۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
سه مهارت کارآفرین نابغه قرن

عرضه گوشی‌های آیفون رویدادی بود که دنیای کارآفرینی را به دو دوره قبل و بعد از خود تقسیم کرد؛ محصولی که توسط کارآفرین نابغه قرن استیو جابز طراحی شد.

فردای اقتصاد: گر چه پیش از عرضه آیفون هم گوشی‌های مجهز به صفحات لمسی تولید شده بودند، اما هیچکدام نتوانسته بودند به مانند آیفون مصرف‌کنندگان را مسحور خود کند. راز این جذابیت در تحولی بود که استیو جابز ایجاد کرد. در واقع این داستان مردی است که به تغییر جهان معتقد بود و می‌گفت: « افرادی که به اندازه کافی شوریده هستند که تصور کنند می‌توانند دنیا را تغییر دهند، همان‌هایی هستند که قادرند این کار را انجام دهند.»

مهارت اول: تبحر استیو جابز در برقراری ارتباط موثر با مردم

مهم‌ترین مهارتی که جابز را به یک ابرکارآفرین در سطح جهان تبدیل کرد تبحر او در برقراری ارتباط موثر با مردم به عنوان مصرف‌کنندگان بود. او معرفی آیفون را با این جمله ساده اما اثرگذار خطاب به حضار آغاز کرد: « قرار است امروز و اینجا با همدیگر بخشی از تاریخ را شکل دهیم.» جابز به مدد این مهارتش در مراسم رونمایی از آیفون ابتدا سه وسیله را معرفی کرد: یک آی‌پاد مجهز به صفحه نمایش پهن، یک گوشی همراه متفاوت و یک وسیله فوق‌العاده برای اتصال به اینترنت. او سپس در نقطه اوج این معرفی که در میان شور و شوق مخاطبانش به راستی تاریخ‌ساز شد، اعلام کرد که هر سه این وسیله‌ها در قالب یک گوشی ایفون عرضه می‌شوند.

مهارت دوم:  تاکید بر نقاط قوت خود و ضعف‌های حریف

مهارت دیگر جابز تاکید بر نقاط قوت خود و ضعف‌های حریف بود. او در سخنرانی معروف‌اش در دانشگاه استنفورد با اشاره به دوره خطاطی (تایپوگرافی) که در سال‌های دور گذرانده بود، گفت آنجا بود که درباره انواع فونت‌ها آموزش دیدم و یاد گرفتم که چگونه فاصله درست بین حروف و کلمات آن‌ها را زیباتر می‌کند. یاد گرفتم که چطور یک خط عالی، عالی‌تر می‌شود. واقعا زیبا بود، یک کار هنری و آرامش‌بخش، انقدر زیبا که علم هرگز نمی‌تواند چنین آرامشی دهد.» وی در ادامه گفت که مک نخستین کامپیوتری بود که حروف‌چینی زیبا داشت. اگر من هرگز به آن کلاس خط نرفته بودم، ممکن بود مک هیچوقت حروف‌چینی زیبای امروزی خودش را نداشته باشد و چون ویندوز فقط از ما کپی‌برداری کردند، ممکن بود هیچ کامپیوتری حروف‌چینی امروزیش را نداشته باشد.

مهارت سوم:  مدیریت عالی منابع انسانی

مهارت سوم استیو جابز در مدیریت منابع انسانی زبانزد است. او جمله معروفی در این باره دارد: «منطقی نیست که ما نخبگان را استخدام کنیم و بعد به آن‌ها بگوییم چه کاری انجام دهند، ما نخبگان را استخدام می‌کنیم تا آن‌ها به ما بگویند چه کاری را انجام دهیم.»

جابز بر این باور بود که آنچه بیش از خواست بازار اهمیت دارد، نیاز بازار است و در پاسخ به افرادی که معتقد بودند کاربران، گوشی‌های دکمه‎‌ای را به لمسی ترجیح می‌دهند، از آن‌ها می‌پرسید شما از کجا می‌دانید مردم چیزی را که ندیده‌اند، دوست نخواهند داشت؟

موفقیت استیو جابز در ایجاد تغییر جهان پیرامونش موجب شد که حتی پس از مرگ وی، مدال آزادی ریاست‌جمهوری آمریکا که بالاترین افتخار شهروندی این کشور است، به وی اعطا شود. در تاریخ ۱۶ تیر مصادف با ۷ جولای ۲۰۲۲ این مدال به کارآفرین نابغه قرن اهدا شد.

نویسنده: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

فهرست محتوای ویدیو

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار