۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹
کاهش قیمت گندم و ذرت با احیای «کریدور غلات»

قیمت محصولات کشاورزی به‌خصوص گندم و ذرت به واسطه اخبار مثبت از رسیدن نخستین محموله غلات اوکراین به بازار جهانی کاهش یافت.

فردای اقتصاد: انتشار اخبار مربوط به رسیدن نخستین محموله غلات اوکراین به بازار جهانی و انتظار کاهش محدودیت‌های موجود بر صادرات محصولات کشاورزی روسیه باعث شد تا شاهد افت قیمت محصولات کشاورزی به خصوص گندم و ذرت باشیم. تاکنون ۱۰ محموله غلات بنادر اوکراین را به مقصد بازارهای جهانی ترک کرده‌اند. نخستین محموله غلات اوکراین هم در روز ۵ آگوست (۱۴مرداد) و با ۲۶هزار تن ذرت ساحل اودسا را به مقصد لبنان ترک کرده بود.

یکی از پیامدهای جنگ اوکراین بر اقتصاد جهانی، بحران فزاینده غذایی است. از همین رو، در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی برای احیای کریدور غلات و بازگشایی بنادر اوکراین، صادرکننده مهم غلات با محوریت سازمان ملل صورت گرفت. هفته اول مردادماه نیز این تلاش‌ها به ثمر نشست. روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد توافقنامه‌ای امضا کردند تا صادرات غلات و کود اوکراینی را از بنادر دریای سیاه احیا کنند و به کاهش بحران غذایی فزاینده‌ای که پس از جنگ بدتر شده است، کمک کنند.

بر اساس خبری که خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی منتشر کرده، بر همین اساس قیمت گندم ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۷.۶۴ دلار در هر بوشل رسید. قیمت ذرت هم ۱.۱ درصد کاهش یافت و ۶.۰۳ دلار در هر بوشل دست به دست می‌شود. قیمت دانه سویا هم ۰.۰۹ درصد افت کرده و  حدود ۱۴.۰۷ دلار در هر بوشل خرید و فروش می‌شود.

از زمان امضای توافق بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل برای صادرات محصولات کشاورزی شاهد افت قیمت گندم و غلات در بازار هستیم. روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان غلات در جهان هستند و حدود یک سوم نیاز جهان را تامین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چشم‌انداز بازار جهانی غذا با احیای «کریدور غلات»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار