چگونه رکود اقتصادی را دور بزنیم؟

۵ روش آمادگی استارت آپ‌ها در برابر رکود
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
چگونه رکود اقتصادی را دور بزنیم؟

استارت‌آپ‌ها در دوران رکود اقتصادی با چالش‌های منحصر به فردی روبرو هستند. آنها معمولاً هنوز سودآور نشده‌اند و به منابع مالی خارجی متکی هستند - و بنابراین به ویژه هنگامی که شرایط اقتصاد کلان تغییر می‌کند در معرض خطر قرار می‌گیرند.

فردای اقتصاد: در شرایطی که آمریکا با کاهش ۲۰ درصدی ارزش سهام از بالاترین سطح خود مواجه است، ما رسماً در بازاری نزولی قرار داریم. بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که اگر در حال حاضر در رکود نباشیم، در چند فصل آینده وارد رکود خواهیم شد. مدیران عامل استارت‌آپ‌ها باید از چه استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای آماده شدن و زنده ماندن در رکود استفاده کنند؟ رکود اقتصادی چیست؟

لو شیپلی، نویسنده مقاله‌ای در هاروارد بیزنس ری‌ویو، سه دهه گذشته را در صنعت نرم‌افزار گذرانده است، از جمله سه دوره به عنوان مدیرعامل و همچنین خدمت در هیات مدیره ۱۰ شرکت خصوصی و به عنوان مشاور بسیاری شرکت‌های دیگر. لو شیپلی مدیر عامل سابق نرم افزار بلک داک و مدرس فروش فناوری در دانشکده بازرگانی هاروارد و دانشکده مدیریت اسلون ام‌آی‌تی است. لو در پنج هیات مدیره فناوری خدمت می‌کند و یکی از مدیران اجرایی در جنرال کاتالیست بوده است.  او  شرکت‌ها را در خلال ترکیدن حباب دات کام، بحران مالی ۲۰۰۸ و رکود کووید، رهبری کرده یا به آنها مشاوره داده است. او می‌نویسد: گر چه هر رکودی متفاوت است، طبق تجربه من برخی گام‌های اساسی وجود دارد که استارت‌آپ‌ها باید در هنگام بدتر شدن محیط اقتصادی انجام دهند.

اقداماتی را برای تمدید مهلت‌های خود انجام دهید. همین حالا!

وقتی رکود شروع می‌شود، جذب سرمایه بسیار سخت‌تر می‌شود.شما باید مهلت‌های تعیین شده یا «تاریخ پرداخت نقدی» خود را تمدید کنید، تا بتوانید برای زنده ماندن استارت اپ خود با سرمایه‌ای که دارید برنامه‌ریزی کنید. فقط در صورتی پول خرج کنید که محصول یا خدمات خود را بهتر کنید یا فروش جدیدی را ایجاد کنید. دیگر وقت هزینه‌ کردن برای کارهای «خوشایند» نیست: ابتکارات جدید را کاهش دهید، و فقط آن‌هایی را که شانس موفقیت کوتاه‌مدت دارند، اولویت‌بندی کنید. در دوران رکود، «پول نقد پادشاه است»، بنابراین باید مطمئن شوید که به اندازه کافی برای عبور از توسعه نهایی در اختیار دارید. برای افزایش سرمایه خود از یک خط اعتباری استفاده کنید. نرخ‌های بهره هنوز معقول و ارزان‌تر از سرمایه‌گذاری جدید در سهام هستند، حتی با وجود افزایش نرخ‌ها.

فعالانه از بهترین مشتریان خود استقبال کنید.

رکود یک فرصت عالی برای شما به عنوان مدیر عامل است تا روابط خود را با بزرگترین و مهم‌ترین مشتریان خود تقویت کنید. به یاد داشته باشید که آنها تهدید رکود را نیز احساس می‌کنند. مشتریان همیشه مایلند با مدیر عامل شرکتی که از آن خرید کرده‌اند ملاقات کنند، بنابراین این فرصتی است برای شما که به جاده بزنید، از مشتریان دیدن کنید و زمانی را با فروشندگان خود بگذرانید. اگر نمی‌توانید یک جلسه حضوری داشته باشید، با اپلیکیشن زوم با آن‌ها ملاقات کنید. اگر از فروش راضی نیستید، از آن عبور کنید. من به تازگی با یک بنیانگذار/مدیر عامل با سابقه فنی صحبت کردم که به من گفت "یاد گرفته است که از فروش شرکت خود قدردانی کند" حتی اگر در ابتدا از فروش ناراحت بود. اگر از فکر می‌کردید بهترین زمان برای محصول شما صرف شده است، وقت آن است که در این ایده تجدید نظر کنید: در شرایط رکود، بهترین استفاده شما از زمان، صحبت با مشتریان و فروش است.

به یاد داشته باشید که فروش بیشتر به مشتریان فعلی آسان‌تر و ارزان‌تر از جذب مشتریان جدید است. این امر به ویژه در شرایط رکودی صادق است، زیرا همه نگاهی دوباره به همه هزینه‌ها دارند. اگر در یک کسب و کار B2B هستید، بازدید از مشتریان بینشی واقعی در مورد میزان خوشحالی مشتریان شما و اینکه آیا در معرض خطر ریزش مشتری هستید یا نه به شما می‌دهد. اگر یک کسب و کار B2C دارید، در برنامه‌های پاداش و سایر ابتکارات سرمایه‌گذاری کنید تا مطمئن شوید که بهترین مشتریان شما احساس قدردانی می‌کنند. ریسک سقوط در طول رکود افزایش می‌یابد زیرا شرکت‌ها هزینه‌های خود را در اولویت قرار می‌دهند و از ابتکارات جدید عقب‌نشینی می‌کنند. نرخ ریزش بالا تأثیر مستقیمی بر ارزش‌گذاری شرکت دارد. به عنوان یک مدیر عامل، شما در موقعیت منحصر به فردی هستید که می‌توانید مانند یک الگو عمل کنید و کارمندان شما تلاش شما را تشخیص خواهند داد.

با سرمایه‌گذاران خود که سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز کردند، در ارتباط نزدیک بمانید.

سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ سال‌های پررونقی برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر بودند و بسیاری از شرکت‌های خطرپذیر، سرمایه‌گذاری اولیه خود را تا سطوح ناپایدار پیشنهاد دادند. همین سرمایه‌گذاران اکنون باید تصمیم بگیرند که کدام یک از شرکت‌های پرتفوی خود را در اولویت قرار دهند و از آن حمایت کنند زیرا اقتصاد دچار رکود می‌شود. سرمایه‌گذاران باید سرمایه خود را برای دورهای بعدی جمع‌آوری سرمایه برای شرکت‌های پرتفوی ذخیره کنند تا آنها را به موفقیت برسانند. در سال ۲۰۲۲ کندی اقتصاد، بیشتر می‌شود. به عنوان یک مدیر عامل، اعتراف به اینکه شرکت شما ارزش کمتری دارد می‌تواند بسیار دشوار باشد. برای شما مهم است که اغلب با سرمایه گذاران خطرپذیر خود ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که پتانسیل بلندمدت شما را می‌بینند.

بهترین کارمندان خود را دریابید.

رکود اقتصادی کارکنان را مجبور می‌کند تا در انتخاب شغل خود تجدید نظر کنند. اگر کارمندان شروع به شک در مورد دوام شرکت کنند، با شرکت‌های بزرگ‌تر در بازار که می‌توانند درآمد فعلی، پاداش‌ها و مزایا را بیشتر بپردازند تماس خواهند گرفت. پیش‌تر از این، زمانی را با بهترین کارمندان خود بگذرانید و مطمئن شوید که طرز فکر آنها را درک کرده‌اید. از دست دادن استعدادهای برتر تأثیر بسیار منفی بر شرکت شما خواهد داشت. مدیریت و حفظ شتاب شما هم از نظر حفظ استعدادهای برتر و هم از نظر جذب استعدادهای جدید بسیار مهم است.

بر فرهنگ منحصربه‌فرد خود تأکید کنید و آن را به کار گیرید.

در تجربه من به عنوان یک مدیر عامل، فرهنگ تا حد زیادی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده حفظ کارکنان بود. کارمندان ارزش خود را در بازار کار می‌دانند و اکثر آنها در صورت تشویق و رضایت و احساس اینکه در حال ایجاد تفاوت هستند، با شما می‌مانند. بر فرهنگ تمرکز کنید و منحصر به فرد بودن و ارزش شرکت خود را با کارکنان به اشتراک بگذارید. در Black Duck Software، یک استارت‌آپ امنیتی سازمانی، ما یک فرهنگ ارزشی و یادگیری ایجاد کردیم. هر کارمندی سهامدار بود و شرکت را متعلق به خود می‌دانست. ما فرصت‌های یادگیری و آموزش ایجاد کردیم و کارمندان احساس کردند که با حضور در شرکت به یادگیری و رشد ادامه می‌دهند. فرهنگ منحصر به فرد و قابل شناسایی برای ایجاد انگیزه در کل تیم شما برای مبارزه در برابر ناملایمات ضروری است. ممکن است هم کاهش هزینه‌ها و هم تمرکز بر فرهنگ، غیرمنطقی به نظر برسد. این امکان پذیر است زیرا تأمین مالی رویدادهای فرهنگی منحصر به فرد پرهزینه نیست. فرهنگ هر شرکتی متفاوت است، اما اکنون زمان آن است که توجه به آن را دو برابر کنید. یک فرهنگ خوب به حفظ استعدادها کمک می‌کند و اطمینان می‌دهد که می‌توانید در زمان‌های سخت از پس آن برآیید. رکودها بخشی طبیعی از چرخه‌های تجاری هستند و شرکت‌ها در هر اندازه باید آن را تحمل کنند یا پژمرده شوند. استارت‌آپ‌ها با چالشی منحصربه‌فرد روبرو هستند، زیرا تا زمانی که به سوددهی نرسند، به سرمایه‌های خارجی برای تامین مالی رشد و تکامل خود تا بلوغ متکی هستند. برای عبور از آن و ظهور حتی قوی‌تر، پول نقد را حفظ کنید و به مشتریان، سرمایه‌گذاران، کارمندان و فرهنگ خود توجه زیادی داشته باشید.

منبع: HBR

نویسنده: لو شیپلی

مترجم: شادی آذری حمیدیان

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار