درس آقای کارگردان به کارآفرینان

چگونه استیون اسپیلبرگ از شکست پل پیروزی ساخت؟
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
درس آقای کارگردان به کارآفرینان

استیون اسپیلبرگ که به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌سازان تاریخ شناخته می‌شود، نامی است آشنا. اسپیلبرگ تا به امروز ۵۱ فیلم را کارگردانی کرده و سه جایزه اسکار دریافت کرده است. اما راز موفقیت او چیست و آیا از ابتدا فردی موفق بود؟

فردای اقتصاد: تعجب‌آور است که متوجه شویم نابغه پشت فیلم‌های آرواره و ایی‌تی از ابتدا در زندگی طعم شکست را زیاد چشیده بود. او در دبیرستان نمرات ضعیفی داشت و سه بار در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رد شد. در آن زمان کمتر کسی تصورش را می‌کرد که این پسر بچه تنبل که کارنامه‌ای مایوس‌کننده دارد، روزی بتواند آثار هنری جاویدانی را در تاریخ ثبت کند و برای بسیاری دیگر اشتغالزایی کند.

زمانی که او در کالج بود، توجه مدیران شرکت یونیورسال را به خود جلب کرد. آن‌ها در سال ۱۹۶۹ با او به عنوان کارگردان تلویزیون قرارداد امضا کردند و این بدان معنی بود که او تا ۳۳ سال دیگر مدرک دانشگاهی خود را به پایان نمی‌رساند.

پشتکار و پذیرش شکست، رمز موفقیت است.

اسپیلبرگ جمله مهمی دارد که شاید بتوان به عنوان شاه‌کلید موفقیت او دانست. اسپیلبرگ گفته است: "با وجود اینکه پیرتر می‌شوم، کاری که انجام می‌دهم هرگز پیر نمی‌شود، و این همان چیزی است که فکر می‌کنم مرا مشتاق به ادامه کارم نگه می‌دارد."

در مورد اسپیلبرگ و استعداد و نبوغ خارق‌العاده او در کار تردیدی وجود ندارد، درست همانطور که در مورد نمرات بد او در دبیرستان تردیدی نیست. شکست در یک مقطع زمانی و در یک حوزه خاص دلیل نمی‌شود که شما در همه حوزه‌ها بی‌استعداد باشید یا سرنوشتتان به شکست محکوم باشد. بلکه این بسیار هم طبیعی است که استعداد شما فقط هنوز فرصت بروز یا شکوفایی پیدا نکرده است.

اسپیلبرگ، همان پسر بچه‌ای که معلمان و اساتید دانشگاهش را مایوس کرده بود، تا به امروز ۵۱ فیلم را کارگردانی کرده و سه جایزه اسکار دریافت کرده است.

گردآوری: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار