۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
ریزش در بازار سکه / واکنش قیمت طلا به انتشار اوراق سکه
کاهش میزان حباب سکه پس از اعلام تصمیمات جدید بانک مرکزی

با انتشار اوراق سکه بانک مرکزی و نیز افزایش عرضه دلار، قیمت سکه از دو جهت تحت فشار قرار گرفت.

فردای اقتصاد:‌ سکه طرح جدید پس از لمس سقف قیمت تاریخی خود، تحت تاثیر اقدامات بانک مرکزی با افت جدی مواجه شده است. به طوری که از اوج ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان (مربوط به دوشنبه گذشته)، پنجشنبه گذشته با افت ۳.۳ درصدی به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. تغییر قیمت سکه در مقیاس هفتگی نیز منفی ۰.۹ درصد بود.

در همین رابطه بخوانید: پیش بینی قیمت سکه و طلا / کدام سکه ریسک خرید کمتری دارد؟

ریزش در بازار سکه / واکنش قیمت طلا به انتشار اوراق سکه
قیمت سکه از حوالی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به کمتر از ۱۶ میلیون تومان کاهش یافت

شوک دوجانبه به سکه طلا

با اجرای برنامه بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار و سکه، قیمت‌ها در هر دو بازار شروع به ریزش کرد.

اولا، اقدامات بازارساز در بازار ارز منجر به کاهش قیمت دلار از سقف ۳۶۸۸۰ تومان تا نزدیکی ۳۵ هزار تومان شده است.  دلار از دوشنبه تا پنجشنبه ۴.۷ درصد افت داشت. بانک مرکزی از یک سو با افزایش عرضه ارز و از سوی دیگر، با تسهیل خرید ارز با کارت ملی در صرافی‌ها و شعب بانک‌ها موجب پاسخگویی به تقاضای خرد در بازار ارز شد. البته اعلام آنکه دریافت دلار با کارت ملی موجب قطع یارانه نقدی می‌شود نیز به عقب‌نشینی برخی خریداران و کاهش تقاضای ارز منجر شده است.

ثانیا، اعلام انتشار اوراق سکه توسط بانک مرکزی و همچنین ورود بخش خصوصی به ضرب و عرضه سکه نیز موجب شوک به بازار سکه در هفته گذشته شد.

حتی رشد قیمت طلای جهانی به بیشترین سطح سه ماه گذشته هم نتوانست مانع از افت بیش از ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه شود.

در همین حال، میزان حباب سکه (بر اساس تعاریف مرسوم) از حوالی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. به لحاظ درصدی هم درصد حباب سکه (از قیمت آن) از ۱۶.۶ درصد به ۸.۹ درصد رسید.

اگرچه رشد قیمت طلای جهانی هم می‌تواند در کاهش حباب سکه موثر باشد، اما با حذف اثرات رشد طلای جهانی از قیمت سکه مشاهده می‌شود که همچنان ریزش قیمت سکه شدیدتر از دلار بوده و احتمالا دلیل اصلی کاهش حباب سکه، مربوط به رشد طلای جهانی نیست. بنابراین، افت شدید درصد حباب سکه نشان از آن دارد که کاهش قیمت در سکه بیشتر از دلار بوده است.

درصد حباب سکه از حدود ۱۷ به کمتر از ۹ درصد رسید
افت بیشتر قیمت سکه نسبت به نرخ دلار

جزییات معاملات اوراق سکه

در نخستین روز معاملات اوراق سکه بانک مرکزی ۱۹۰ خریدار حقیقی (غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری) معادل ۷۷۷ سکه خریدند. به عبارتی هر کد حقیقی به طور میانگین ۴ عدد سکه خرید. عرضه اولیه سکه بانک مرکزی به صورت حراج تک قیمتی بود و به همین دلیل تمام معاملات روز اول در قیمت ۱۵ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان انجام شد. این در حالی بود که سکه در بازار آزاد در همان روز چهارشنبه ۱۵ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله می‌شد. بنابراین می‌توان گفت خریداران در روز عرضه اولیه، سکه بانک مرکزی را به طور متوسط ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند. این اختلاف قیمت در دومین روز معاملات اوراق سکه تقریبا حذف شد.

در دومین روز معاملات (پنجشنبه) استقبال از اوراق سکه بانک مرکزی بیشتر شد. به طوری که ۲۴۲ کد حقیقی معادل ۸۶۷ سکه به قیمت متوسط ۱۶ میلیون تومان خریدند. پنجشنبه قیمت سکه در بازار آزاد هم ۱۵ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان بود.

عدم استقبال حقوقی‌ها از سکه بانک مرکزی

نکته جالب توجه آن است طی دو روز نخست معاملات، هنوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری چندان از اوراق سکه استقبال نکردند. به طوری که فقط روز پنجشنبه یک کد حقوقی معادل ۵۰ سکه خریده است.

قابل ذکر است که بر خلاف معامله‌گران حقیقی که تنها می‌توانند تا سقف ۱۰۰ عدد سکه به این روش بخرند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا امکان خرید اوراق سکه بانک مرکزی را به تعداد نامحدود دارند.

صعود طلای جهانی به قله ۳ ماهه

طلای جهانی بهترین رشد هفتگی خود طی حدود دو سال گذشته را تجربه می‌کند. درست در بازه دوشنبه تا پنجشنبه گذشته که قیمت دلار و سکه در بازار تهران با افت مواجه شدند، طلای جهانی ۴.۶ درصد رشد کرد و به بیش از ۱۷۵۰ دلار بر اونس رسید.

به عقیده کارشناسان تغییر انتظارات بازار و امید به آنکه فدرال رزرو زودتر از سیاست انقباضی دست بکشد، موجب برگشتن ورق برای بازار طلا شده است. دیروز نرخ تورم ماهانه آمریکا ۰.۴ درصد و تورم سالانه ۷.۷ درصد اعلام شد؛ در حالی که انتظارات برای شاخص قیمت مصرف‌کننده ماهانه و سالانه به ترتیب ۰.۶ و ۷.۹ درصد بود. با فروکش کردن تورم جهانی توجه بانک‌های مرکزی به تدریج به سمت جلوگیری از رکود اقتصادی خواهد رفت و به همین سبب سیاست کنونی افزایش نرخ بهره را متوقف خواهند کرد. رشد جدی نرخ بهره آمریکا در ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاران بازارهایی همچون طلای جهانی را به نگهداری دلار یا سرمایه‌گذاری در اوراق متمایل کرد.

خبرهای بیشتر را در صفحه پیش بینی قیمت طلا بخوانید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اهد IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
    بهتر قدرت خرید نداشتیم انشالله روز به روز کمتر شه وسایل ولوازم خانگی ارزون ترمیشه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار