موج عجیب بازگشت بازنشستگان به کار

دلیل موج جهانی برگشت افراد مسن به کار چیست؟
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
موج عجیب بازگشت بازنشستگان به کار

اقتصاددانان بر اساس تجربیات تاریخی فرض کرده بودند افرادی که در دوران پاندمی اعلام بازنشستگی کرده‌اند، هرگز به کار باز نخواهند گشت. اما آمار به دست آمده از کشورهای جهان ثروتمند حکایت از آن دارد که امروزه تعداد افراد بالای ۶۵ سال در نیروی کار بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

فردای اقتصاد: این یک تغییر وضعیت تمام‌عیار است. وقتی که همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ شروع شد، بسیاری از افرادی که از قبل به بازنشستگی نزدیک بودند، تاریخ آن را به جلو آوردند. نشریه اکونومیست با استفاده از داده‌های منابع مختلف، برآورد کرده است که نرخ مشارکت نیروی کار جهان ثروتمند برای افراد ۶۵ ساله و بالاتر در بهار آن سال سقوط کرد. این سقوط نسبت به آمار افرادی که در سن کار بودند، بیشتر بود. با کاهش تقاضا برای نیروی کار، برخی افراد مسن هم به مانند بسیاری از افراد دیگر، از کار اخراج شدند. علاوه بر آن، برخی از آنان هم در معرض ریسک بالاتر بیماری شدید یا مرگ بر اثر ابتلا به کووید قرار گرفتند و همه این‌ها به این معنی بود که آنان دیگر نمی‌خواستند کار کنند.

اقتصاددانان بر اساس تجربیات تاریخی فرض کرده بودند افرادی که در دوران پاندمی اعلام بازنشستگی کرده‌اند، هرگز به کار باز نخواهند گشت. معمولا صاحبان مشاغل در اقدامی ناعادلانه نسبت به تقاضاهای کار افراد مسن‌تر بی‌اعتنا هستند. از سوی دیگر افراد مسن‌تر هم ایده یادگیری کار در محیطی جدید را ترسناک می‌بینند و از آن وحشت دارند. بنا به همه این دلایل دو سال بود که روند بازنشستگی سرعت گرفته بود.

اما آمار عجیبی حالا مشاهده شده است. تعداد افراد بالای ۶۵ سال در نیروی کار جهان ثروتمند امروز بیشتر از سال ۲۰۱۹ است. گرچه مشارکت سالمندان در نیروی کار کمتر از آن چیزی است که بدون این همه گیری وجود داشت. اما برآوردها نشان می‌دهد که تعداد بازنشستگان ناشی از پاندمی ۲۰ تا ۴۰ درصد از اوج خود کاهش یافته و کمتر شده است. در بریتانیا و کره جنوبی فعالیت کاری سالمندان حتی امروز بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

داده‌های دیگر هم از موج فعالیت دوباره بازنشستگان حمایت می‌کنند. آمارهای اروپا حاکی از آن است که در اواخر سال ۲۰۲۰، به طرزی غیرعادی، سهم زیادی از افراد ۵۵ تا ۷۴ ساله از عدم فعالیت اقتصادی به سمت اشتغال روی آوردند. بر اساس تجزیه و تحلیل اکونومیست از ریزداده‌های رسمی، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، حدود ۷۵۰۰۰ بریتانیایی که حقوق‌ می‌گرفتند، گفتند که سال قبل بازنشسته شده‌اند، رقمی که بسیار بالاتر از حد معمول قبل از همه‌گیری است. در آمریکا نیز چنین داستانی وجود دارد. نیک بانکر از یک سایت شغل‌یابی به نام ایندید، متوجه می‌شود که سهم کارگران بازنشسته‌ای که هر ماه به محل کار باز می‌گردند، بیشتر از قبل از همه‌گیری است.

در برخی موارد بازنشستگان چاره‌ای جز بازگشت به کار ندارند. آشفتگی بازار ارزش دارایی‌ها و سهام بازنشستگان را کاهش داده است (در آمریکا ارزش کل دارایی‌های بازنشستگی ۴.۵ درصد در سه ماهه نخست سال کاهش یافت). برخی از بازنشستگان پس‌اندازهای «مازاد» را که در طول قرنطینه‌های کووید جمع‌آوری کرده بودند، تمام کرده‌اند. و تورم سالانه که در حال حاضر تقریباً ۱۰ درصد در سرتاسر جهان ثروتمند است، قدرت خرید افراد دارای مستمری‌های ثابت را کاهش می‌دهد.

با این حال، عوامل کششی نیز وجود دارد. تهدید ویروس از بین رفته است، به این معنی که افراد بیشتری از حضور در مکان‌های عمومی احساس راحتی می‌کنند. به لطف تقاضای زیاد برای کارگران، کارفرمایان چاره‌ای جز کنار گذاشتن تعصب خود نداشته‌اند و حالا برخی از بازنشستگان سابق می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند، حتی اگر فقط به صورت پاره‌وقت کار کنند. با این حال، برخی دیگر ممکن است همچون فوتبالیست‌ها به سادگی متوجه شده باشند که "جای آنها هنوز در زمین است و نه در سکوها".

منبع: اکونومیست

مترجم: شادی آذری حمیدیان


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
    در ایران رفتن بازنشستگان سر کار معمول است زیرا به دلیل حقوق کم ومخارج زیاد توان اداره ی زندگی را ندارد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار