۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
آزادراه تهران-شمال دست چینی‌ها افتاد؟

رئیس بنیاد مستضعفان از مذاکره با چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در آزادراه تهران - شمال خبر داد و گفت: تا بهار سال آینده باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال زیر بار ترافیک می‌رود.

تسنیم: پرویز فتاح در حاشیه بازدید از منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: سال گذشته تونل البرز شرقی به طول ۶.۴ کیلومتر افتتاح شد و قول دادیم ادامه منطقه ۲ با سرعت کار شود.

وی ادامه داد: متعهد هستیم تا پایان سال باند رفت منطقه ۲ را به اتمام برسانیم و آن را برای عبور خودروها آماده کنیم. اگر بتوانیم تاسیسات و مخصوصا جت‌فن‌ها را آماده کنیم تا آخر سال عبور ایمن را برای مردم فراهم می‌کنیم اما ممکن است در بهار سال آینده خودروها بتوانند از این بند تردد داشته باشند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال ۲۲ کیلومتر طول دارد که ۱۸ کیلومتر آن تونل و پل است افزود: این منطقه با فناوری ایرانی و پیمانکاران داخلی در حال ساخت است که تاکنون به قیمت روز ۱۱ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

فتاح با بیان اینکه برای اتمام باند رفت و برگشت حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳ هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در پروژه فعال هستند. همچنین برای اجرای این پروژه حدود ۱۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در حال کار هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تامین مصالح مورد نیاز پروژه گفت: برای راحتی کار قبلا بنیاد مستضعفان صددرصد سیمان مورد نیاز را تامین می‌کرد که در این راستا از سال گذشته نیز تامین میلگرد را برعهده گرفته‌ایم ضمن اینکه روغن و اقلام مورد نیاز ماشین‌آلات نیز توسط بنیاد تامین می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اعلام اینکه حقوق کارگران را نیز به صورت مستقیم پرداخت می‌کنیم که باعث شده پروژه آرام بگیرد، یادآور شد: هم دولت قبل و هم دولت فعلی تعهداتی را برای تامین منابع مالی داده‌اند که شاید نتوانسته‌اند آن را تمام و کمال پرداخت کنند ما در بنیاد مستضعفان کسری تامین اعتبار دولت را انجام می‌دهیم.

فتاح در پاسخ به این پرسش که دولت چه میزان کسری در پرداخت تعهدات دارد گفت: این را از دولت بپرسید! ما نمی‌گذاریم پروژه به دلیل منابع مالی دچار وقفه شود. هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر راه داشتیم که قول‌هایی دادند و دارند به آن عمل می‌کنند.

عوارض این آزادراه صرف مناطق محروم می‌شود

وی همچنین در رابطه با عوارض عبور از منطقه یک و منطقه ۴ آزادراه تهران - شمال، بیان کرد: ما باید عوارض را بگیریم و آن را خرج پروژه و مناطق محروم کنیم. در خصوص لغو افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها دولت صاحب اختیار است.

خرید قیر با فروش زمین دولت

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه در این پروژه قیر رایگان نداریم، از واگذاری زمین در منطقه ۲۲ (منطقه یک آزادراه تهران شمال)‌ به بنیاد در قبال سهم آورده دولت خبر داد و اظهار کرد: بر اساس قانونی که اخیرا در مجلس مصوب شده دولت می‌تواند از زمین‌هایی که قابلیت احداث مسکن را دارند به ما داده و ما اینها را تحویل گرفته و برای ساخت مسکن باز می‌گردانیم.

فتاح با اشاره به پیشرفت ۸۹ درصدی باند رفت منطقه ۲، تصریح کرد: کل این منطقه ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش‌بینی می‌کنیم با تامین مالی طی ۳ سال آینده به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه وضعیت منطقه ۳ آزادراه تهران - شمال را از دولت بپرسید، گفت: دولت در حال مذاکره با چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه و استفاده از فاینانس چینی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها