۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲
چطور با دعوای دو برادر برندهای آدیداس و پوما تاسیس شدند؟

در دنیای کفش‌های ورزشی شرکت‌های زیادی وجود دارند اما دو برند آدیداس و پوما جزو اولین برندهایی هستند که در ذهن تداعی می‌شوند. جالب است بدانید این دو برند مشهور توسط دو برادر تاسیس شده‌اند که بین آنها دشمنی دیرینه وجود داشته است؛ از معدود مواردی که شبیه یک جنگ بین باندهای تبهکار بوده و سرانجام باعث تأسیس این دو برند شده است.

فردای اقتصاد: برندسازی آدیداس و برندسازی پوما از کجا شروع شد؟ همه چیز بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ شروع شد وقتی که «آدولف آدی داس لر» و «رودولف رادی داس لر» در زادگاهشان «کرسوگین ناوراک» شرکت آلمانی تولید کفش "گابرو در داس لر شو فابریک" را که در آلمانی به معنی کارخانه کفش برادران "داس لر" است تاسیس کردند که به اختصار " گتو" نامیده می‌شد.

گتو توسط آدولف در خانه مادری تاسیس شد و بعدتر رودولف در حالی به آن ملحق شد که مردم در آلمان درحال گذار از ضربه ناشی از جنگ جهانی اول بودند. با وجود شکست تلاش‌های تجاری متعدد ناشی از اقتصاد ضعیف کشور، گتو به دلیل اینکه کفش برای مردم آیتم بسیار مهمی به حساب می‌آمد موفق بود.

تاریخچه برند آدیداس چیست؟

«آدی داس لر» با طراحی موفق محصول که از کفی‌های دست‌ساز پاشنه‌دار و چرم محکم ساخته‌ شده بود با آغوش باز مورد استقبال قرار گرفت. با این وجود شاخص‌ترین نقطه در محبوبیت گتو در المپیک ۱۹۳۶ و زمانی بود که آنها اسپانسر «جسی او ونز» ورزشکار بزرگ سیاهپوستی بودند که برنده مدال طلا شد.

به خوبی می‌توان گفت که تجارت از آن زمان رونق گرفت و کارها به آرامی در جهت اهداف داسلر پیش می‌رفت.

زمانی که جنگ جهانی دوم شروع شد خرابی گسترده‌ای را در اروپا به بار آورد و باعث تیرگی روابط بین آدولف و رودولف شد.

در زمان رژیم نازی، آدولف هیتلر، تأکید زیادی روی تناسب اندام و ورزش وجود داشت؛ بنابراین گتو قادر بود کفش کافی برای اعضای حزب نازی تولید کند. درنتیجه، همکاری با حزب به آنها اهرمی در برابر بقیه شرکت‌ها داد. در همین زمان ظاهرا شکاف بین دو برادر شروع شده بود.

روایت‌های بسیاری در مورد این که چرا دو برادر جدا شدند وجود دارد که دو مورد آنها مشهورتر هستند. یکی اینکه رابطه بین همسران دو برادر بسیار تلخ‌تر بوده و باعث پیچیدگی‌های زیادی در خانواده شده بود خصوصا از آنجا که آنها در یک خانه زندگی می‌کردند.
دیگری اینکه وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد، زمانی‌که رودولف مجبور بود آستین‌ها را بالا بزند و به میدان جنگ برود، تولید گتو متوقف شد. گفته می‌شود که رودولف به برادرش که برخلاف وی در جنگ شرکت نکرده بود حسادت می‌کرده است. مدتی بعد آخرین میخ بر تابوت کوبیده شد و رودولف بعدازآنکه نیروهای متفقین در نبرد پیروز شدند، با شهادتی که آدولف بر علیه او داد، به یک سال زندان محکوم شد. این آخرین تار ارتباط آنها بود!

آدیداس و پوما اصل ساخت کجاست؟

در سال ۱۹۴۸ دو برادر جدا شدند و گتو را تعطیل کردند. در ابتدا رودولف "پوما" را که در همان سال ابتدا رودا نامیده بود بنا کرد و سپس آدولف در ۱۹۴۹ «آدیداس» را تاسیس کرد و نیروی کار و منابع بین دو شرکت تقسیم شد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
    شونیز و آیدین

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار