۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
سه مطالبه مردم از حاکمیت 

دکتر نوید رئیسی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» با تشریح سه مطالبه اصلی مردم از دولت‌ها و نحوه پاسخگویی به آن در یک دموکراسی، به ریشه‌یابی اعتراضات اخیر پرداخت.

فردای اقتصاد: کشورمان در هفته‌های اخیر با اعتراضات اقشار مختلف مردم روبرو بوده است؛ خواسته‌های معترضان عمدتا در شعارهای سیاسی و اجتماعی جای می‌گیرد. اصولا خواسته‌های معترضان را می‌توان در سه دسته اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار داد.

خواسته‌های اجتماعی مواردی همچون آزادی‌های فردی را در بر می‌گیرد که با ورود نسل‌های جدیدتر در عرصه‌های اجتماعی همچون دانشگاه‌ها تغییر چهره آن را طی سال‌های اخیر بیشتر حس می‌کنیم.

خواسته‌های سیاسی نیز که از آن با عنوان اصیل‌ترین و زیربنایی‌ترین مطالبات یاد می‌شود شامل آزادی بیان، آزادی احزاب سیاسی، مطبوعات آزاد و امکان برپایی صندوق‌های رای بدون هیچ محدودیت و مواردی از این قبیل است و در شعارهای معترضان خود نمایی می‌کند.

در کنار این دو خواسته موضوع اقتصاد و معیشت برای همه شهروندان، حتی آنانی که به اعتراضات خیابانی نپیوسته‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است. ناکارآمدی در ابعاد مختلف اقتصاد اگرچه نمود شعاری دقیق و مشخصی در اعتراضات کنونی نداشته اما ریشه‌های عمیقی دارد که در اعتراضات گذشته نمایان بود.

«فردای اقتصاد» در برنامه حکمرانی خوب با نوید رئیسی، پژوهشگر اقتصاد سیاسی به گفت‌وگو درباره خواسته‌های معترضان و علل و ریشه‌های شکل‌گیری آن پرداخته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد فلاح IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    سلام . به دلیل ضعیف بودن ایترنت در صورت امکان صوتی برنامه ها را نیز در سایت قرار دهید .
  • حسین IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    با سلام به فرض اینکه این تحلیل اقای رییسی محترم به جا ودرست باشد ایا مسوولین وقوانین حکومتی می تواند هر سه موضوع راپاسخ درست بدهد وخواسته همه مردم را براورده سازد موضوع زیر بنایی ومهم اکثر مردم همین اقتصاد است که پدر ومادر ها توجیه کافی برای فرزندان دانشجویشان ندارند وسربار خانواده وخجالت زده می شو

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار