۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
بورس با دلار همراه می‌شود؟

در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی احتمال همراهی بورس تهران با دلار پرداخته شد.

فردای اقتصاد: بورس تهران هفته گذشته را با بازدهی بیش از ۳.۴ درصدی به پایان رساند که سومین رکورد صعودی بورس ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. ارائه بسته ده بندی در ابتدای هفته قبل توانست حداقل حمایتی روانی را از بازار به عمل آورده و تا حدودی باعث توقف در ریزش‌های سنگین بازار سهام شد و آن را به یک مسیر صعودی رهنمود کرد. در این میان اما همچنان ارزش معاملات کم‌مقدار و خروج مداوم پول کدهای حقیقی از چرخه معاملات را شاهد بودیم که سیگنالی مبنی بر تداوم روند صعودی مخابره نمی‌کرد. بازارهای جهانی در آخرین روز از هفته کاری خود، با افزایش قابل توجهی در قیمت سهام، کامودیتی‌ها و کلاس‌های دارایی مختلف همراه شد تا نگرانی بابت ریزش‌های بیشتر در این حوزه به حداقل برسد. دلار آزاد نیز در آخر هفته گذشته سقف‌شکنی کرد و با صعودهای مداوم به کانال تاریخی ۳۵هزار تومان رسید تا بار دیگر فرضیه شروع یک روند صعودی تورمی در بورس تهران قوت بگیرد. از این رو دادوستدهای امروز بورس با صعود پرمقدار نماگرها در حال پیگیری است وخلص خریدحقیقی‌ها نیز مثبت شده است. در برنامه شمارش معکوس شنبه همراه با مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی احتمال همراهی بورس تهران با دلار پرداخته شد.

وی اعتقاد داشت که تداوم روند صعودی در قیمت دلار و طلا امری پیچیده است اما اگر این روند ادامه‌دار باشد، بازار سرمایه با یک تاخیر چند ماهه به این موضوع واکنش تورمی خواهد داشت. او عنوان کرد که طی چند وقت اخیر، پول‌های خارج شده از سهام و صندوق‌های درآمد ثابت به بازار طلا وارد شده است چراکه اونس جهانی طلا به عقیده بسیاری از کارشناسان در کف قیمتی قرار داشته و دولت می‌تواند با اوراق طلا موانعی در مسیر تخلیه حباب طلا ایجاد کند. از سمت دیگر نرخ اوراق در بازار بدهی به بالای ۲۵ درصد رسیده است، برای خرید سهام در بازه کنونی باید کمی احتیاط کرد و به سراغ سهامی رفت که نسبت قیمت به سود (P/E) زیر ۴ واحد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اقتصاد ایران در تله دستمزد – تورم افتاده و شاهد چرخه‌ای هستیم که افزایش دستمزد، صعود قیمت‌ها را به دنبال دارد. در این شرایط با افزایش حدود ۶۳ درصدی دستمزد نیروی کار با در نظر گرفتن حق بیمه کارفرما، تورم بالاتر از ۴۰ درصد دور از انتظار نیست. از سوی دیگر سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی که با کاهش تسهیلات بانکی مشهود است موجب افزایش نرخ بهره شده است که این موضوع به رکود تورمی در اقتصاد منجر خواهد شد و بورس نیز مانند سایر بخش‌های اقتصاد تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد.

او همچنین درباره ریسک بودجه در سال آینده معتقد بود که عمده درآمد دولت از فروش نفت و گاز است که با تحریم‌های فعلی و ناامیدی نسبت به احیای برجام باید منتظر ماند و دید که دولت با کسری بودجه‌ای که در پیش خواهد داشت، چه تصمیماتی برای وضعیت نرخ خوراک، مالیات‌ها و محدودیت‌های صادراتی می‌گیرد و برای رفع مشکل کسری بودجه بهتر است که دولت به دنبال حل مشکلات سیاسی مانند برجام باشد که بتواند با فروش نفت و بازگرداندن پول‌های بلوکه شده، هزینه‌های جاری خود را پرداخت کند. وی همچنین درباره اهمیت تورم برای بازار سرمایه عنوان کرد که سهام تنها تورم را پوشش می‌دهد و تاثیر مثبت دیگری نخواهد داشت بلکه حتی می‌توان عنوان کرد که تورم پایین به دلیل کاهش سود بدون ریسک، اثر بهتری بر بورس خواهد گذاشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • FR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    از سال ۹۹ تا حالا که بورس بر عکس دلار حرکت می کرد و هیچگونه وابستگی به دلار نداشته. شاید اگه برجام به توافق برسه و دلار کاهشی بشه ، بورس هم تو کاهشی و منفی شدن بیشتر ، با دلار همراه بشه که این از عجایب هشتگانه میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار