۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
سرنوشت بورس از دریچه بازارهای جهانی

علی خوش‌طینت، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه نگاهی به چشم‌انداز بازار سهام با توجه به وضعیت بازارهای کالایی داشت.

فردای اقتصاد: زبانه کشیدن شعله‌های آتش تورم در غرب و شیوع سویه جدید کرونا در چین سبب شده است که بازارهای جهانی وضعیت خاصی را تجربه کنند و کمتر کارشناسی این روزها چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ترسیم می‌کنند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا بازار سرمایه از این موارد تاثیر قابل توجهی می‌گذارد یا خیر؟ علی خوش‌طینت، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه به تشریح موارد فوق پرداخت. به عقیده وی با توجه به اینکه در زمانی که بازارهای جهانی روند صعودی را پیش گرفته بودند، بازا سهام رشد خاصی را تجربه نکرد، نمی‌توان انتظار داشت که در صورت وقوع رکود سخت بازار سرمایه شاهد ریزشی جدی باشد.

چشم انداز بازار سرمایه با نگاهی به متغیرهای پولی

علی خوش‌طینت در رابطه آینده بورس تهران با توجه به روند متغیرهای پولی اعتقاد داشت: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که به نظر می‌رسد حباب قیمتی این بازار کاملا تخلیه شده است. با تعدیل شاخص کل نسبت شاخص قیمت مصرف کنده به عنوان مبنای محاسبه تورم، سطح فعلی شاخص کل با سال ۹۸ برابری می‌کند که مهم ترین دلیل آن اعمال سیاست‌های مداخله‌گرانه از سوی دولت است. با توجه به انتظارات تورمی و افزایش سرعت گردش پول در شرایطی قرار گرفته ایم که دغدغه سهامداران از سرمایه‌گذاری به سمت مصرف و حفظ اصل سرمایه تغییر کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: بررسی روند سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره حاکی از وجود دو اثر مستقیم این سیاست‌ها بر بازار سرمایه است. اثر غیر مستقیم این موضوع از طریق بازارهای موازی و تغییر شرایط کسب و کارها به بازار سهام تحمیل می‌شود و در اثر مستقیم با توجه به انتظارات تورمی بالا، بحران بانکی و همچنین لزوم کنترل تورم توسط بانک مرکزی، چشم‌انداز نرخ بهره و به دنبال آن اثر این موضوع بر خروج منابع از بورس وجود دارد.

او تاکید کرد: در مجموع اثر سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره سریع‌تر از هر متغیر دیگری بر بازار سرمایه وارد خواهد شد و باتوجه به وضعیت فعلی و انتظارات برای صعودی بودن نرخ بهره به نظر می‌رسد روند فرسایشی بورس تا تعیین تکلیف ابهامات ادامه داشته باشد.

بورس، بازنده رقابت بانک‌ها

علی خوش‌طینت، کارشناس بازار سرمایه در رابطه تاثیر مخرب رقابت بانک‌ها برای جذب نقدینگی بر بورس تهران خاطر نشان کرد: تداوم این وضعیت تا حدود زیادی به شرایط ناترازی بانک‌ها برمی‌گردد. در این شرایط بانک‌ها به شدت با کمبود منابع دست و پنجه نرم می‌کنند که در غیاب سیاست‌های کنترلی بانک مرکزی نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان افزایش نرخ بهره بدون ریسک پیش‌بینی کرد.

او افزود: از سوی دیگر صندوق‌های درآمد ثابت با معافیت‌های مالیاتی و پیشنهاد نرخ‌های بهره بالا درصدد جذب منابع هستند. از آنجایی که این صندوق‌ها عموما وابستگی بالایی به بانک‌ها دارند، این منابع نیز نهایتا در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت. بانک مرکزی از رقابت بانک‌ها برای جذب منابع اطلاع دارد و به نظر می‌رسد این رقابت با چراغ سبز بانک مرکزی در حال انجام است. موضوعی بر سایه آن بر بازار سرمایه سنگینی می‌کند و مانع اصلی ورود نقدینگی به این بازار است.

سیگنال غرب و شرق به بورس تهران

آتش تورم در غرب و شیوع سویه جدید کرونا در چین سبب شده است که بازارهای جهانی وضعیت خاصی را تجربه کنند و کمتر کارشناسی این روزها چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ترسیم می‌کنند. علی خوش طینت در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط موجود سرمایه‌گذاری در صنایع کامودیتی‌محور منطقی است؟ اظهار کرد: در تمام تحلیل‌های خارجی صحبت از یک رکود جدی در بازار کامودیتی است که همین موضوع نگرانی‌ها در این رابطه را افزایش داده است.

خوش‌طینت ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت سهام در ایران متناسب با قیمت کامودیتی رشد نکرده است به نظر می‌رسد در دوره نزولی نیز جای نگرانی برای ریزش شدید در این نمادها وجود ندارد. همانطور که رشد دلار بر خلاف روندهای گذشته به محرک مناسبی برای رشد بازار سهام تبدیل نشد به نظر می‌رسد بازارهای جهانی نیز تاثیری بر این بازار نخواهند داشت و اثر نوسانات جهانی بر بورس تهران از گذشته کمتر است. در این بین ابهامات سیاسی و اجتماعی وزن بیشتری در تعیین چشم‌انداز بازار سرمایه دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار