۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
ترمز دلار کشیده خواهد شد؟

قیمت دلار امروز با رسیدن به ۳۳۶۰۰ تومان سقف تاریخی خود را جابه‌جا کرد. سقف تاریخی پیشین ۳۳۵۵۰ تومان مربوط به ۱۱ مهرماه بود گذشته از تحلیل‌هایی که در مورد دلایل این اتفاق وجود دارد یک سوال پرتکرار هم شنیده‌ می‌شود، اینکه آیا ترمز دلار کشیده خواهد شد؟

از سویی شاهد رکوردشکنی دیگری هم در بازار ارز هستیم و می‌بینیم که حجم معاملات دلار در بازار رسمی هم امروز رکورد خود را جابه‌جا کرد. حجم معاملات دلار در بازار توافقی که دیروز به سطح بی‌سابقه ۱۸.۳ میلیون دلار رسیده بود، امروز تا ساعت ۱۵ مرز ۱۹ میلیون دلار را هم رد کرد. احتمالا حجم معاملات تا بسته شدن بازار توافقی در ساعت ۱۸، از این سطح هم فراتر رفته است. از آنجا که صرافی‌ها دلارهایی را که در بازار توافقی خریداری می‌کنند، با کارت ملی به متقاضیان خرید ارز می‌فروشند. می توان رکورد زدن حجم معاملات رسمی دلار را نشانه‌ای از افزایش خریداران خرد این ارز دانست.
در مرور بازارهای نکته دیگری هم در مورد دلار دیده می شود اینکه رشد این بازار در کنار رشد قابل توجه سکه در روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاده که بازارهای موازی یعنی مسکن و سهام روند نزولی دارند و به نظر در رکود به سر می‌برند. در چنین شرایطی تحیل‌های مختلفی در مورد دلایل ترمز بریدن دلار می‌شنویم که در صدر آنها چشم‌انداز مخدوش توافق و برخی ناآرامی‌های داخلی به چشم می‌خورد.

با مرور ارتباط تاریخی قیمت ارز و وضعیت گفت و گوهای برجامی می‌بینیم که شاید در شرایط فعلی عاملی بهتر از بهبود روند مذاکرات نتواند ترمز دلار را بکشد اما از یک سو چشم‌اندازی برای احیای برجام در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود و از طرف دیگر، موقعیت دموکرات‌ها در انتخابات ۱۷ آبان کنگره آمریکا هم متزلزل به نظر می‌رسد. حزب جو بایدن به شدت نگران آن است که کنترل اکثریت مجلس سنا را هم از دست بدهد. چنین اتفاقی ممکن است مسیر احیای برجام را با پیچیدگی‌های دیگری همراه کند. از طرفی برخی ناآرامی‌های داخلی هم می‌تواند در میل خریداران خرد به تبدیل سرمایه‌های نقدی‌شان به دلار نقش داشته باشد.


در نهایت می توان گفت در صورتی که هیجانات در بازار ارز تشدید شوند، احتمال بازگشت صف به صرافی‌ها همچون گذشته وجود دارد. با این حال نباید این نکته را فراموش کرد که  بازارساز ارزی هم در تلاش است حداقل تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نوسانات دلار را محدود کند. با وجود این، پایین نگه داشتن دستوری نرخ ارز می‌تواند با فراهم کردن زمینه خروج سرمایه از کشور، ریسک افزایش شدیدتر قیمت‌ها در آینده را افزایش دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهرخ IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
    دلار۳۵هزارنمیشودونخواهدشدسکه هم ۱۶میلیون نمیشه دلارنخریددولت وبانک مرکزی راپولدارنکنید