۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
روزهای تاریک غول سرمایه‌گذاری استارتاپی

شرکت سافت‌بانک برای جبران ضررهای خود مجبور شده سهام خود در شرکت اوبر را بفروشد

فردای اقتصاد - روزهای بد اقتصاد جهانی روزهای بدتری را برای سرمایه‌گذاران استارتاپی رقم زده است. سافت‌بانک یکی از مشهورترین شرکتهای سرمایه‌گذاران جسورانه است که حالا مشخص شده حدفاصل ماه‌های آوریل تا ژوئن امسال با ضرر ۲۳ میلیارددلاری روبه رو شده است. 

این بزرگترین میزان ضرر فصلی برای این شرکت مشهور سرمایه‌گذار استارتاپی است. 

اوضاع برای این شرکت آنقدر بد بوده که مجبور شده سهام خود در شرکت اوبر را برای جبران بخشی از این ضرر به فروش برساند. یکی از مهمترین دلایل افت درآمدهای این شرکت افت قیمت سهام شرکتهای تکنولوژی در طی ماه‌های اخیر بوده است.

سافت‌بانک در سال ۲۰۱۸ در اوبر سرمایه‌گذاری کرد و سال گذشته نیز یک سوم سهامش در این شرکت را به فروش رساند. سافت‌بانک سهام اوبر را به ازای هر سهم ۴۱.۴۷ دلار به فروش رساند. متوسط هزینه هر سهم اوبر برای سافت‌بانک ۳۴.۵۰ دلار بوده و این بدان معنی است که این شرکت به هر حال برای فروش سهام اوبر سود کرده است. 

سافت بانک در سال ۲۰۱۹ به واسطه خرید تعداد زیادی از سهام اوبر به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت محسوب می‌شد. 

هدف سافت بانک از فروش سهام خود در اوبر جبران بخشی از ضررهای خود بود و  این شرکت توانست در فصل نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۵.۶ میلیارد دلار از مجموع فروش سهام خود در شرکتهای اوبر ، اوپن دور ( یک شرکت خدمات مسکن آنلاین ) ، گاردنت ( خدمات پزشکی آنلاین ) و  شرکت چینی Beike به دست آورد. 

ماسایوشی سان مدیرعامل سافت بانک اوایل سال جاری میلادی از بستن محکم تر کمربندها برای عبور از شرایط سخت اقتصادی گفته بود. در آن زمان صندوق ویژن این شرکت با ضرر مواجه شده بود. 

در ماه ژوئن این شرکت سرمایه‌گذار ژاپنی سهام خود در شرکت چینی علی بابا را به فروش رساند و نزدیک به ۱۰.۵ میلیارد دلار درآمد از آن کسب کرد. علی بابا در واقع نقطه شانس ماسایوشی سان بود چراکه بیش از دو دهه قبل خرید سهام این شرکت توسط سان و بعد تبدیل شدن علی بابا به یکی از با ارزش‌ترین شرکتهای جهان ثروت قابل توجهی را نصیب آقای سان و سافت‌بانک کرده بود. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار