۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
رفع فیلتر برخی سرویس‌های اینترنتی

برخی از سرویس‌های فیلتر شده در هفته‌های اخیر دوباره در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند

فردای اقتصاد - از صبح امروز تعدادی از سرویس‌هایی که طی هفته‌های اخیر فیلتر شده بودند به تدریج در دسترس کاربران قرار گرفتند هرچند مشهورترین آنها یعنی اینستاگرام و واتس‌اپ همچنان فیلتر هستند. 

بر اساس گزارش تست‌های OONI - یک سرویس تست دسترسی پذیری وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها - سرویس‌های اسکایپ، لینکدین، گوگل ادز و همچنین فروشگاه‌ها نرم افزار اپل ( اپ استور ) از فیلتر خارج شده‌اند. 

بر اساس اعلام کاربران هنوز برخی از سرویسها برای تمامی کاربران در دسترس نیست ضمن اینکه به نظر می‌رسد سرویس‌های دیگری نیز احتمالا در ساعات آینده در دسترس قرار می‌گیرند از جمله فروشگاه اپلیکیشن گوگل. 

وزارت ارتباطات چند روز قبل اعلام کرده بود که تمامی محدودیت‌های اینترنتی به جز اینستاگرام و واتس‌اپ برداشته شده است با این حال بررسی‌ها نشان می‌داد به جز رفع محدودیت پیامک گروهی تمامی محدودیت‌های دیگر تا صبح امروز برقرار بوده‌اند. 

 اهمیت دسترسی به فروشگاه‌های نرم‌افزار به دلیل نصب اپلیکیشن‌های امن و دسترسی به آپدیت‌های آن‌ها و همچنین به روزرسانی خود سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه وتبلت است.

لینکدین واسکایپ دو سرویس محبوب کسب و کارها و مشاغل بودند که به طور گسترده توسط بخش‌های مختلف بازرگانی و اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت.

گوگل ادز نیز سرویسی بود که طی هفته‌های اخیر دچار اختلال شده بود حالا در دسترس قرار گرفته است. با این حال برخی از دامنه‌های مورد استفاده در این سرویس تبلیغ گوگل طی سالهای اخیر بارها فیلتر و رفع فیلتر شده است. 

از سوی دیگر دسترسی به فیلترشکن‌ها همچنان به سختی صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد مسوولان فعلا تصمیمی برای کاهش سخت‌گیری‌ها در این زمینه نگرفته‌اند. 

سرنوشت اینستاگرام و واتس‌اپ چه می‌شود؟

به رغم این بازگشایی‌ها همچنان پرسش اصلی در زمینه آینده اینستاگرام و واتس‌اپ است. بر اساس آمارها تا قبل از محدودیت‌های اخیر اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی و واتس‌اپ محبوب‌ترین پیام رسان اجتماعی بوده‌اند. 

بر اساس گفته یک مقام شرکت زیرساخت نزدیک به ۸۰ درصد ترافکیک اینترنت ایران را تا ابتدای سال جاری این دو اپلیکیشن به خود اختصاص داده بودند. 

هر دو سرویس تا قبل از شروع محدودیت‌ها، به طور گسترده توسط کسب وکارهای مختلف در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند و از زمان شروع محدودیت‌ها تقریبا فعالیت کل کسب وکارهای ایرانی در آن مختل شده است. در طی روزهای گذشته بسیاری از کارشناسان نسبت به دائمی بودن فیلترینگ اینستاگرام و خسارت‌های آن ابراز نگرانی کرده‌اند. 

امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گزارشی از  برآورد جدید از خسارت قطعی اینترنت ارایه شد . ارزیابی ها حاکی از این است که عدم دسترسی به برخی از پلتفرم های پربازدید، ۳۵هزار میلیارد تومان به طور مستقیم به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خسارت وارد کرده، در عین حال خسارت غیرمستقیم به کسب و کارهای خارج از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات که از خدمات این بخش استفاده می کنند، تا ۴۵هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

روز گذشته مدیرعامل شرکت پست و معاون وزیر ارتباطات از مردم برای  حضور تجاری در اینستاگرام انتقاد کرده بود و گفته بود از ابتدا نباید از اینستاگرام استفاده می‌کردید. این گفته معاون وزیر ارتباطات در حالی بیان شد که رییس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در جلسه‌ای در وزارت ارتباطات اعلام کرد : خواسته ما بازگرداندن اینستاگرام است و اگر می‌خواهید همه مردم به پلتفرم دیگری کوچ کنند باید آن پلتفرم به قدری با کیفیت باشد که خود مردم تمایل به حضور در آن پیدا کنند با زور و اجبار نمی‌توان راهی را پیش برد. 

در همین زمینه بخوانید: چطور بدون اینترنت از اقتصاد دیجیتال صحبت می‌کنیم؟

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha