۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
ششمین شلیک ضدتورمی فدرال رزرو

بانک مرکزی ایالات متحده در ششمین گام مقابله‌ای با تورم، نرخ بهره را مطابق با انتظارات ۰/۷۵ درصد دیگر افزایش داد.

فدرال رزرو: نشست ماه نوامبر فدرال رزرو برگزار شد و بانک مرکزی ایالات متحده در ششمین اقدام خود برای مبارزه با اژدهای تورم، نرخ بهره را برای چهارمین بار متوالی ۰.۷۵ درصد دیگر افزایش داد و این نرخ را به ۴ درصد رساند. این عدد از سال ۲۰۰۷ تاکنون تکرار نشده بود و یک رکورد ۱۵ ساله محسوب می‌شود. پس از برگزاری نشست این سازمان در ماه سپتامبر و صحبت‌های جروم پاول رئیس فدرال رزرو طی مدت اخیر، پیش‌بینی‌ها از افزایش ۰.۷۵ درصدی خبر می‌دادند و همین موضوع باعث شد که بازارها نیز خود را برای این اتفاق آماده کنند.

ثبت نرخ تورم ۸.۲ درصدی برای ماه سپتامبر که ۰.۱ درصد بالاتر از انتظارات بود و همچنان کاهش چندانی نسبت به سقف ۴۰ ساله خود که با عدد ۹.۱ درصدی در ماه مارس ثبت شده بود، در کنار وضعیت مناسب بازار کار با برگشت نرخ بیکاری به کف ۳.۵ درصدی که کمترین میزان در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رود، ‌ فدرال رزرو را مصمم کرد که بار دیگر با دست پر به جدال با تورم بپردازد و تلاش دیگری در جهت رسیدن به هدف ۲ درصدی تورم انجام دهد.

عادت بازارهای جهانی به نرخ بهره بالا؟

پس از شروع سیاست‌های انقباضی و تهاجمی فدرال رزرو طی یک سال گذشته و پس از سر برآوردن تورم، بازارهای جهانی سهامی و کالایی با کاهش قیمت نسبتا زیادی از اوج خود مواجه شدند. این بازارها که به واسطه تورم ایجاد شده در سطح جهانی و برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا با افزایش قیمت‌های قابل توجهی همراه شده بودند، اکنون در سطوحی قرار گرفته‌اند که تشابه چندانی با یک سال گذشته ندارد. برای مثال در بازار سهامی، شاخص‌های نزدک، داوجونز و S&P500 به ترتیب کاهش ۳۰، ۱۰ و ۱۹ درصد از اوج یک ساله خود تجربه کرده‌اند. در بازار کامودیتی‌ها نیز شرایط سخت‌تر دنبال شده است. در این بین طلا، ۱۹.۸ درصد، سرب ۲۰.۴ درصد، نفت برنت ۲۶ درصد، مس بیش از ۳۰ درصد، روی حدود ۴۰ درصد و آلومینیوم بیش از ۴۲ درصد از سقف سال ۲۰۲۲ کاهش یافته‌اند.

رفتار امروز بازارهای جهانی اما قابل توجه بود. درحالی که طی روز جاری نگاه تمام بازارها به تصمیم جدید فد گره خورده بود، بازارها اغلب روندی مثبت اما محتاط به خود گرفتند که شاید برخلاف چیزی بود که قبل از نشست‌های قبلی بانک مرکزی اروپا دیده می‌شد. این روند متعادل و مثبت از زمان اعلام نرخ تورم ماه سپتامبر توجهات را به خود جلب کرد و دلایل مختلفی برای آن عنوان شد. اما سوال این است که با توجه به شرایط موجود و چشم‌اندازی که برای آینده وجود دارد چه رفتاری در بازارهای سهامی و کالایی رخ می‌دهد؟

انتظار برای ثبات در بازارهای جهانی

کارشناسان دو دلیل اصلی را برای ثبات بازارهای جهانی طی یک ماه گذشته عنوان کرده‌اند. برخی اعتقاد دارند که تورم اگرچه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد اما اوج خود را رد کرده و روندی کاهشی به خود گرفته است که این موضوع می‌تواند که فدرال رزرو را برای آرام کردن سیاست‌های انقباضی قانع کند. از سمتی نیز تکنیکالیست‌ها عنوان می‌کنند که در بازارهای سهامی و کالایی، بسیاری از شاخص‌ها و کلاس‌های دارایی، در حمایت‌های تکنیکالی مهمی قرار گرفته‌اند که می‌تواند از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند، کمااینکه طی هفته‌های گذشته نیز این اتفاق رخ داده است. بنابراین این موضوع می‌تواند به تداوم ثبات در بازارها کمک کند.

در رابطه با تصمیمات و سیاست‌های فدرال رزرو نیز انتظارات تعدیل شده است. کارشناسان اکنون اعتقاد دارند که افزایش ۰.۷۵ درصدی روز جاری، اوج اقدامات بانک مرکزی ایالات متحده بوده و از این پس از شدت اقدامات آن کاسته خواهد شد. در این بین تحلیلگران گلدمن ساکس عنوان کرده‌اند که در فدرال رزرو در سه نشست آتی خود، یک افزایش ۰.۵ درصدی و دو افزایش ۰.۲۵ درصدی خواهد داشت و این روند رو به رشد با ثبت یک نرخ بهره ۵ درصدی در مارس ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد و پس از آن شاهد کاهش در نرخ بهره خواهیم بود. البته این موضوع بسیار به وضعیت تورم در ماه‌های آتی وابسته بوده و ممکن است با تغییراتی جدی همراه شود.

از این رو انتظار می‌رود که بازارهای مالی اکنون این پیش‌بینی‌ها و انتظارات را در قیمت خود منعکس کرده‌اند و کاهش شدیدی را نمی‌توان برای آن‌ها متصور بود. البته به دلیل بالا بودن نرخ بهره و همچنین احتمال ایجاد یک دوره رکودی که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان آن را قطعی می‌دانند، نمی‌توان انتظار روند رو به رشد قابل توجهی نیز برای بازارهای جهانی داشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار