۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
فرمانده یگان ویژه درباره حوادث اخیر چه گفت؟ + جزئیاتی درباره تعداد معترضان و نوع اسلحه

فرمانده یگان‌های ویژه فراجا گفت: تعداد آشوبگران در سخت‌ترین وضعیتی که در تهران وجود داشت به ۲ هزار نفر هم نمی‌رسید اما اعتراض کشاورزان در اصفهان در سال گذشته که ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر آمدند.

 در هفته بزرگداشت پلیس، «سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور»درباره آخرین وضعیت حضور یگان ویژه در معابر، چرایی برخورد با آشوبگران و هنجارشکنان و تاکتیک پلیس برای برخورد با اغتشاشگران با خبرگزاری فارس مصاحبه کرد ؛ بخش‌های مهم قسمت اول این گفت‌وگو را بخوانید:

*بنده فروکش کردن ناآرامی‌ها را دوم مهرماه اعلام کردم؛ اگرچه حواشی و تبعات آن شاید مدتی طول بکشد اما آنچه مربوط به یگان ویژه در ناآرامی‌های اخیر است، باید گفت که قضیه جمع شده و پایان یافته است.

*یکی از دستگیرشدگان گفت که به ازای دریافت گوشی اپل برایشان خدمت کرد، یک روز در خیابان و اغتشاشات بود و دیگر هم کاری به کارشان و شرکت در اغتشاشات نداشت.

تعداد آشوبگران در سخت‌ترین وضعیتی که در تهران وجود داشت به ۲ هزار نفر هم نمی‌رسید؛ اگرچه عمده آن‌ها هم افرادی سابقه‌دار بودند.

*اعتراض کشاورزان در اصفهان در سال گذشته که ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر آمدند و اعتراض‌شان را بیان کردند و ما هم امنیت آن‌ها را برقرار کردیم اما وضعیت این روزها دیگر اعتراض نیست این اغتشاش است.

* ما سیستم صوتی داریم ابتدا با مردم و افرادی که مقابل ما هستند صحبت می‌کنیم وضعیت را تشریح کرده و اخطار می‌دهیم. در این صورت صف مردم و آن‌هایی که فقط برای اعتراض آمده از اغتشاشگران جدا می‌شود و آن اندک جمعیتی که مقابل ما می‌ماند تحت تعقیب قرار می‌گیرد. سیستم صوتی اصلی ما بر روی ماشین مستقر است اما اگر معبری وجود داشته باشد که ماشین نتواند برود حتی با بلندگوی دستی یا با صدای بلند این اعلان انجام می‌شود و این مورد اولین وظیفه و کار فرماندهان یگان ویژه در صحنه است یعنی روشنگری قبل از عملیات.

*در این بین ما مواردی را داشتیم که مأموران ما در معابر و مقاطعی سنگ‌خورده و آسیب دیدند اما برای اینکه مردم مستقر در محل آسیبی نبینند هیچ عکس‌العملی نشان ندادند.

بر اساس آنچه ما در کف خیابان دیدیم نسبت به فتنه‌های گذشته ما در این ناآرامی‌ها ریزش‌های معناداری را مشاهده کردیم از سال ۹۶ تاکنون. برخلاف آنچه رسانه‌های معاند می‌گویند خیزش، ما ریزش سراسری دیدیم.

پینت‌بال و ساچمه زن پلاستیکی اسلحه یگان ویژه در صحنه مأموریت

*ما اسلحه جنگی نداریم؛ اسلحه‌ای که در کف خیابان و ناآرامی‌ها به دست گرفته‌ایم پینت‌بال است و اسلحه ساچمه‌زن که پلاستیکی است تا کم‌ترین صدمه را به افراد برساند.

*آتش زدن ماشین پلیس، آتش زدن موتور، تخریب کیوسک پلیس، حمله به مأمور پلیس،‌ زخمی کردن، شعارنویسی هر کدام از آن‌ها برای خود قیمتی دارد و جالب است افراد دستگیرشده اعتراف کردند که پولشان را گرفته و کار را انجام داده و رها کردند و نکته مهم‌تر اینکه اکثراً جزو اراذل شناسنامه‌دار بودند.

*ما متکی به دوربین‌های ثابت نیستیم و به دکل کاری نداریم؛ ما به صورت سیار و از طریق بسترهای دیگر تصویربرداری از صحنه را انجام می‌دهیم.

* تمرکز در این دوره از آشوب‌ها در هسته‌های ۵۰ نفره تا حداکثر ۱۰۰ نفره بود.

*در ۵ تا ۶ استان درگیری با اراذل و اوباش به صورت بسیار خشن بود؛‌ در ۷ تا ۸ استان خیلی جزئی یکبار آمدند و تجمع کردند و بعد هم رفتند و در برخی استان‌ها اصلاً مسأله‌ای وجود نداشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها