۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
دلار سقف تاریخی را نشانه گرفت؟

نرخ ارز امروز پس از چند روز نوسان حول مرز ۳۳ هزار تومان، از آن عبور کرد و به سقف تاریخی خود نزدیک شد.

فردای اقتصاد: قیمت دلار امروز علاوه بر ورود مجدد به کانال ۳۳ هزار تومان، در نزدیکی سقف تاریخی خود قرار گرفت. نرخ اسکناس آمریکایی امروز (دوشنبه) با ۲۶۰ تومان افزایش به ۳۳ هزار و ۲۴۰ تومان رسید. به این ترتیب دلار تا قله تاریخی ۳۳۵۵۰ تومانی خود فاصله چندانی ندارد. دلار چند روزی بود که در حوالی مرز ۳۳ هزار تومان نوسان می‌کرد اما قادر به عبور جدی از این سطح نشده بود.

چشم‌اندازی برای احیای برجام در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود. از طرف دیگر، موقعیت دموکرات‌ها در انتخابات ۱۷ آبان کنگره آمریکا هم متزلزل به نظر می‌رسد. حزب جو بایدن به شدت نگران آن است که کنترل اکثریت مجلس سنا را هم از دست بدهد. چنین اتفاقی ممکن است مسیر احیای برجام را با پیچیدگی‌هایی همراه کند.

در این شرایط، شاهد افزایش تقاضای خرید دلار هستیم. نمود آن را می‌توان در افزایش حجم معاملات بازار توافقی دلار به سطوح بی‌سابقه دید. ارزی که صرافی در بازار توافقی از صادرکنندگان می‌خرد، بعدا به متقاضیان خرید دلار با کارت ملی فروخته می‌شود. به این ترتیب، شکستن رکود معاملات بازار توافقی در روز جاری را می‌توان نشانه‌ای از افزایش مجدد تقاضای خرد خرید ارز دانست.

در صورتی که هیجانات در بازار ارز تشدید شوند، احتمال بازگشت صف به صرافی‌ها همچون گذشته وجود دارد. با این حال، تصور می‌شود بازارساز ارزی در تلاش است حداقل تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نوسانات دلار را محدود کند. با وجود این، پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز می‌تواند با فراهم کردن زمینه خروج سرمایه از کشور، ریسک افزایش شدیدتر قیمت‌ها در آینده را افزایش دهد.

رشد معاملات دلار توافقی به سطوح کم‌سابقه

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار