیاست‌های درست در مورد مرخصی مادران.

بر این اساس، نه تنها اطلاع‌رسانی در مورد استفاده از این راهکارها مهم است، بلکه تحقیق بیشتر در زمینه راهکارهای بیشتر هم ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: WEF

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار