۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
ترافیک تکان‌دهنده در مراکز ثبت نام لاتاری

در روزهای گذشته تعداد ثبت نام لاتاری رکورد زده؛ این روایتی است که عکاسی‌ها و مراکز مهاجرت به «فردای اقتصاد» می‌دهند. یکی از آنها می‌گوید که برداشته شدن برخی از شرط و شروط‌ لاتاری و همچنین شرایط اجتماعی منجر شده که تعداد متقاضیان مهاجرت با این روش تا چهار برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

فردای اقتصاد: این روزها صف‌های ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا، فشار کاری مراکز مهاجرتی را دو چندان کرده است. حدود دو هفته هنوز به پایان وقت ثبت نام باقی مانده اما ماراتن متقاضیان در مسیر مهاجرت، ساعت‌های مشاوره بسیاری از این مراکز را پر کرده. یکی از این مراکز در محله سهرودی تهران که با کاغذ A۴ روی در ثبت نام لاتاری را تبلیغ می‌کند توضیحات جالبی دارد. او می‌گوید که سال گذشته حدودا ۲۰۰ نفر را ثبت نام کرده بود ولی امسال این تعداد به ۸۰۰ نفر رسیده. حدس هم می زند که این رقم تا دو هفته آینده رکورد هزار نفر را رد کند. این در حالی است که مرکز او آنقدر معروف نیست و تبلیغات چندانی برای کار خود ندارد. بسیاری دیگر از مراکز که هزینه زیادی برای تبلیغ لاتاری در تلگرام و گوگل داشته‌اند شاهد جمعیت بیشتری از متقاضیان هستند. مثلا یکی دیگر از مشاوران این مراکز به فردای اقتصاد می‌گوید که تا امروز بیش از هزار نفر را ثبت نام کرده‌اند؛ برای موسسه آنها این تعداد تا دو هفته دیگر  عدد سه هزار نفر هم رد می کند.

راحت‌تر شدن لاتاری و سیر افزایش متقاضیان

یکی از مشاوران مراکز  مهاجرتی معروف توضیح می‌دهد که علت اصلی افزایش استقبال به این برمی‌گردد که آمریکا شرط الزامی بودن داشتن پاسپورت را حذف کرده. درواقع ماجرا این است که تا سال پیش متقاضی باید در ردیف شماره ۶ فرم ثبت نام، شماره پاسپورت خود را می‌نوشت اما امسال چنین شرطی برای ایرانیان و افغانستانی‌ها وجود ندارد. همین باعث می‌شد که سال پیش افراد مجبور به پرداخت هزینه ۳۰۰ هزار تومان برای گرفتن و یا تمدید پاسپورت بشوند. این در حالی است که امسال دیگر این کد اجباری نیست و می‌شود بدون شماره پاسپورت و بدون هیچ هزینه‌ای ثبت نام را تا دکمه پایان ادامه داد و به مشکلی برنخورد. به خاطر همین هم به جز عکس هیچ مدرک دیگری ضروری نیست. در نتیجه شرایط جدید لاتاری، ترافیک سال گذشته مراکز مهاجرتی و دفاتر پلیس را به سمت عکاسی‌ها منتقل شده. حتی برخی از متقاضی‌ها عکس را هم در خانه می‌گیرند؛ فقط با کمک یک دیوار سفید و رعایت نکات دیگر که شامل پیدا بودن شانه‌ها، نیفتادن سایه روی دیوار یا چهره فرد و نداشتن پریسینگ و عینک می‌شود.

بازار فصلی شغل لاتاری

بازار ثبت نام برای لاتاری، شبیه به یک شغل فصلی است. یکی از مشاوران این مراکز توضیح می‌دهد که برخی از موسسات فقط در زمان شروع لاتاری کار را شروع می‌کنند و بعد از روز آخر ثبت نام دفتر و دستک را می‌بندند و تمام. حتی همین مرکز حضوری را هم برخی از آنها ندارند. یعنی نحوه کار کردن آنها حضوری نیست بلکه فقط وبسایتی دارند که در آن اطلاعات شما را می‌گیرند و یک یا دو روزه آن را وارد سایت اصلی لاتاری می‌کنند. حالا برای این کار چقدر می‌گیرند؟

قیمت ثبت نام لاتاری؛ کاسبان مهاجرت

نرخ ثبت نام از نقطه به یک نقطه دیگر متفاوت است؛ مثلا نرخ ارزان‌ترین این موسسات مهاجرتی از ۱۸۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود یک میلیون تومان هم ادامه دارد. نرخ مجرد و متاهل هم با هم فرق دارد. برای مثال یکی از این مراکز اینطور توضیح می دهد: مجردها را با 200 و متاهل ها را با 380 هزار تومان ثبت نام می‌کنند. مراکز گران‌تر معمولا با این واهمه که یک اشتباه ممکن است شانس متقاضیان را به کل بسوزاند، جیب مشتری را خالی کرده و از مهاجرت بقیه به این شیوه درآمدزایی دارند. 

نتیجه کی می‌آید؟

نتیجه همه این‌ ثبت نام‌ها اردیبهشت ماه ابلاغ می‌شود. سال آینده قرار است آمریکا به پنج هزار و ۵۰۰ نفر ویزای لاتاری بدهد. سهم ایران از این عدد چقدر است؟ هنوز نمی‌توان جوابی به این سوال داد اما همین تابستان امسال اداره مهاحرت آمریکا اعلام کرد در شهریور ماه ۸۰۱ ایرانی ویزای لاتاری گرفته‌اند. اخیرا اطلاعات جالبی از یک پژوهش درباره مهاجران ایرانی ساکن آمریکا نشان می‌داد که 4 درصد از ایرانیانی که اقامت آمریکا گرفته‌اند از مسیر لاتاری به این کشور رسیده‌اند. حالا جالب این که این عدد برای بقیه مهاجران ساکن آمریکا برابر با سه درصد بوده است. این یعنی لاتاری در ایران نسبت به کشورهای دیگر، روش جذاب تری بوده. جذابیتی که شغل مهمی به نام ثبت نام‌کننده‌های لاتاری گرین کارت را در بازار کشور شکل داده و بازار را برایشان سکه کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    چه اینده سیاهی ایران داره که همه در فکر مهاجرت هستند ...
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    منم بالاترین سطح مدرک علمی دارم، حاضر نیستم ثبت نام کنم امیدوارم که بتوانم به کشور خودم خدمت کنم.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار