۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
نقشه عمان برای جذب این صنایع ایرانی

فاز جدید همکاری تهران-مسقط کلید خورد. متولیان صنعتی ایران و عمان گزینه‌های پیشنهادی خود برای توسعه همکاری‌ها را روی میز گذاشتند.

فردای‌ اقتصاد: طرف عمانی اعلام آمادگی کرده که جهت حضور کارخانه‌های ایرانی در عمان و راه‌اندازی خط تولید، تسهیلات تعرفه‌ای، مالیاتی و زمین اهدا کند. در قدم اول، عمان خواستار سرمایه‌گذاری کارخانه‌های ایرانی از جمله در صنایع دارویی و لوازم خانگی در عمان شده است. البته متولیان صنعتی ایران پیشنهاد کردند که این موضوع با سرمایه‌گذاری مشترک پیگیری شود.

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت میزبان «صالح بن سعید مسن» معاون وزیر تجارت و صنعت عمان بود. در این نشست طرفین در خصوص راهکارهای توسعه تجارت و مبادلات تجاری میان دو کشور سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تهاتر کالا، توافقنامه تجارت ترجیحی و حضور شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی در عمان بحث و تبادل نظر کردند.

توسعه روابط تجاری با عمان از این جهت اهمیت دارد که این کشور می‌تواند دروازه صادرات مجدد ایران به دنیا باشد؛ در عین حال ایران می‌تواند به‌طور غیرمستقیم از موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد عمان نیز بهره‌مند شود. عمان ۱۶موافقت‌نامه تجارت آزاد با کشورهای عربی-آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و چهار کشور اروپایی شامل نروژ، سوئد، سوئیس و لیختن‌اشتاین بسته است.

 دو گزینه عمان برای سرمایه‌گذاری

صالح بن سعید مسن، معاون وزیر تجارت و صنعت عمان، در این نشست به بازدید خود از مجتمع‌های صنعتی و کارخانه‌های ایرانی در تهران و اصفهان اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها متوجه شدیم که ایران بسیار پیشرفت کرده و به همین علت خواستار سرمایه‌گذاری کارخانه‌های ایرانی از جمله دارویی و لوازم خانگی در عمان هستیم.

تسهیلات ویژه عمان به ایرانی‌ها

وی ادامه داد: در این مسیر تسهیلات ویژه مالیاتی و تعرفه‌ای برای ایرانی‌ها در نظر گرفته‌ایم و حاضریم در هر نقطه‌ای که طرف ایرانی مایل باشد، زمین برای احداث کارخانه و خط تولید در اختیارش قرار دهیم.

معاون وزیر تجارت و صنعت عمان به بازدید خود از یک شرکت داروسازی در تهران اشاره کرد و گفت: قرار است در عمان شهرک پزشکی تاسیس شود؛ بنابراین به یکی از شرکت های ایرانی پیشنهاد دادیم به‌عنوان اولین شرکت در این شهرک کار خود را برای تولید دارو آغاز کند. وی به سفر رئیس بانک مرکزی عمان در هفته گذشته به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود اشاره کرد و افزود: در این دیدار بسیاری از مشکلات تبادلات مالی بررسی و برای حل آنها راهکار در نظر گرفته شده است.

افتتاح صرافی مشترک؛ به‌زودی

صالح بن سعید مسن همچنین به افتتاح صرافی مشترک دو کشور در عمان و در روزهای آتی اشاره کرد و گفت: دولت عمان درصد زیادی از بودجه درمانی خود را صرف خرید دارو از اروپا و آمریکا می‌کند و مایل هستیم تا از ظرفیت دارویی ایرانی‌ها نیز بهره ببریم.

در ادامه سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز به آمادگی ایران و شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در عمان اشاره کرد و افزود: اکنون یکی از کارخانه‌های تولید لوازم خانگی آماده احداث خط تولید در عمان است اما ما پیشنهاد می‌کنیم که این خط تولید با سرمایه‌گذاری مشترک تجار عمانی و ایرانی احداث شود.

تجارت با عمان به روایت آمار

وی به رشد ۷۰ درصدی تجارت ایران و عمان در ۷ ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه بیشتر مواردی که در سفر به عمان با همتایان عمانی توافق شده بود، محقق شده است و مواردی نیز باقیمانده که نیاز به پیگیری بیشتر دارد.

بر اساس این گزارش، در سال‌۱۴۰۰ دو میلیون و ۲۸۳‌هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۷۱۶‌میلیون دلار به این کشور صادر شد که نسبت به سال ‌۱۳۹۹ از نظر ارزش ۶۴‌درصد و از نظر وزن ۱۴‌درصد رشد را نشان می‌دهد. واردات از عمان نیز در سال‌۱۴۰۰ وزنی معادل یک ‌میلیون و ۹۷‌هزار تن به ارزش ۶۱۹‌میلیون دلار داشته است که اگرچه از نظر وزنی نسبت به سال ‌۱۳۹۹ افت ۱۴‌درصدی را تجربه کرده، اما از لحاظ وزنی افزایش ۴۳‌درصدی داشته است. متولیان تجاری کشور پیش‌بینی می‌کنند که صادرات ایران به این کشور تا پایان سال به یک میلیارد دلار برسد.

نقشه عمان برای جذب این صنایع ایرانی

تهاتر کالایی عملیاتی می‌شود؟

در عین حال، کمیسیون مشترک ایران و عمان در حالی برای بهمن ماه برنامه ریزی شده که وزیر صمت ضمن دعوت رسمی از وزیر تجارت و صنعت عمان برای سفر به تهران، به اهمیت موضوع تهاتر کالایی میان ایران و عمان اشاره کرد و گفت: شروع تهاتر کالایی به تقویت خط کشتیرانی منظمی که میان دو کشور راه افتاده، منجر می‌شود.

 در این دیدار علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز با بیان اینکه صادرات ایران به عمان نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۳ درصدی داشته، گفت: برای توازن تراز تجاری دو کشور لازم است که تجار ایرانی با ظرفیت‌ها و تولیدات همتایان عمانی خود آشنا شوند و نیازهای خود را به طرف عمانی اعلام کنند. وی در همین خصوص به حضور شرکت‌های صنایع غذایی ایرانی در نمایشگاه‌های عمان طی روزهای آتی اشاره کرد و از آمادگی سازمان توسعه تجارت برای پربایی نمایشگاهی در ایران جهت معرفی محصولات و تولیدات عمانی خبر داد.

پیشنهاد احداث گمرک سبز

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به احداث گمرک سبز در توافق با روسیه میان این کشور و ایران، پیشنهاد احداث گمرک سبز میان ایران و عمان را مطرح کرد که این پیشنهاد با استقبال طرف‌های عمانی همراه شد. وی همچنین به مذاکرات برای امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: به‌همین منظور در انتظار فهرست کالایی مدنظر عمانی‌ها در توافقنامه تجارت ترجیحی و همچنین فهرست کالاهای تهاتری هستیم تا در قالب یک بسته برای تصویب به مجلس ارائه کنیم. 

پیمان‌پاک به موضوع همکاری مشترک دو کشور در ایجاد پلتفرم‌های فروش آنلاین کالا اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب رونق و افزایش مبادلات تجاری میان ایران و عمان می‌شود. وی در پایان از سرمایه‌گذاران عمانی دعوت کرد تا در پروژه‌های داخل ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند و گفت: این افراد می‌توانند در تولید مشترک محصولات ایرانی در عمان نیز سرمایه‌گذاری کنند.

بیشتر بخوانید:

نقل‌ و انتقال ارزی ایران و عمان عملیاتی می‌شود؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار