۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
استیضاح وزیر صنعت شروع شد| رئیس جمهور باز هم نیامد؟

جلسه بررسی طرح استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم آغاز شد.

 خانه ملت: محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.  

*در این جلسه نیز مانند جلسه رای اعتماد وزیر تعاون، رفاه و تامین اجتماعی رئیس جمهور حضور نداشت. به جای او دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرا، معاونان و رئیس دفتر ریاست جمهوری حضور یافته بودند.
*در میان جلسه قالیباف توضیح داد که رییس جمهور نامه‌ای برای توضیح علت غیبت خود نوشته و اظهار کرده که به دلیل همزمانی مراسم استیضاح با برنامه استقبال از  نخست وزیر کشور ارمنستان قادر به حضور در این برنامه نبوده است.

*سید محسن دهنوی عضو هیأت رئیسه مجلس، روند استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را تشریح کرد. 

آرزوی دست نیافتنی خرید خودرو

* اولین نماینده در مخالفت با فاطمی امین پشت تریبون قرار گرفت. رشیدی کوچی اولین نماینده ای بود که در موافقت با استیضاح سخنرانی کرد. خلاصه‌ای از اظهارات او را می خوانید:

_ در جلسه سران قوا شما قول دادید که نه تنها در برابر افزایش قیمت خودرو خواهیدایستاد بلکه قیمت خودرور را هم مدیریت خواهید کرد.اما به عنوان مثال قیمت پژو پارس از ۲۸۰ میلیون تومان در مهرماه به بیش از ۴۰۰ میلیون رسید و سایر قیمت‌های خودرو نیز اینچنین است

_شما با یک آیین نامه واردات خودرو را به نفع خودرو سازان سوزاندید.

_چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادید ولی امروز اسم وارد کنندگان خودور فقط ایران خودرو و سایپا و زیر مجموعه‌های آنها است. از طرفی خودروسازن به هر نحوی که بخواهند به موضوع خودرو ورود کرده و با میل خود با مردم رفتار می کنند.

_برخی می‌گویند که وزیر نمی‌تواند در برابر این افراد مقابله کند اینها چه کسانی هستند که زور مجلس شورای اسلامی، وزیر و دولت به آنها نمی‌رسد هر چه دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند؟

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین به عنوان موافق استیضاح گفت:

- وزیر صمت عضو کمیته پول‌شویی است و بر اساس آیین نامه داخلی پولشویی مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد، اما آقای فاطمی امین یک مرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است.


غیبت وزیر در حتی همه جلسات

*حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین به عنوان موافق استیضاح گفت:

- وزیر صمت عضو کمیته پول‌شویی است و بر اساس آیین نامه داخلی پولشویی مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد، اما آقای فاطمی امین یک مرتبه هم در جلسات این کمیته حضور نیافته است.

-اکنون خودرو پژو را به چه قیمتی در بازار به فروش می رسانید؟ قیمت این خودرو ۱۰ هزار دلار است که اگر هر دلار را ۳۰ هزار تومان حساب کنیم قیمت واقعی آن باید ۲۷۰ یا ۲۸۰ و یا ۲۹۰ میلیون تومان باشد اما شما از جیب سهامداران خرج می کنید، در واقع روزانه میلیون ها دلار از جیب سهامداران به دلالان واریز می کنید.

۱۷هزار کشته در جاده ها

*صدیف بدری نیز در موافقت با استیضاح وزیر صمت به مسئله کیفیت خودروها اشاره کرد که برخی از اظهارات او در پایین آمده است:

-۷۰ نفر را بدون یک ساعت کار اجرایی و به صورت سفارشی و فامیلی به وزارتخانه آوردید.

- سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده ها از دست می دهند و ۳۶۰ هزار نفر دچار قطع عضو و قطع نخاع می‌شوند .در این شرایط نمایندگان کیفیت خودرو داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

- کاهش قیمت تمام شده خودرو یکی از وعده های وزیر بود شاهد هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار خودرو و خروج دلالان از بازار نیستیم

از امیرکبیر به خندوانه رسیدیم؟

*هاجر چنارانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان موافق استیضاح خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: 

- خبر دارید که لاستیک را گرانتر می‌فروشند؟ شما وعده کنترل بازار را دادید، اما بازار صعودی شده است. به جای کنترل جلوی این تورم و صعود بازار را بگیرید.آقای وزیر مدیران شما فقط پشت تریبون حرف‌های خوب می‌زنند، اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند.
-به عنوان رئیس فراکسیون نمایشگاه‌ها می‌گویم امیرکبیر در سال ۱۸۵۱ در اولین نمایشگاه لندن برای ایران ۹۲ متر غرفه گرفت اما امروز این پست توسط وزیر به روابط عمومی خندوانه داده شده است، خدایا از امیرکبیر به روابط عمومی خندوانه رسیده‌ایم، این چه وضعی است.

در مافیا هضم شدید

*حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس، گفت:

-چرا ملت ما باید مجبور باشد از ارابه های مرگ استفاده کند.چطور است که این دو خودروساز دولتی تمام تولیدات کشور را در انحصار گرفته اند و نمی گذارند واردات به شکلی که در سایر کشورها انجام می پذیرد؟

-شما در این ۱۴ ماه علاوه بر اینکه نتوانستید بر مافیای خودروسازی غلبه کنید بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت منافع آن ها حرکت کردید.

 انتقاد از روابط رانتی در بازار گوشی، فولاد و خودرو

*موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان اظهار کرد:
-آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل و با میدان دادن به بانیان وضع موجود اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس جمهور محترم کرده است.

- ۷۱ نفر از منصوبان تان را از خارج از وزارتخانه آوردید که برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند؛ موضوعی که منجر به انهدام فضای این وزارتخانه و ناامیدی پرسنل آن از دولت شد.

-از انتصاب مدیرعامل ایران خودرو سایپا و پارس خودرو شروع می کنیم که الحمدالله بدون سفارش رانت و فشار انتخاب شده‌اند! اگر آقای فاطمی امین صلاح می دانند بگویم که هر کدام از این سه نفر به چه افرادی وابسته هستند. 
- همچنین پس از مدت‌ها تأخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صنعت موش زایید؛ درحالی که هدف مجلس شکستن انخصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود اما در کمال تعجب آقای وزیر به ملت لیستی از چند شرکت مجاز وارد کننده خودرو اعلام کرد که تمام مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند و به عبارتی گوشت را دست گربه سپرد و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

-  ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار ممنوع شد و در اوایل اردیبهشت ماه معاون سمت با هماهنگی با چند شرکت دوست شما بی سر و صدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرد و سپس بست و دوستان پر نفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم بزرگی از سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت همان شرکتها با عوامل‌تان در وزارت ضمت وارد مذاکره و تمام سفارشات زیر ۶۰۰ دلار را به بالای ۶۰۰ دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیب شان شد که تا امروز هم مشغول فروش موجودی انبارهای خود هستند و البته شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته‌اید.

- بعد از افشای فساد فولاد مبارکه مدیر این مجموعه را حفظ کرد و مدیران قبلی را ارتقا داد.

فاطمی امین: ضعف‌ها را می‌پذیرم

*وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که دولت و مجلس انقلابی باید با همدلی و همراهی مشکلات کشور را حل کنند، اظهار کرد: من ضعف‌ها را می‌پذیرم. به صورت خلاصه اطهارات او را اینجا می‌خوانید:

-گفتند برادر خانمم را در فولاد مبارکه گذاشته ام؛ من اصلا برادر خانم ندارم! برادر خانم من در تصادف جاده ای کشته شده است. من اولین مدعی در مبارزه با فساد هستم. گفته شد، دوستان من خودرو وارد می‌کنند؛ اگر اثبات شود استعفا می‌دهم.

- آقای رئیسی اسطوره و نماد مبارزه با فساد است مگر می‌شود در دولت رئیسی فساد وجود داشته باشد؟

- ما وارث مشکلات انبوه در وزارتخانه هستیم. دو راه پیش‌رویم بود کنار بایستم و فقط نقض کنم، راه دیگر این‌که زیر بار مسئولیت رفته و موضوع را پیگیری نمایم؛ من مسیر دوم را انتخاب کردم. باید وضعیت خودروسازی اصلاح شود. حرکت مناسبی در این مدت شروع شده و ما به دنبال اصلاح روند هستیم. البته که راضی نیستیم و وضعیت را هم قابل دفاع نمی‌دانیم، اما نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

- خودرو قصه پرغصه‌ای است من، شما، مردم و رهبری از وضعیت خودرو راضی نیستیم، شما جای من بودید چه می‌کردید؟ اما مشکل قطعات خودروهای کف پارکینگ طی سال گذشته حل شد.

مخالفت ما به معنای دادن چک سفید امضاء نیست

*مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به عنوان مخالف استیضاح گفت:

-اینکه ما مخالف استیضاح وزیر صمت هستیم بدان معنا نیست که چک سفید امضاء دادیم. انگیزه ما برای نظارت بیشتر شده و حرف‌های مطرح شده را بیشتر از قبل رصد می‌کنیم.

-ابتدا لازم است که توضیح دهم من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون و نه رئیس کمیسیون صنایع و معادن صحبت می‌کنم هر چند که ۱۸ نفر از اعضا اعلام کردند که مخالف استیضاح هستند.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها

*محمدرضا رضایی کوچی، نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس در جریان بررسی تقاضای استیضاح رضا فاطمی امین، ئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت موجب بی‌ثباتی در تیم اقتصادی دولت می‌شود و تجربه دولت سابق که شاهد وزرای مختلف در این وزارتخانه بودیم را تکرار می‌کند.

-در ۴ سال گذشته ۵ وزیر در وزارت صمت مستقر شدند که این بی‌ثباتی را برای این وزارتخانه به همراه داشت .

-  آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به ۱۵ هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.

-هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدشت در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد.

  صنعت خودرو هم جان و هم مال مردم را گرفته است

* لطف الله سیاه کلی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح گفت: 

-اگر دولت مسئله‌ای دارد باید آن را با هم حل کنیم نه اینکه تذکر ندهیم و یا استیضاح نکنیم.

- یک آدم صفر کیلومتر و کار اجرایی نکرده نمی‌تواند وزارت صمت را اداره کند. تخصص فاطمی امین IT است اما وی هنوز نتوانسته در حوزه تخصصی خودش و راه اندازی سامانه‌ها هم به خوبی کار کند.

- صنعت خودرو هم جان و هم مال آنان را گرفته است. متأسفانه شاهد گرانی مصالح ساختمانی هستیم به گونه‌ای که قیمت آهن از فروردین امسال تا مهرماه ۱۹ درصد گران‌تر شده و قیمت سیمان هم ۸۴ درصد رشد پیدا کرده است. اگر امروز در بازار سیمان و فولاد متقاضی نداریم برای آن است که ۴۰ درصد پروانه ساختمانی کاهش پیدا کرده است.

۹۰ هزار خودرو کف پارکینگ ها مانده

نماینده مردم دماوند در مجلس به عنوان متقاضی استیضاح وزیر صمت اظهار کرد: 

- وعده های فاطمی همین هیچ گاه محقق نشده است. شما یکبار این صحبت ها را در خردادماه سال جاری از سوی ایشان شنیدید که باعث شد با اکثریت آرا کارت زرد بگیرد.

- پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی بعد از گذشت ۲۳ جلسه هنوز مصوباتش اجرایی نشده است، دپوی شدید کالا در سامانه جامع تجارت و عدم رسیدگی درخصوص صلاحیت کالاها مخصوصاً لوازم خانگی، یدکی و... گسترش مولدهای برق و راه اندازی سامانه های هماهنگ، برنامه های کسب و کار حاکمیت و گسترش و تقویت سکوهای خدمات کسب و کار به هیچ عنوان پیشروی نداشته اند.

-ضعف شدید در مدیریت و عملکرد در محورهایی از جمله حوزه تجارت خارجی و داخلی به دلیل ضعف شدید مدیریت و نداشتن راهبردهای تجاری و بازرگانی به استناد آمار مأخوذه از مراجع رسمی و ذیصلاح نشان می دهد متاسفانه حجم صادرات ۱۲.۵ درصد کاهش و حجم واردات ۱۴.۷۲ درصد افزایش داشته است و این امر سبب منفی شدن تراز تجاری کشور ۱.۸ میلیارد دلار شده است

- بنا بر گزارشات واصله ۹۰ هزار خودرو کف پارکینگ ها مانده که ۶۰ هزار دستگاه متعلق به ایران خودرو و مابقی متعلق به سایپا است، به بهانه نقص در پارکینگ ها مانده اند و شما دستور داده اید با تبلیغات تصنعی مبنی بر افزایش تولید اطلاع رسانی شود.

فاطمی‌امین وزیر ماند

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مخالفت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، مجددا به او رای اعتماد دادند و در وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha