۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
ابرثروتمندی از یتیم‌خانه

چه چیزی می‌تواند یک پسربچه فقیر پرورشگاهی را به غول تولید و فروش عینک‌ جهان تبدیل کند؟ راز موفقیت لئوناردو دل‌وکیو، خالق عینک‌های ری‌بن که چندی پیش در سن ۸۷ سالگی درگذشت، در پس چه ایده ای نهفته بود؟

راز خالق ری بن در پس این ایده نهفته بود که عینک‌ها صرفا وسیله‌ای نیستند که برای اصلاح دید روی بینی افراد قرار می‌گیرند. بلکه می‌توانند علاوه بر اصلاح دید، نمایانگر استایل شخصی افراد باشند و ترجیحات آن‌ها در مد و فشن را نشان دهند. در واقع او با این ایده، نیاز مردم به محصولاتش را به نوعی علاقمندی آن‌ها به محصولاتش تبدیل کرد. 

تبدیل غم بزرگ به شادی‌

 داستان زندگی لئوناردو اما قصه اشک‌ها و لبخندهاست. دل‌وکیو متولد ۲۲ ماه مه سال ۱۹۳۵ در میلان ایتالیا، هرگز با پدر خود آشنا نشد چون پدرش فروشنده‌ای بود که پیش از تولد او درگذشت. مادرش نیز به دلیل آنکه در بحبوحه کمبودهای ناشی از جنگ جهانی دوم قادر نبود مایحتاج زندگی فرزندانش را تامین کند، لئوناردو را به یتیم‌خانه سپرد. این پسربچه یتیم پرورشگاهی اما توانست پس از سال‌ها کار و تلاش، در دهه ۱۹۶۰ میلادی شرکت لوکسوتیکا، را تاسیس کند و با خرید شرکتی برندهای ری‌بن و اوکلی، لنز کرفترز، فروشگاههای زنجیره‌ای پرل ویژن و شرکت خرده‌فروشی سان‌گلس هات، به یک کارآفرین موفق با ثروتی چندین میلیارد دلاری تبدیل شود. شرکت او در کنار تولید مدل‌های فریم خودش، تولیدکننده فریم‌های عینک برای برندهایی لاکچری همچون جورجیو آرمانی، شنل، پرادا و بولگاری نیز بود. دل‌وکیو هنگام فوت در فهرست میلیاردرهای نشریه فوربس، جایگاه پنجاه و دومین فرد ثروتمند جهان را به خود اختصاص داده بود و دارایی او ۳/۲۷ میلیارد دلار برآورد شد.

تغییر استراتژی

دل‌وکیو در سال ۲۰۰۴ از مدیریت روزانه شرکت خود کناره‌گیری کرد اما ۱۰ سال بعد به دلیل بروز تنش بین مدیران، بار دیگر مدیریت شرکت را به دست گرفت. نشریه اکونومیست در این رابطه نوشت که او با این کار، استراتژی اولیه خود را تغییر داده است. در سال ۲۰۱۷ پس از ادغام شرکت لوکسوتیکا با شرکت فرانسوی تولید لنز اسیلور طی قراردادی به ارزش ۴۹ میلیارد دلار، نشریه فوربس، دل‌وکیو را چنین توصیف کرد: «بزرگترین تولیدکننده و خرده‌فروش عینک‌های آفتابی و طبی.»

خرید شرکت رقیب

دل‌وکیو در سال ۲۰۱۹ حاضر شد بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه کند تا یک شرکت رقیب هلندی بنام گرندویژن را خریداری کند و به گفته فوربس بدین ترتیب در آن زمان موفق شد "بزرگترین برند عینک و لنز جهان " را شکل دهد.

تلاشگر بزرگ

دل‌وکیو از اراده‌ درونی قوی‌ای نیز برخوردار بود. خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از او نوشت: «سال‌ها غذای من کلم پخته بود. بوی کلم پخته برای من یادآور تلاشی است بزرگ، رویای اینکه باید کاری انجام دهم که برای خودم باشد، هرچند کوچک، کاری که بتوانم در آن ایده‌ها و توانمندی‌هایم را جای دهم.»

ارج‌نهادن به کار

او از جوانی ارزش زیادی برای کار قائل بود، هر کاری که انجام می‌داد. جمله معروفی از او به یادگار مانده که می‌گفت اگر زندگی‌ام را به عنوان یک میوه فروش آغاز کرده بودم، الان عاشق میوه‌ها بودم.

دغدغه میهن

البته دغدغه‌های این کارآفرین موفق تنها به مسایل شخصی معطوف نبود بلکه او دغدغه کشورش را هم داشت. واشنگتن پست نوشت در دوران پساپاندمی، اقتصاد ایتالیا نیازمند بودجه ۲۶۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا شد تا بتواند در برابر بحران اقتصادی ناشی از کرونا تاب بیاورد. در چنین شرایطی دل‌وکیو از هم میهنانش درخواست کرد از نفوذ خود در اتحادیه استفاده کنند و «انتخاب‌هایی انقلابی» را برای مقابله با افول اقتصاد ایتالیا رقم زنند. 

هشدار دل‌وکیو به کارآفرینان

دل‌وکیو آموزه‌های زندگی کاری خود را در یک پیام مهم به کارآفرینان خلاصه کرده بود. او می‌گفت: «اگر حواستان پرت شود یا بر افتخارات گذشته خود تکیه کنید، همان چیزی که در کارآفرینان زیادی که کارشان را با من آغاز کردند دیدم، بدون آنکه بفهمید، شخصی از راه می‌رسد و کسب و کارتان را از دستتان در می‌آورد، اگر چنین افرادی از شما سبقت بگیرند، رسیدن به ان‌ها بسیار بسیار دشوار خواهد شد.»

نویسنده: شادی آذری

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

فهرست محتوای ویدیو

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار