۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
نقشه جدید عربستان برای آفریقا در نبود ایران

عربستان به دنبال روابط اقتصادی قوی‌تر با چندین کشور در قاره آفریقا است. آل‌سعود چه هدفی را دنبال می‌کند؟

فردای اقتصاد: تلاش عربستان برای توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی به چه دلیل است؟ به نظر می‌رسد که عربستان در راستای توسعه اقتصاد غیرنفتی خود، پیشبرد رقابت ژئوپلیتیک خود با ایران و نیز رقابت اقتصادی با امارات، به کشورهای آفریقایی توجه بیشتری نشان داده است. گزارش تحولات تجاری مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با اشاره به توافقات اخیر عربستان با کشورهای آفریقایی این تحلیل را عنوان کرده است.

اخیرا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عربستان سفر کرد. در این سفر دو کشور قراردادها و یادداشت‌های تفاهمی به ارزش بیش از ۱۵میلیارد دلار امضا کردند. این توافقات عمدتا شامل همکاری در زمینه انرژی از جمله نفت، هیدروژن و انرژی‌های تجدیدپذیر است. دو کشور همچنین متعهد به ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، شراکت استراتژیک در اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و همکاری در بخش روبه رشد معدن عربستان سعودی شدند.

علاوه بر این دو کشور یک کنفرانس سرمایه‌گذاری با حضور بیش از ۱۰۰تاجر آفریقای جنوبی برگزار کردند. عربستان به دنبال روابط اقتصادی قوی‌تر با چندین کشور در جنوب صحرای آفریقا است. صنوق توسعه عربستان سعودی نیز اخیرا قراردادی را برای تامین مالی پروژه انرژی خورشیدی در جمهوری آفریقای مرکزی امضا کرد. در ماه سپتامبر نیز شرکت ACWA Power عربستان سعودی با ساخت یک کارخانه آب شیرین‌کن در سنگال موافقت کرد. این تلاش‌ها در راستای توسعه اقتصاد غیرنفتی عربستان دنبال می‌شود.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار