۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
دیدار رئیسی و امیر قطر در حاشیه کنفرانس سیکا

رئیس جمهور ایران و امیر قطر در حاشیه ششمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس «سیکا» در آستانه باهم دیدار و گفت‌وگو کردند.

ایرنا: ششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس «سیکا»، صبح امروز پنجشنبه به ریاست رئیس جمهور قزاقستان و با حضور سید ابراهیم رئیسی و ۱۰ تن دیگر از سران و روسای کشورهای عضو، آغاز به کار کرد.

رئیسی در این اجلاس سخنرانی و در کنار آن با برخی مقامات دیدار و گفتگو کرد.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور پیش از عزیمت رئیسی به قزاقستان به ایرنا گفته بود که درخواست‌های زیادی از مقامات و سران کشورهای عضو با رئیس‌جمهور کشور مان داشته‌ایم که به دلیل نبود فرصت اولویت با مقاماتی است که تاکنون دیداری با آنان انجام نشده است.

به همین منظور امروز رئیسی با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در حاشیه اجلاس سیکا به طور خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ششمین نشست سران کنفرانس سیکا، پیشنهاد تبدیل آن به یک سازمان بین‌المللی از سوی قزاقستان مطرح و با توجه به توافقات صورت گرفته میان اعضا، به تصویب سران و نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» (CICA) یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و پنجمین دور آن در خرداد  ۱۳۹۸ در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها