۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
روسیه قطعه گمشده ریلی ایران را تکمیل می‌کند

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امروز عصر با کشورهای روسیه و آذربایجان نشستی برگزار می‌شود که در این نشست درباره نحوه تامین مالی روس‌ها برای ساخت راه آهن رشت – آستارا به توافق نهایی می‌رسیم.

ایلنا: رستم قاسمی در نخستین اجلاس همکاری های ترانزیتی بین ایران و قزاقستان و قرقیزستان و تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان و روسیه و آذربایجان با اشاره به اهمیت ترانزیت بین کشورهای همسایه و منطقه اظهار داشت: با توجه به شرایط سیاسی کشورهای منطقه، ترانزیت می‌تواند عامل تعیین کننده در توسعه روابط کشورها و موضوع صادرات و واردات بین کشورها باشد از این رو بین کشورهای آسیای مرکزی از روز گذشته جلسات کارشناسی برگزار شد که ایران میزان این کشورها بود و قرار بر این است که این نشست‌ها هر شش ماه یک بار تکرار شود.

وی با اشاره به محورهای اصلی مطرح شده در این اجلاس دو روزه بین کشورها اظهار داشت: ایجاد مسیر گمرکی دیجیتالی و سبز بین این کشورها، ارایه ویزای یک ساله برای دست اندارکاران ترانزیتی،‌ یکسان‌سازی تعرفه‌ها بین کشورهای مختلف و توسعه بخش ترانزیت از محورهای اصلی این اجلاس دو روزه بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی اظهار داشت: هرچند که زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران کامل نیست اما با همین میزان زیرساخت میزان ترانزیت را افزایش دادیم و به دنبال تکمیل کریدور شمال - جنوب ، شرق – غرب و نوسازی ناوگان باری هستیم.

وی افزود: در حال حاضر 4 کریدور ریلی و 4 کریدور جاده ای در مسیر ترانزیتی شمال – جنوب وجود دارد .

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت راه آهن رشت – آستارا امروز با روس‌ها به توافق نهایی می‌رسیم اظهار داشت: امروز عصر با کشورهای روسیه و آذربایجان نشستی برگزار می‌شود که در این نشست درباره نحوه تامین مالی روس‌ها برای ساخت راه آهن رشت – آستارا به توافق نهایی می‌رسیم.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 14 هزار کیلومتر راه آهن در کشور ما وجود دارد اما بسیاری از کریدور های اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارد تکمیل نشدند از جمله کریدور جنوب – شمال اما با همین میزان زیرساخت در کریدور شمال – جنوب یک کانتینر از مسیر هند تا بندر شهید رجایی در 15 روز به فنلاند می‌رسد که این اهمیت ژئوپلوتیک ایران در منطقه را نشان می‌دهد.

وی از برگزاری مناقصه برای خطوط ریلی تکمیل نشده در مسیرهای ترانزیتی مهم در یک ماهه آینده خبر داد و گفت: تا یک ماه آینده بین پیمانکاران داخلی و خارجی برای تکمیل کریدورهای ریلی مناقصه‌ای برگزار می کنیم که شرکت های خارجی هم در این مناقصه ها حضور دارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اهمیت ساخت مسیر ریلی رشت – آستارا آنچنان است که اگر مجبور شویم برای تامین منابع ساختمان دادمان ( ساختمان وزارت راه و شهرسازی) را به فروش برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در تنش‌های بین آذربایجان و ارمنستان برای مسیر ترانزیتی ایران کدام کشور را انتخاب خواهد کرد و موضع ما در برابر مسیرهای ترانزیتی موجود در ارمنستان و آذربایجان کدام است گفت: ما ترانزیت را از مسیر هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان دنبال می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مسکن سازی در سوریه با توجه به عقب ماندگی پروژه نهضت ملی مسکن تاکید کرد: به طور قطع ساخت نهضت ملی مسکن در اولویت است و اعلام کرده‌ایم که هر بخش خصوصی که تمایل دارد وارد مسکن سازی در سوریه شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha