۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
هراس کارکنان توییتر از ایلان ماسک
ایلان ماسک قصد دارد در ماه‌های آینده تعداد کارکنان توییتر را تا ۷۵ درصد کاهش و نیروی کار آن را به حدود ۲۰۰۰ نفر کاهش دهد.

با توجه به اینکه قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ماسک برای خرید توییتر حداکثر تا ۲۸ اکتبر بسته خواهد شد، این شرکت در تلاش است تا به کارگران در مورد وضعیت آتی اشتغال و غرامت آنها اطمینان دهد.ماسک قصد دارد در ماه‌های آینده تعداد کارکنان توییتر را تا ۷۵ درصد کاهش و نیروی کار آن را به حدود ۲۰۰۰ نفر کاهش دهد

فردای اقتصاد - با توجه به اینکه قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ماسک برای خرید توییتر حداکثر تا ۲۸ اکتبر بسته خواهد شد، این شرکت در تلاش است تا به کارگران در مورد وضعیت آتی اشتغال و غرامت آنها اطمینان دهد.

توییتر در تلاش است تا ترس کارمندان را نسبت به این موضوعات از بین ببرد، زیرا تصاحب شرکت توسط ایلان ماسک نگرانی‌ها در مورد تغییرات اساسی خدمات رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌دهد، اما تضمین‌های آن ممکن است این اتفاق را حمایت نکند.

ماه‌ها بود که خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر توسط ایلان ماسک، ۷۵۰۰ کارکن این شرکت را آزار می‌دهد زیرا  وی در خلال این معامله بارها صحبت از تغییر فرآیندها و سرویس‌های این پلتفرم کرد. اما بعد از خارج شدنش از روند معامله صحبت‌ها در این رابطه فروکش کرد. اکنون مجددا با بازگشت وی به مسیر معامله و نهایی‌سازی آن ناآرامی‌ها و بحث‌ها پیرامون این موضوع به اوج خود رسیده است.

پنجشنبه زمانی که واشنگتن پست گزارش داد که ماسک قصد دارد در ماه‌های آینده تعداد کارکنان توییتر را تا ۷۵ درصد کاهش و نیروی کار آن را به حدود ۲۰۰۰ نفر کاهش دهد، ترس کارمندان از تغییرات آتی تقویت شد. پنج نفر از کارمندان که اجازه صحبت عمومی و افشای هویت خود را نداشتند، گفتند که کارگران همچنین نگران این هستند که وقتی آقای ماسک شرکت را از یک شرکت سهامی عام به یک شرکت خصوصی تبدیل می‌کند، درآمد آنها چگونه تغییر خواهد کرد.

اواخر روز پنجشنبه، توییتر تلاش کرد برخی از نگرانی ها را کاهش دهد. شان ادجت، مشاور عمومی توییتر، در یادداشتی به کارمندان پس از گزارش کاهش مشاغل این شرکت گفت هیچ برنامه‌ای برای اخراج کارمندان وجود ندارد و از طرفی برنامه استخدامی جدیدی هم لحاظ نشده است. وی در ادامه نوشت: «ما هیچ تأییدی در مورد برنامه‌های خریدار (ایلان ماسک) پس از بسته شدن نداریم و توصیه می‌کنیم شایعات یا اسناد فاش شده را دنبال نکنید، بلکه منتظر حقایق مستقیم از سوی ما و خریدار (ایلان ماسک) باشید». این یادداشت پیشتر توسط بلومبرگ منتشر شده بود.

تقریبا هر کاری که توییتر برای اطمینان دادن به کارمندانش انجام بدهد ممکن است کافی نباشد. هنگامی که ماسک  این معامله را برای خرید شرکت تکمیل کند، تقریباً می تواند هر کاری را که دوست داشته باشد با شرکت انجام دهد و نشان داده است که قصد دارد تغییرات بزرگی ایجاد کند.

هدف ماسک برای کاهش هزینه‌ها

ماسک گفته است خواهان آزادی بیان بیشتر در این پلتفرم است و به دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که از استفاده سرویس منع شده بود، اجازه میدهد تا به توئیت بازگردد. مدیرعامل تسلا که علناً در فضای مجازی از مدیران توییتر انتقاد کرده، همچنین گفته است که قصد دارد خدمات اشتراک بیشتری را به توییتر اضافه کند و تعداد شاغلین این شرکت را کاهش دهد و در عین حال قصد دارد کاربران بیشتری را به این سرویس جذب کند.

باتوجه به شواهد و قرائن به نظر می‌رسد جمعه آتی این معامله نهایی شود. به گفته یک فرد مطلع بانک‌های سرمایه‌گذاری که ۱۲.۵ میلیارد دلار برای تامین مالی این معامله متعهد شده‌اند، به کار روی نهایی کردن تعهدات قبل از ضرب‌الاجل ۲۸ اکتبر ادامه می‌دهند. این شخص گفت که مشاوران ماسک نیز تحلیل مالی خود را با سرمایه‌گذاران در میان خواهند گذاشت.

پس از بسته شدن قرارداد، انتظار می‌رود که ایلان ماسک توییتر را با بودجه‌ای ناچیز و بسیار کمتر از اعداد فعلی اداره کند. این میلیاردر که بر تسلا خودروساز برقی و شرکت موشکی اسپیس ایکس نظارت دارد، بیش از ۱۲ میلیارد دلار وام برای تامین مالی خرید توییتر اخذ کرده که او را درگیر بازپرداخت‌های گران می‌کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذارانی که بیش از ۷ میلیارد دلار در این خرید سرمایه‌گذاری کرده‌اند هم از ماسک انتظار بازگشت سرمایه و سودسازی شرکت را دارند.

ماسک متعهد شده است مبلغ ۵۴.۲ دلار را به ازای هر سهم بپردازد و صرحتا انتقادات خود را نسبت به شیوه مدیریت فعلی توییتر اعلام کرده است و حتی در این رابطه گفته است که دلیل کاهش قیمت سهام این شرکت در مدت اخیر را به شیوه مدیریت و اداره کردن پرهزینه توییتر نسبت داده است. بنابراین به عقیده وی بدیهی است که او و سایر سرمایه‌گذاران قیمتی بالاتر از اعداد فعلی را برای خرید توییتر پرداخت کنند.

اما وضعیت کارکنان در داخل توییتر بسیار متفاوت است و آنها در حال حاضر در خط مقدم جنگ قرار دارند و چالش‌ها پس از جدی شدن انجام معامله به اوج خود رسیده است. چراکه اظهار نظرهای ماسک در این رابطه بسیار متناقض بوده است.

البته به گفته دو نفر از افراد مطلع در اویل سال میلادی جاری، توییتر اقداماتی را در جهت کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته که از جمله آنها می‌توان به جایگزینی کارکنانی که به دلیل فرسودگی و دوره‌های کوتاه فعالیت اخراج شده‌اند اشاره کرد. توییتر با تعلیق استخدام‌ها در ماه‌های اخیر برای اکثر مشاغل و با کاهش املاک و مستغلات خود هزینه‌های خود را به شدت کاهش داده است.

به بیان پنج کارمند توییتر کارگران همچنین نگران هستند که ماسک به پرداخت غرامت کارکنان طبق برنامه خود ادامه ندهد. بر اساس مفاد این قرارداد، آقای ماسک موافقت کرد که به مدت یک سال حقوق و مزایای مشابه کارکنان توییتر را پرداخت کند. اما غرامت سهام آنها تغییر خواهد کرد.

کارمندان توییتر در حال حاضر کمک‌های مالی منظمی از سهام این شرکت دریافت می‌کنند که در طول زمان بر اساس قراردادهای کاری آنها به دست می‌آید. اما با توجه به برنامه‌ریزی ماسک برای خصوصی کردن شرکت و حذف سهام توییتر این کمک‌ها با پول نقد جایگزین می‌شود. سهامی که کارمندان قبلاً به دست آورده‌اند به قیمتی که آقای ماسک موافقت کرده است برای توییتر بپردازد پرداخت می شود.

برخی از کارمندان نگران هستند که ماسک با توجه به تغییر مکرر نظر خود در مورد معامله، به این توافق پایبند نباشد. سه نفر از افراد مطلع گفتند برای رفع نگرانی‌ها، توییتر یک سند داخلی برای پاسخ به سؤالات درباره نحوه تغییر شیوه پرداخت غرامت سهام تحت مدیریت آقای ماسک ایجاد کرده است.

سه نفر از آشنایان به گفتگوها گفتند که در بستر Slack یعنی شبکه پیامرسان داخلی توییتر، کارکنان سعی کرده‌اند در مورد نحوه مدیریت امور مالی خود در طول فرآیند ادغام به یکدیگر مشاوره دهند. آنها گفتند که به برخی توصیه شده است که در صورت تلاش آقای ماسک برای حذف یا تغییر قراردادها، قراردادهای سهام خود را دانلود کنند.

هزینه سنگین اخراج مدیر عامل فعلی

سه کارمند گفتند که عدم اطمینان در مورد حقوق باعث ایجاد اصطکاک بین کارمندان توییتر و مدیران این شرکت شده است. این به این دلیل است که اگر آقای ماسک آن ها را اخراج کند، مدیران ارشد قرار است چترهای طلایی میلیونی دریافت کنند.

پاراگ آگراوال، مدیر عامل توییتر قرار است در این صورت که ماسک او را اخراج کند، بیش از ۶۰ میلیون دلار پول نقد و سهام دریافت خواهد کرد. سایر مدیران ارشد بیش از ۲۰ میلیون دلار درآمد دارند. مدیریت توییتر در پاسخ به سؤالات کارکنان در مورد پرداخت‌های اجرایی، گفته است که چنین پرداخت‌های اجرایی در خریدها امری عادی تلقی حساب می‌شود.

برخی از کارمندان توییتر به نیویورک تایمز گفته‌اند که امیدوارند حداقل تا اول نوامبر فعالیتشان در توییتر به پایان نرسد. زیرا قرار است بسیاری از آنها کمک مالی بعدی و بخشی از سهام یا غرامت نقدی خود را در این تاریخ دریافت کنند.

سایر کارمندان با طنز تلخ به احتمال اخراج کارکنان پاسخ دادند و به شوخی مطرح کرده‌اند که پس از به دست گرفتن کنترل شرکت توسط ماسک تعداد کمی از افراد در شرکت کار خواهند کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار