۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
تلاش عراق برای افزایش درآمد نفتی در نبود ایران

نخست وزیر جدید عراق اعلام کرد این کشور به دنبال حفظ قیمت نفت در سطح فعلی برای اطمینان از ثبات بازار است.

محمد شیاع السودانی به خبرنگاران در بغداد گفت: این کشور مایل است قیمت نفت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالاتر نرود و همچنین به نحوی کاهش پیدا نکند که بر عرضه و تقاضا تاثیر بگذارد. قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، روز جمعه در ۹۵ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

به گفته السودانی، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، پس از چند دهه تحمل جنگ، تحریم و حملات تروریستی، تلاش می‌کند درآمدش را افزایش دهد. نخست وزیر جدید عراق که ماه گذشته به این سمت منصوب شد، اظهار کرد: سهمیه تولید عراق در اوپک پلاس باید بازبینی شود تا این عوامل به حساب آورده شود. وی بدون اشاره به جزییات، اعلام کرد این موضوع با اعضای دیگر این گروه در میان گذشته خواهد شد.

تولید نفت عراق چقدر است؟

طبق نظرسنجی بلومبرگ، تولید نفت اوپک پس از وعده اوپک پلاس برای کاهش نمادین تولید به منظور تثبیت بازار، در اکتبر ثابت بود. تولید عراق به ۴.۵۷ میلیون بشکه در روز رسید که اندکی کمتر از سهمیه تعیین شده تحت توافق اوپک پلاس بود.

السودانی اظهار کرد: عراق قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را افزایش داده و شرکت‌های جهانی را به فعالیت در این کشور ترغیب کند. دولت به همه توافقهایی که دولت‌های قبلی با شرکت‌های نفتی بین‌المللی امضا کرده‌اند از جمله قراردادهایی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار با شرکت توتال انرژیز فرانسه، برای افزایش تولید نفت و گاز و کاهش قطعی برق، پایبند است. وی ادامه داد: وزیر نفت جدید در حال مرور این قرارداد است و نخستین بازبینی آن مثبت بوده است. یکی از این پروژه‌ها، گازی فراهم می‌کند که معادل ۶۰ درصد واردات گاز از ایران است.

 عراق قصد دارد واردات گاز از ایران را ادامه دهد زیرا دو کشور با شبکه خط لوله، ارتباط نزدیکی دارند. دولت السودانی قصد دارد بودجه فدرال سال ۲۰۲۳ را برای رای گیری ظرف مدت یک ماه، به پارلمان عراق تقدیم کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عراق به میانجی‌گیری برای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی ادامه خواهد داد. نخست وزیر عراق اظهار کرد: دو طرف رسما به ما اعلام کرده‌اند که از ادامه این نقش، حمایت می‌کنند و ما در این زمینه پیش می‌رویم.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها