۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
پیش بینی قیمت دلار در آبان ۱۴۰۱

پس از جابه‌جا شدن رکورد تاریخی دلار در مهر امسال، بانک مرکزی اجازه ادامه صعود را به نرخ ارز نداد و درنهایت قیمت دلار در مهر با رشد ۳.۳ درصدی به پایان رسید و بازدهی آن از ابتدای سال نیز ۲۵ درصد شد.

فردای اقتصاد: نرخ اسکناس آمریکایی که مهرماه را در سطح ۳۱۷۳۰ تومان آغاز کرده بود، با اخبار منفی برجامی و همچنین ناآرامی‌ها به سرعت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد و با رشد حدودا ۱۵۰۰ تومانی در ۹ روز، به سقف تاریخی قبلی خود (مربوط به ۲۲ خرداد ۱۴۰۱) می‌رسد. به محض این اتفاق، اخباری از آزاد شدن باقر نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران و همزمان مذاکره برای آزادی ۷ میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی به گوش رسید. اما فعالان بازار ارز با توجه به سوابق وعده‌های دولت، این اخبار را «خبردرمانی» بازارساز تصور کردند. بر همین اساس، قیمت دلار دو روز بعد یعنی در ۱۱ مهر به ۳۳۵۰۰ تومان رسید و رکورد جدیدی را در تاریخ خود ثبت کرد.

پس از جابه‌جا شدن رکورد تاریخی قیمت دلار در مهر امسال، بانک مرکزی اجازه ادامه صعود را به نرخ ارز نداد و درنهایت قیمت دلار در مهر با رشد ۳.۳ درصدی به پایان رسید و بازدهی آن از ابتدای سال نیز ۲۵ درصد شد.

پیش بینی قیمت دلار در آبان

اما برای پیش بینی قیمت دلار باید بدانیم که اگرچه بازارساز توانسته با مُسَکن‌هایی درد بازار ارز را به طور موقت بخواباند، اما بر فعالان بازار ارز پوشیده نیست که تداوم این روند در گروی پایداری جریان درآمدهای ارزی است. بنابراین، بدون احیای برجام تصور کاهش نرخ ارز سخت است. بر این اساس، انتظارات برجامی همچنان در بازار ارز تعیین‌کننده هستند.

در ماه آینده انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا را پیش رو داریم که به عقیده کارشناسان، دولت بایدن علاقه‌ای به تضعیف موضع خود در داخل کشور با احیای برجام تا این زمان ندارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از ازسرگیری مذاکرات پس از انتخابات ۱۷ آبان است. احتمال تثبیت نرخ ارز با عرضه بازارساز تا این زمان وجود خواهد داشت. هر چند سابقه نرخ ارز نشان می‌دهد که اگر انتظار برای ازسرگیری مذاکرات از آنچه پیش‌بینی می‌شد فراتر رود، دلار می‌تواند به مدار صعودی بازگردد.

گزارش کامل از روند قیمت دلار و بازار ارز را در گزارش راز روند عجیب دلار در ماه مهر بخوانید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها