۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
جزئیات آخرین وضعیت پرونده فوت مهسا امینی

وکلای مهسا امینی همچنان بر درخواست‌های قبلی خود دایر بر مطالعه اصل پرونده و تحقیق از چهار نفر از پرسنل نیروی انتظامی خودرو ون حامل مهسا و نیز تحقیق از همه بانوانی که در همان ساعت دستگیر و با آن خودرو به محل پلیس امنیت اخلاقی منتقل شده بودند، پافشاری می‌کنند و تقاضا دارند با مواجهه حضوری آنان با برادر و دخترخاله مهسا که شاهد و ناظر بوده‌اند و نیز در دسترس قرار گرفتن فیلم‌های ضبط شده از زمان دستگیری تا زمان به زمین افتادن مهسا در جریان امر قرار گیرند.

ایسنا: صالح نیک‌بخت و علی رضایی وکلای خانواده مهسا (ژینا) امینی در مورد آخرین وضعیت پی‌گیری پرونده فوت «مهسا» بیانیه‌ای صادر کردند.

در این بیانیه، وکلای اولیای دم مهسا (ژینا) امینی با ادعای «بی‌پاسخ ماندن درخواست‌های خود» و تاکید بر این‌که «همچنان راه قانونی و مسیر دادخواهی قضایی را ادامه می‌دهیم»، اعلام کرده‌اند: از مراجع قضایی ذیربط می‌خواهیم به لوایح متعدد ما، در اعتراض قانونی به رأی کمیسیون پزشکی قانونی و درخواست‌های مکرر مبنی بر در دسترس قرار گرفتن اصل پرونده برای مطالعه و تحقیق از مطلعین توجه کرده و آن را عملی کنند.

وکلا از تاریخ چهارم مهرماه اعلام وکالت کرده و چندین بار نیز سرپرست دادسرای جنایی و بازپرس ویژه قتل به درستی اعلام کرده‌اند؛ اولیای دم مطابق قانون حق اعتراض به نظریه کمیسیون پزشکی را دارند و به درخواست آنان در کمیسیونی دیگر رسیدگی و از پزشکان معتمد خانواده به عنوان مستشار نیز دعوت می‌کنند.

به همین جهت وکلا با اخذ رونوشت نظریه کمیسیون و پس از مشورت با پزشکان صاحب نظر، در تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ طی لایحه‌ای به صورت مدلل به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی اعتراض کرده و به‌ویژه "بخش الف" نظریه در مورد عوامل مؤثر در فوت را مستند به آخرین آزمایش غدد مهسا در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ (یکماه قبل از حادثه) پاسخ داده‌اند. با توجه به این‌که روند درمان مهسا تحت نظر پزشکان متخصص غدد صورت گرفته است، ابهام نظر کمیسیون در مورد" کفایت درمان‌های دارویی" برطرف شده و در نتیجه نظریه پزشکی قانونی دایر بر اینکه: «.. به نظر می‌رسد بروز اختلال ناگهانی هوشیاری Faint و آریتمی و افت فشار خون و ایست قلبی متعاقب آن به دلیل اختلال در عملکرد محور هیپوتالاموس – هیپوفیز و نارسایی ثانویه در عملکرد غدد فوق کلیوی و عدم توان انطباق مناسب فرد در موقعیت‌های نامأنوس و عوارض- قلبی- عروقی آریتمی و فشار خون ناشی از آن است» اساساً منتفی به نظر می‌رسد.

وکلا خانواده امینی مدعی هستند: با توجه به نظر پزشکان متخصص قلب و عروق و مغز و اعصاب و غدد و نیز با توجه به روند درمان منظم بیماری غدد مهسا به طور کلی امکان از دست دادن عوامل حیاتی در فاصله کمتر از یک ساعت از زمان دستگیری نامبرده توسط گشت ارشاد مفقود است.

این وکلا در لوایح خود یادآور شده‌اند: نظریه کمیسیون پزشکی عمدتاً در جهت نفی ورود ضربه یا عوامل خارجی است، ولی از آنجا که این‌گونه نظریات پزشکی و یا هر نظریه دیگر در مقام بیان نظر کارشناسی، قطعی و غیرقابل اعتراض نیست، وکلا انتظار دارند و امیدوارند که معاون دادستان محترم تهران و بازپرس ویژه قتل وعده‌های قانونی خود در مورد قبول اعتراض به نظریه ابرازی را عملی کرده و موضوع را به کمیسیونی دیگر جهت رسیدگی مجدد به علت فوت مهسا با حضور پزشکان صاحب نظر معرفی شده از طرف والدین وی ارجاع دهند.

وکلا همچنان بر درخواست‌های قبلی خود دایر بر مطالعه اصل پرونده و تحقیق از چهار نفر از پرسنل نیروی انتظامی خودرو ون حامل مهسا و نیز تحقیق از همه بانوانی که در همان ساعت دستگیر و با آن خودرو به محل پلیس امنیت اخلاقی منتقل شده بودند، پافشاری می‌کنند و تقاضا دارند با مواجهه حضوری آنان با برادر و دخترخاله مهسا که شاهد و ناظر بوده‌اند و نیز در دسترس قرار گرفتن فیلم‌های ضبط شده از زمان دستگیری تا زمان به زمین افتادن مهسا در جریان امر قرار گیرند.

به گفته این وکلا، تحقیقات کامل مقدماتی در مرحله دادسرا پایه دادرسی منصفانه است و چه بسا تحقیقات کامل مقدماتی از دادرسی دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر نیز مهم‌تر است. کامل نبودن و یا نادیده گرفتن این تحقیقات نه تنها مخالف دادرسی عادلانه است بلکه می‌تواند مسیر دادرسی را منحرف کرده و موجب تضییع حقوق طرفین دعوی و نیز ناکارآمد نشان دادن دستگاه قضا شود.

وکلای پرونده اعلام کرده‌اند: از آنجائی که نظریات کارشناسی در هر پرونده‌ای همیشه در معرض آزمون و خطا قرار دارد و در نظریه کمیسیون پزشکی نیز از ۱۹ نفر کارشناس امضاء‌کننده نظریه تنها ۵ نفرشان از پزشکان عضو سازمان پزشکی قانونی بوده‌اند، از این رو دعوت از پزشکان برجسته‌ای که خانواده مهسا معرفی کرده و از افتخارات جامعه پزشکی ایران در داخل و خارج می‌باشند نه خللی به روند صدور نظریه جدید پزشکی وارد می‌کند و نه غیرقانونی است؛ زیرا وکلا و خانواده مهسا با مسائل تخصصی پزشکی آشنایی ندارند و با توجه به این‌که پرونده مرگ مهسا اکنون به یک پرونده ملی تبدیل شده است، پذیرش خواسته‌های والدین داغدیده او می‌تواند استقلال دستگاه قضا و بیطرفی آن در بحث و جدال‌های سیاسی را نمایان و برجسته کند.

نویسندگان این بیانیه «پذیرش اعتراض قانونی اولیای دم» را بر روند رسیدگی قضایی و شفافیت دادرسی و اعتمادسازی عمومی موثر دانسته و خاطرنشان کرده‌اند: تنها در این مسیر است که وکلای پرونده می‌توانند به وظایف خود عمل کنند و همچنان تا روشن شدن نتیجه رسیدگی کامل از عملکرد دستگاه قضایی دفاع کنند.

وکلای پرونده ابراز امیدواری کرده‌اند: در جلسه‌ای که برای اوایل هفته آینده تعیین شده است وعده‌های قبلی مراجع قضایی عملی شود و پس از مطالعه کامل اصل پرونده بازپرس محترم از همه افرادی که درخواست تحقیق از آنان شده است تحقیقات لازم به عمل آورده و فیلم‌ها و گزارش‌های ذیربط را در دسترس وکلا قرار دهند.

مهسا امینی دختر ۲۲سال‌های بود که ۲۲ شهریورماه امسال از سوی نیروهای گشت ارشاد بازداشت و پس از دستگیری و هدایت به یکی از مقرهای پلیس تهران و انتقال به بیمارستان درگذشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها