۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
وعده دولت به پرداخت وام به استارتاپ‌ها

در حالی که دولت خبر از پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به دانش بنیان‌ها واستارتاپ‌ها داده، فعالان اینترنتی خواهان بازگشت اینترنت به شرایط عادی هستند

فردای اقتصاد - دولت امسال ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شرکتهای دانش بنیان اختصاص می‌دهد. این خبری است که رییس هیات عامل صندوق نوآوری شکوفای اعلام کرده است.

به گفته علی وحدت این تسهیلات بر اساس تبصره ۱۶، ۵ هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق اختصاص یافته است.

میزان تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان در سال گذشته هزارمیلیارد تومان بود که به گفته وحدت این میزان از طریق بانک‌ها به خوبی به شرکتهای دانش بنیان اختصاص یافته است. 

وحدت در ادامه خطاب به عاملان بانک‌ها گفت: به هر یک از بانک‌ها عددی اختصاص یافته که بر حسب آن به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی اعطا کنند؛ اگر این عدد را قبول ندارید می‌توانید مکتوب به معاون بانک مرکزی اعلام کنید.

وی خاطرنشان کرد: در واقع سبد هر بانک از این میزان برای تخصیص اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان متفاوت است و این بانک‌ها باید بتوانند تسهیلات درخواستی را به دانش بنیان‌ها اعطا کنند زیرا سابقه ندارد که این شرکت‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به بانک‌ها معرفی شوند ولی تسهیلاتی به آنها اعطا نشود.

به گفته رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی طی ارزیابی‌های صندوق نوآوری و شکوفایی نزدیک به ۳ هزار شرکت تا ۱۵ آبان ماه ثبت نام کردند و قرار است تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات به صورت قرض الحسنه به آنها اختصاص یابد.

به گفته وی، سقف این تسهیلات تا ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای دانش بنیان‌ها است؛ همچنین ۱۵۰۰ میلیاردتومان به غیر دانش بنیان‌ها (استارت اپها و شرکت‌های خلاق) از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص می‌یابد.

چالش اول استارتاپ‌ها: اول اینترنت بعد تامین مالی 

دولت سال‌هاست روی تامین مالی مستقیم به شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ‌ها تاکید می‌کند در حالی که تجربه جهانی حمایت از جریان نوآوری نشان‌گر نیاز به مدل سرمایه‌گذاری جسورانه توسط شرکتهای سرمایه‌گذاری تخصصی در این عرصه است. 

به اعتقاد کارشناسان ایجاد فضای مساعد کسب و کار و اکوسیستم نوآوری لازمه ایجاد فضای رشد نوآوری است در حالی که سیاست‌های دولتی و تاکید بر تامین مستقیم مالی به صورت وام جایگزین این موضوع شده است. 

چنین سیاستی عمدتا به ایجاد شرکتهایی منجر شده که هدف آنها دریافت تسهیلات با نرخ بهره پایین است در حالی که تامین مالی بخش خصوصی به صورت جسورانه نیاز اصلی فضای استارتاپی و نوآورانه است. 

مهمترین چالش امروز استارتاپها و شرکتهای فناوری محور اختلالات شدید اینترنتی ، فیلترینگ محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی و بازگشت شرایط ارتباطات حداقل به دوماه قبل است. در کنار این حمایت از رشد شرکتهای سرمایه گذار جسورانه خصوصی راه حل اصلی ایجاد اکوسیستم نوآوری تلقی می‌شود. 

در حالی که بنابرآمارها نزدیک به ۹۰ درصد کاربران از فیلترشکن‌ها برای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند دولت همچنان تمام توان و  تمرکز خود را بر از کار انداختن فیلترشکن‌ها قرار داده است. از این رو اعطای وام و تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ‌هایی که ارتباط با مشتریان و بخش عمده درآمدشان را در شرایط فعلی از دست داده‌اند 

صبح امروز 22 آبان احسان خرامید سخنگوی وزارت ارتباطات در توییتر نوشت  «منشأ اولین خبر کذب قطعی اینترنت بین الملل ایران کجاست؟» اشاره او به خبری بود که طی روزهای اخیر در مورد ادامه وضعیت اختلال شدید اینترنت منتشر شده بود. بسیاری از کاربران در پاسخ به سخنگوی وزارت ارتباطات نوشتند که شرایط اختلال شدید تفاوتی با قطع اینترنت ندارد. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار